AKTUALNOŚCI

Przedszkolak bezpieczny w sieci

wtorek, 08 grudnia 2020 00:00

„Przedszkolak bezpieczny w sieci”

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, że coraz młodsze dzieci korzystają z takich dobrodziejstw cywilizacji, jak Internet. To dobrze bowiem przed postępem nie uciekniemy. Korzystanie z komputera, Internetu może przynieść dziecku wiele korzyści. Ułatwia i wspomaga naukę, uczy-bawiąc. Daje możliwość dostępu do olbrzymich zasobów informacji , rozwija zainteresowania i samodzielność. Jest pomocnym narzędziem, tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację.

Dziś już nikogo nie zdziwi widok 3 czy 4 – latka z tabletem w ręku. Nie możemy zabronić dziecku korzystania z Internetu, musimy być jednak bardzo ostrożni, bo zagrożeń w sieci jest wiele. Zazwyczaj dotyczą one trochę starszych dzieci i młodzieży, ale już rodzice przedszkolaka powinni być wyczuleni na pewne sprawy.  Z używaniem Internetu wiąże się pewne ryzyko. Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym jeszcze światopoglądzie, a więc dzieci i młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem Internetu.

Dziecko nie jest jedynie biernym obserwatorem jak w przypadku oglądania telewizji, lecz może wchodzić w interakcje. Pamiętać  należy, że komputer może zaburzyć rozwój fizyczny, psychiczny oraz społeczny i intelektualny dziecka. W zakresie rozwoju fizycznego może dojść do uszkodzenia w obrębie mięśni( usztywnienie karku) , kręgosłupa czy też nadwyrężenia mięśni nadgarstka co powoduje chorobę zwaną zespołem cieśni nadgarstka. Zbyt długie korzystanie z komputera może prowadzić do nadwagi i problemów z oczami. Negatywne skutki dla rozwoju psychicznego to przede wszystkim uzależnienie, izolacja , życie z dala od realnego świata, czy rozładowywanie wszystkich napięć psychicznych w kontaktach z komputerem. Zły wpływ na rozwój społeczny przejawia się w zaniku samodyscypliny, emocjonalnym oddzieleniu od grupy, a co za tym idzie również braku możliwości ćwiczenia sztuki konwersacji, kompromisu itp. umiejętności. Łatwy dostęp do informacji pozbawionych wartości etycznych, narażenie dziecka na przemoc w sieci, pornografię zaburza rozwój moralny, odróżnianie dobra od zła. Nieodpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych mediów, Internetu nierzadko ma wpływ negatywny na rozwój intelektualny małego człowieka. Może prowadzić do zubożenia języka , słabej koncentracji uwagi, ograniczać wyobraźnię. Szybki napływ informacji powoduje często szok informacyjny - mózg traci możliwość naturalnej selekcji informacji na to co sensowne i nic nie warte.

Czy Twoje dziecko jest uzależnione od Internetu?

 

Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, że młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu, czyli tzw. siecioholizmu. Wydawać by się mogło, że o uzależnieniu można mówić dopiero w starszym wieku, tym czasem może zacząć się ono już we wczesnym dzieciństwie. Zazwyczaj zaczyna się od uzależnienia od gier.                      Często zapracowani rodzice są wręcz zadowoleni, że dziecko ma jakąś rozrywkę i nie popada w „złe” towarzystwo. Jednak dziecko izoluje się od rówieśników, traci kontakt z rzeczywistością i zamyka się w swoim pokoju z komputerem, czego rodzice początkowo nie dostrzegają i nie traktują w kategoriach problemu. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego rodzaju gier. Młody gracz wchodzi w nowy, pełen przygód świat. Większość gier jest konstruowana w oparciu o scenariusze pełne przemocy. Normą staje się to co złe, a silna kumulacja agresji, przemocy i niemoralności prowadzi do zagubienia wszelkich wartości.

Dalsza część artykułu: Przedszkolak bezpieczny w sieci

 

Święto MARCHEWKI 2020

wtorek, 03 listopada 2020 00:00

Jest warzywem korzeniowym, korzeń ma pomarańczowy. Znakomity z niej dodatek do zup oraz do sałatek.

