AKTUALNOŚCI

7 podpowiedzi, jak uczyć dzieci patriotyzmu

czwartek, 14 listopada 2019 08:22

„7 PODPOWIEDZI, JAK UCZYĆ DZIECI PATRIOTYZMU”


Umiłowanie i szacunek do Ojczyzny powinno wpajać się dziecku już od najmłodszych lat. Najlepiej poprzez zabawę, odkrywanie nowych, ciekawych rzeczy czy też wspólne celebrowanie świąt, nie tylko narodowych.

Patriotyzm – to pojęcie kojarzy nam się bardzo poważnie: z honorem,  szacunkiem i walką. Często myślimy, że są na to jeszcze za małe, że nie pojmą prawidłowego znaczenia takiej postawy. Nic bardziej mylnego! Nasze podpowiedzi, pomogą w sposób naturalny i ciekawy rozwijać w dziecku miłość i szacunek dla własnego kraju.

  1. 1. Dawaj przykład - wywieś flagę, zabierz dziecko na wybory

Dzieci są chłonne jak gąbka, najlepiej uczą się poprzez obserwacje i naśladowanie. Wasza patriotyczna postawa, wyrażająca się poprzez uczestnictwo w wyborach czy też wywieszanie flagi, będzie dla nich najlepszym przykładem jak w praktyce wyrażać swój patriotyzm. Takim działaniom zawsze towarzyszyć powinna rozmowa, która wyjaśni takie postępowanie.

  1. 2. Poznawajcie wspólnie język ojczysty - wiersze, piosenki, legendy

Każdy z nas zna wiersz „Katechizm Polskiego dziecka” Władysława Bełzy, czyli: „Kto ty jesteś? Polak mały?...”. Już dwuletnie dziecko, jest w stanie zapamiętać ten tekst, zwłaszcza gdy  będziemy się nim „bawić” w formie pytań i odpowiedzi. Polecamy również: „Twój dom” Wandy Chotomskiej, „Polska” Ryszarda Przymusa czy „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego. Piosenka „Płynie Wisła, płynie” czy „Przybyli ułani pod okienko” to naprawdę wdzięczne, skoczne i z łatwym tekstem przyśpiewki, które na pewno opanują przedszkolaki. A czytanie legend polskich, będzie niesamowitą przygodą i bardzo ciekawą lekcją historii.

  1. 3. Poznawajcie symbole narodowe - flaga, herb, hymn

Biało- czerwona flaga czy wizerunek Orła Białego, to doskonałe wyjście do zabaw twórczych. Bo przecież flagą mogą być nasze dłonie, pomalowane na biało i czerwono i odciśnięte na kartce. Można opowiedzieć dziecku historię powstania flagi. Orzeł Biały może być wycinany i przyklejany na flagę. Może fruwać po kartkach książek z legendami albo po mapie Polski. A „Mazurka Dąbrowskiego” warto uczyć od małego, najlepiej podczas świąt lub rozgrywek reprezentacji Polski.

  1. 4. Zabieraj dzieci na wydarzenia sportowe

Gdzie najlepiej poczuć wspólnotę z innymi ludźmi i własną Ojczyzną? Zdecydowanie podczas rozgrywek sportowych, kiedy gra reprezentacja narodowa. Atmosfera stadionu czy hali sportowej to niesamowite przeżycie, a odśpiewany wspólnie hymn to doznanie, którego nie da się z niczym porównać. Przy okazji meczów, warto też zwrócić uwagę na eksponowane symbole narodowe w ubiorze.

  1. 5. Uczestniczcie w świętach narodowych

Nie tylko w marszach czy wiecach na Święto Niepodległości, ale celebrujcie także inne święta państwowe  (Dzień flagi – 2 maja) czy religijne (Wszystkich Świetnych – 1 listopada czy Boże Narodzenie). Zaopatrzcie się koniecznie we flagi, chorągiewki, kwiaty – symbole, które będą manifestowały waszą przynależność do Ojczyzny.

  1. 6. Wizytujcie miejsca symboliczne - miejsca pamięci, pomniki, cmentarze, muzea

Wspólne spacery i długie rozmowy w ich trakcie mogą być ciekawą lekcją historii i patriotyzmu. Wizyta na Powązkach, spacer po Cytadeli czy choćby krótka refleksja przed Grobem Nieznanego Żołnierza czy też pomnikiem pamięci w waszym mieście, na pewno pozostanie na długo w świadomości dziecka i kto wie, czy nie będzie to jedno z pierwszych jego wspomnień, dotyczących poczucia tożsamości ze swoją Ojczyzną. Kolejną propozycją jest odwiedzanie muzeów, najlepiej z przewodnikiem, który umie zaciekawić dzieci. Wiedza przekazywana przez obca osobę wraz z możliwością eksplorowania ciekawych wnętrz czy eksponatów, zdecydowanie lepiej zapada w pamięci niż suche fakty.