Chyba nikt nie ma wątpliwości jakie to warzywo… tak to MARCHEWKA, pełna witamin i wartości odżywczych. To ona królowała przez ostatnie dni w Przedszkolu „Stokrotka”. Obchody dnia marchewki odbyły się w każdej grupie wiekowej, bo nie jest tajemnicą, że uwielbiają ją wszystkie dzieci i nie tylko…

Dalsza część artykułu: Święto MARCHEWKI 2020

 

Dzień Edukacji Narodowej w Stokrotce

środa, 21 października 2020 11:15

14 październik w przedszkolu, to Dzień Edukacji Narodowej. To święto wszystkich tych, którzy oddają całe swoje serce, aby dzieciom w przedszkolu było naprawdę dobrze i bezpiecznie. W tym roku Dzień Edukacji Narodowej z powodu epidemii  miał w naszej placówce inną formułę niż zwykle. Nie było uroczystej akademii na żywo.  Z tej  okazji, dzieci z grupy IV „Stokrotki”, chcąc  podziękować swoim ukochanym paniom i wszystkim pracownikom przedszkola za trud włożony w ich wychowanie przygotowały pod moim kierunkiem krótki montaż słowno-muzyczny. Zaprezentowały się najlepiej jak umiały. Z wielkim przejęciem recytowały wierszyki, śpiewały piosenki, a nawet tańczyły. Nie zabrakło też życzeń.  Występ dzieci został nagrany kamerą  i zamieszczony na stronie przedszkola. Pracownicy przedszkola otrzymali informację o zamieszczonym nagraniu i zaproszenie do jego obejrzenia. W ten sposób mogli chociaż częściowo poczuć się uczestnikami uroczystości.  Mimo wszystkich trudności  dzień  ten dla wszystkich upłynął w miłej i serdecznej atmosferze, a wrażenia pozostaną na długo w naszej pamięci.

Teresa Bączek

 

 

Święto drzewa w Stokrotce

środa, 21 października 2020 11:13

ŚWIĘTO DRZEWA W PRZEDSZKOLU „STOKROTKA”

Pomysł Dnia Drzewa został zainicjowany w Stanach Zjednoczonych przez Juliusa Sterlinga Mortona, amerykańskiego sekretarza rolnictwa i gubernatora stanu Nebraska, który to w 1872r zwrócił się do swoich rodaków z prośbą, aby każdy z nich 10 kwietnia posadził drzewo. Idea spotkała się z dużą aprobatą społeczeństwa i w tym dniu posadzono prawie milion drzew. Święto przyjęło nazwę Arbor Day i od tamtej pory co roku w drugą niedzielę kwietnia w Stanach Zjednoczonych sadzi się drzewa.

Dalsza część artykułu: Święto drzewa w Stokrotce

 

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

piątek, 24 lipca 2020 00:00

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

Rodzice, których dzieci rozpoczną swoją przygodę z przedszkolem po raz pierwszy, mają przed sobą nowe wyzwanie - jak przygotować malucha do przedszkola, by czas adaptacji w przedszkolu był dla dziecka, ale także dla rodzica  najmniej stresujący?

Najważniejsze w okresie adaptacji jest odpowiednie podejście i przygotowanie rodzica. Nic tak nie zniechęca dziecka do przedszkola, jak widok mamy płaczącej. Nie należy straszyć dziecka przedszkolem. Należy za to mówić mu, że pozna nowych kolegów, że będzie mógł zobaczyć i bawić się zabawkami, których nie ma w domu.

Ważnym czynnikiem jest wprowadzenie regularności tak, by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Będzie to łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek to nerwowy dzień w przedszkolu.

Cenną wskazówką jest uczenie dzieci samodzielności. To najlepsze co można uczynić dla przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Takiemu dziecku jest po prostu łatwiej. Nie chodzi o to, by

 

ułatwić nauczycielkom prace, ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście, dziecko nie musi umieć wszystkiego, ale dobrze by umiało: korzystać z toalety, podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść ( chodzi o to by umiało nabrać zupę, trafiało łyżką do buzi,czy nabiło mięso na widelec), by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność, to także umiejętność sprzątania po sobie, chociażby zabawek.

Dalsza część artykułu: Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

   

Cała Polska czyta dzieciom…legendę o Mrągowie

poniedziałek, 08 czerwca 2020 11:43

 

„Cała Polska czyta dzieciom…legendę o Mrągowie”

 

Program Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej: „Kto Ty jesteś? - Polak mały” zakładał działanie polegające na przesyłaniu legend charakterystycznych dla danego miasta, między przedszkolami z wybranych miast Polski. Tytuł akcji to: „Cała Polska czyta dzieciom…legendy miast”.
Miała związek oczywiście z ogólnopolską akcją „Cała Polska czyta dzieciom”. Dalsza część artykułu do pobrania (doc)



 

NATURALNIE w stronę zdrowia i ekologii

poniedziałek, 01 czerwca 2020 06:38

"NATURALNIE w stronę zdrowia i ekologii".