  1. 7. Zwiedzajcie Polskę

Nie tylko poprzez wycieczki krajoznawcze, ale również dzięki wędrówkom „palcem po mapie”. Jeśli nie posiadacie atlasu lub mapy samochodowej, wiele ciekawych propozycji do wydrukowania znajdziecie w Internecie. Świetnym przykładem gry, która rozwija geograficznie jest gra w „Państwa, miasta”. Można ją zawęzić tylko do granic Polski i korzystać z podpowiedzi zerkając na mapę.

Tekst i opracowanie: Magdalena Kurowska, źródło: www.czasdzieci.pl

 

 

7 podpowiedzi, jak uczyć dzieci patriotyzmu

czwartek, 14 listopada 2019 08:22

„7 PODPOWIEDZI, JAK UCZYĆ DZIECI PATRIOTYZMU”


Umiłowanie i szacunek do Ojczyzny powinno wpajać się dziecku już od najmłodszych lat. Najlepiej poprzez zabawę, odkrywanie nowych, ciekawych rzeczy czy też wspólne celebrowanie świąt, nie tylko narodowych.

Patriotyzm – to pojęcie kojarzy nam się bardzo poważnie: z honorem,  szacunkiem i walką. Często myślimy, że są na to jeszcze za małe, że nie pojmą prawidłowego znaczenia takiej postawy. Nic bardziej mylnego! Nasze podpowiedzi, pomogą w sposób naturalny i ciekawy rozwijać w dziecku miłość i szacunek dla własnego kraju.

  1. 1. Dawaj przykład - wywieś flagę, zabierz dziecko na wybory

Dzieci są chłonne jak gąbka, najlepiej uczą się poprzez obserwacje i naśladowanie. Wasza patriotyczna postawa, wyrażająca się poprzez uczestnictwo w wyborach czy też wywieszanie flagi, będzie dla nich najlepszym przykładem jak w praktyce wyrażać swój patriotyzm. Takim działaniom zawsze towarzyszyć powinna rozmowa, która wyjaśni takie postępowanie.

  1. 2. Poznawajcie wspólnie język ojczysty - wiersze, piosenki, legendy

Każdy z nas zna wiersz „Katechizm Polskiego dziecka” Władysława Bełzy, czyli: „Kto ty jesteś? Polak mały?...”. Już dwuletnie dziecko, jest w stanie zapamiętać ten tekst, zwłaszcza gdy  będziemy się nim „bawić” w formie pytań i odpowiedzi. Polecamy również: „Twój dom” Wandy Chotomskiej, „Polska” Ryszarda Przymusa czy „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego. Piosenka „Płynie Wisła, płynie” czy „Przybyli ułani pod okienko” to naprawdę wdzięczne, skoczne i z łatwym tekstem przyśpiewki, które na pewno opanują przedszkolaki. A czytanie legend polskich, będzie niesamowitą przygodą i bardzo ciekawą lekcją historii.

  1. 3. Poznawajcie symbole narodowe - flaga, herb, hymn

Biało- czerwona flaga czy wizerunek Orła Białego, to doskonałe wyjście do zabaw twórczych. Bo przecież flagą mogą być nasze dłonie, pomalowane na biało i czerwono i odciśnięte na kartce. Można opowiedzieć dziecku historię powstania flagi. Orzeł Biały może być wycinany i przyklejany na flagę. Może fruwać po kartkach książek z legendami albo po mapie Polski. A „Mazurka Dąbrowskiego” warto uczyć od małego, najlepiej podczas świąt lub rozgrywek reprezentacji Polski.

  1. 4. Zabieraj dzieci na wydarzenia sportowe

Gdzie najlepiej poczuć wspólnotę z innymi ludźmi i własną Ojczyzną? Zdecydowanie podczas rozgrywek sportowych, kiedy gra reprezentacja narodowa. Atmosfera stadionu czy hali sportowej to niesamowite przeżycie, a odśpiewany wspólnie hymn to doznanie, którego nie da się z niczym porównać. Przy okazji meczów, warto też zwrócić uwagę na eksponowane symbole narodowe w ubiorze.

  1. 5. Uczestniczcie w świętach narodowych

Nie tylko w marszach czy wiecach na Święto Niepodległości, ale celebrujcie także inne święta państwowe  (Dzień flagi – 2 maja) czy religijne (Wszystkich Świetnych – 1 listopada czy Boże Narodzenie). Zaopatrzcie się koniecznie we flagi, chorągiewki, kwiaty – symbole, które będą manifestowały waszą przynależność do Ojczyzny.

  1. 6. Wizytujcie miejsca symboliczne - miejsca pamięci, pomniki, cmentarze, muzea

Wspólne spacery i długie rozmowy w ich trakcie mogą być ciekawą lekcją historii i patriotyzmu. Wizyta na Powązkach, spacer po Cytadeli czy choćby krótka refleksja przed Grobem Nieznanego Żołnierza czy też pomnikiem pamięci w waszym mieście, na pewno pozostanie na długo w świadomości dziecka i kto wie, czy nie będzie to jedno z pierwszych jego wspomnień, dotyczących poczucia tożsamości ze swoją Ojczyzną. Kolejną propozycją jest odwiedzanie muzeów, najlepiej z przewodnikiem, który umie zaciekawić dzieci. Wiedza przekazywana przez obca osobę wraz z możliwością eksplorowania ciekawych wnętrz czy eksponatów, zdecydowanie lepiej zapada w pamięci niż suche fakty.

  1. 7. Zwiedzajcie Polskę

Nie tylko poprzez wycieczki krajoznawcze, ale również dzięki wędrówkom „palcem po mapie”. Jeśli nie posiadacie atlasu lub mapy samochodowej, wiele ciekawych propozycji do wydrukowania znajdziecie w Internecie. Świetnym przykładem gry, która rozwija geograficznie jest gra w „Państwa, miasta”. Można ją zawęzić tylko do granic Polski i korzystać z podpowiedzi zerkając na mapę.

Tekst i opracowanie: Magdalena Kurowska, źródło: www.czasdzieci.pl

 

 

Drodzy rodzice - pysznie karmimy Wasze dzieci

wtorek, 05 listopada 2019 10:19

DRODZY RODZICE PYSZNIE KARMIMY WASZE DZIECI!

Opinia z Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

w Mrągowie

 

II. Oceniany jadłospis dekadowy pod względem jakościowym jest prawidłowy.

Posiłki serwowane dzieciom były pełnowartościowe, urozmaicone, skomponowane w sposób kontrastowy pod względem smaku, barwy, konsystencji, zachęcający dzieci do konsumpcji. Podczas jednego posiłku wystrzegano się zestawienia dwóch potraw o podobnym charakterze (słodkim, kwaśnym czy podobnej barwie i konsystencji). W ciągu dekady zupy się nie powtarzały.

W jadłospisach zauważalna była sezonowość produktów użytych do sporządzania posiłków. Podawano świeże warzywa, np.: kapusta biała surowa i kiszona, kapusta czerwona, kalarepa, brokuły, marchew; świeże i kiszone ogórki, papryka, sałaty( masłowa, rukola, roszponka), szczypiorek oraz sezonowe owoce — gruszki, jabłka, nektarynki, brzoskwinie, śliwki, banany, maliny, truskawki.

Przy sporządzaniu posiłków zastosowano właściwe techniki kulinarne( gotowanie, pieczenie, smażenie, gotowanie na parze). Różnorodność sposobów przyrządzania potraw umożliwiała uzyskanie różnych wariantów potraw przygotowanych z tych samych produktów spożywczych.

Oceniany jadłospis spełnia wymagania zawarte w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016r. w sprawie grupy produktów spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełnić środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.

Z.ca  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego mgr inż. Ewa Kopaniec

 

 

Dofinansowanie na dywan interaktywny

wtorek, 05 listopada 2019 10:04

„Dofinansowanie na dywan interaktywny”

20. września 2019 r. zagościł w naszym przedszkolu Dyrektor Generalny Wild Polska Sp. z o. o.- Mirosław Michnowicz, który wręczył symboliczny czek na ręce Pani Dyrektor Elżbiety Połomki.

Firma - Wild Polska Sp. z o.o. od 2014 roku jest częścią globalnego koncernu- ADM (Archer Daniels Midland Company)- amerykańskiej korporacji z siedzibą w Chicago
w Stanach Zjednoczonych, zajmującej się przetwarzaniem żywności i handlem na rynkach towarowych. ADM wspiera organizacje charytatywne i społecznie użyteczne na całym świecie- w ramach programu ADM CARES. W tym roku każdy pracownik firmy mógł zgłosić projekt w jednej z trzech kategorii, mieszczących się w obszarze zainteresowań inicjatywy Nasza ADM:

ü  rozwijaniem zrównoważonego rolnictwa;

ü  zwiększaniem dostępności żywności (walka z głodem);

ü  inwestowaniem w edukację z naciskiem na programy związane z rolnictwem lub naukami ścisłymi, technologiami, inżynierią i matematyką .