 

Nikt z nas chyba nie ma wątpliwości, że ekologia to kierunek i styl życia, który jest przyszłością nas i naszej planety. A jak zaszczepić w dzieciach postawy proekologiczne? Wbrew pozorom nie jest to trudne, ale wymaga od dorosłego zmiany sposobu myślenia i pozytywnego nastawienia, by wprowadzić zmiany w życiu całej rodziny.

Co jemy?
Ogromne znaczenie dla stanu zdrowia naszej rodziny ma to co spożywamy. Wprowadzając zdrowe nawyki żywieniowe możemy mieć pewność, że zaprocentuje to w dłuższej perspektywie większą odpornością naszych organizmów i lepszym samopoczuciem. Nie znaczy to jednak, że od tej pory mamy zrezygnować z przyjemności, ale nauczmy się zastępować „niezdrowe” produkty takimi, które możemy przygotować własnoręcznie z wartościowych składników. Jeśli tylko możemy włączajmy w nasze działania najmłodszych. Pokazujmy im, że wokół nas są producenci żywności ekologicznej, którzy lokalnie wytwarzają produkty niskoprzetworzone. Rozwijając w dzieciach postawę świadomego konsumenta uwrażliwiajmy je jakie są różnice w żywności produkowanej tradycyjnie, a tymi ekologicznymi.
Kilka konkretnych rad:

-  Nie marnuj jedzenia, kupuj tyle ile potrzebujesz.

-  Kupuj od lokalnych producentów.

-  Wybieraj produkty niskoprzetworzone.

-  Ogranicz mięso, stawiaj na warzywa sezonowe.

- Pij wodę z kranu korzystając z butelek wielokrotnego użytku – najlepiej szklanych.

Na zakupach
Ekologiczne zakupy wcale nie oznaczają, że wydamy więcej pieniędzy. Kierując się kilkoma ważnymi zasadami z pewnością skorzysta na tym nasze zdrowie i portfel. Oto one:

-  Kupuj rozważnie – sporządź listę zakupów

-  Zwracaj uwagę na etykiety (sporo o produkcie mogą powiedzieć również symbole umieszczone na opakowaniach)

-  Weź własną torbę na zakupy

-  Zrezygnuj z jednorazowych torebek plastikowych (na owoce i warzywa możesz zabrać własnoręcznie wykonane woreczki z cieniutkiej firanki lub materiałów naturalnych)

- Kupuj produkty bez opakowań, w opakowaniach zwrotnych lub możliwych do ponownego przetworzenia

-  Zrezygnuj z wody w plastikowych butelkach – to zdrowsze i tańsze rozwiązanie

Styl życia
Stosując metodę małych kroczków wprowadźmy w swoją codzienność zasady, które realnie przyczynią się nie tylko do poprawy jakości naszego życia, ale też pozytywnie wpłyną na środowisko:

- Mniej plastiku. Plastik w naszym życiu jest wszechobecny, jednak czy da się z niego zrezygnować? Na pewno powinniśmy go ograniczyć. Do żywności stosujmy opakowania z symbolem w kształcie trójkąta z cyfrą 2 lub 5. Nie podgrzewajmy opakowań z symbolem 7, nie stosujmy też ponownie butelek PET. Jeśli to możliwe wybierajmy zabawki z bezpiecznych tworzyw. Nie stosuj jednorazowych naczyń i sztućców.

Na świeżym powietrzu. Spędzaj jak najwięcej czasu na łonie natury. Zachęcaj dzieci do aktywnego sposobu spędzania czasu. Uwrażliwiajmy najmłodszych na piękno przyrody. Niech dzieci eksperymentują, badają i obserwują otaczający świat.

Mądre korzystanie z nowych technologii. Internet i nowoczesne urządzenia są niezbędnym narzędziem w naszym współczesnym życiu. Jednak na dorosłego, a tym bardziej na dziecko mogą mieć negatywny wpływ. Starajmy się ograniczać do minimum czas, który dzieci spędzają przed komputerem/ tabletem. Dobrym zwyczajem jest też zorganizowanie w domu przestrzeni bez elektroniki (pokój dziecka, sypialnie).

-  Zamiast samochodu. Jeśli tylko możesz zamień samochód np. na rower. Doceń spacery, które korzystnie wpłyną na twoją kondycję.

-  Eko –moda. Kupuj ubrania o ponadczasowych wzorach, które z łatwością skomponujesz z innymi rzeczami. Przerabiaj ubrania, które wyszły z mody lub nie pasują.

 

Opracowała Edyta Dębkowska

 

Źródło:

https://dziecisawazne.pl/edukacja-ekologiczna-dzieci/

https://ulicaekologiczna.pl

   

Strona 6 z 33