Projekt złożony przez przedstawiciela firmy Wild Polska Sp. z o.o. został zgłoszony w trzeciej kategorii i otrzymał dofinansowanie w wysokości 2290 $, które zostało przyznane na zakup "Dywanu interaktywnego"- atrakcyjnej  pomocy dydaktycznej z bogatą ofertą gier, zabaw, quizów i aranżowanych sytuacji edukacyjnych nakierowanych na wspomaganie rozwoju psychofizycznego dzieci  z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Tego dnia dzieci z naszego przedszkola w ramach podziękowań przekazały Dyrektorowi firmy Wild Polska Sp. z o. o. własnoręcznie zrobione kartki, które były wyrazem wdzięczności za otrzymaną pomoc. Zwieńczeniem tego miłego spotkania było zrobienie wspólnego zdjęcia, które zagości w naszej przedszkolnej galerii i kronice.

Serdeczne podziękowania należy złożyć przede wszystkim p. Magdalenie Doraczyńskiej, która była pomysłodawcą i organizatorem całego przedsięwzięcia.

 

Justyna Godlewska

 

 

Konkurs plastyczno - techniczny pt. " Jesienne Cudaki"

wtorek, 05 listopada 2019 10:00

Konkurs plastyczno – techniczny pt. „ Jesienne Cudaki”

Dnia 25.09.2019r. w Przedszkolu Publicznym Nr 1 "Stokrotka" w Mrągowie ogłoszony został konkurs plastyczno – techniczny pt.: „Jesienne Cudaki”. Organizatorem konkursu było nasze przedszkole. Nauczycielami odpowiedzialnymi za przebieg konkursu były p. Klaudia Nadrowska

i p. Kamila Puka. Prace wykonały dzieci z pomocą rodziców. Technika prac i format były dowolne. W konkursie wzięło udział 56 dzieci. Wpłynęło 57 prac.
"Jesienne Cudaki" ocenione zostały przez komisję, w skład której wchodzili rodzice:  p. Edyta Brygoła,  p. Monika Junko i p. Małgorzata Dmochowska. Przyznano 5 pierwszych miejsc, 5 miejsc drugich i 5 trzecich. Komisja brała pod uwagę wkład pracy włożony w zrobienie  jesiennego cudaka, jego ogólny wygląd i estetykę pracy.
1 miejsce otrzymali:

Stanisław J. gr. VII

Karolina D. gr. IV

Natalia W. gr. VI

Ewelina K. gr. III

Magdalena C. gr. V


2 miejsca otrzymali:

Małgorzata K. gr. VI

Antoni G. gr. II

Oliwier B. gr. VI

Maria N. gr. III

Natan E. gr. II

3 miejsca przyznano następującym osobom:

Lilianna B. gr. II

Jan B. gr. I

Karol E. gr. VI

Ida R. gr. V

Lena Ł. gr. II


Pozostali uczestnicy konkursu otrzymali wyróżnienia. Nagrody w konkursie ufundowała Rada Rodziców Przedszkola Publicznego Nr 1 "Stokrotka" oraz pani Ewa Pietrzak z Nadleśnictwa

z  Mrągowa. Wręczenie nagród odbyło się 23.10.2019r. po koncercie jesiennym prezentowanym przez grupę V „Niezapominajki”. Prezentacja prac konkursowych odbyła się w holu przedszkolnym.

Opracowała: Klaudia Nadrowska



   

Konkurs plastyczno - techniczny pt. " Jesienne Cudaki"

wtorek, 05 listopada 2019 10:00

Konkurs plastyczno – techniczny pt. „ Jesienne Cudaki”

Dnia 25.09.2019r. w Przedszkolu Publicznym Nr 1 "Stokrotka" w Mrągowie ogłoszony został konkurs plastyczno – techniczny pt.: „Jesienne Cudaki”. Organizatorem konkursu było nasze przedszkole. Nauczycielami odpowiedzialnymi za przebieg konkursu były p. Klaudia Nadrowska

i p. Kamila Puka. Prace wykonały dzieci z pomocą rodziców. Technika prac i format były dowolne. W konkursie wzięło udział 56 dzieci. Wpłynęło 57 prac.
"Jesienne Cudaki" ocenione zostały przez komisję, w skład której wchodzili rodzice:  p. Edyta Brygoła,  p. Monika Junko i p. Małgorzata Dmochowska. Przyznano 5 pierwszych miejsc, 5 miejsc drugich i 5 trzecich. Komisja brała pod uwagę wkład pracy włożony w zrobienie  jesiennego cudaka, jego ogólny wygląd i estetykę pracy.
1 miejsce otrzymali:

Stanisław J. gr. VII

Karolina D. gr. IV

Natalia W. gr. VI

Ewelina K. gr. III

Magdalena C. gr. V


2 miejsca otrzymali:

Małgorzata K. gr. VI

Antoni G. gr. II

Oliwier B. gr. VI

Maria N. gr. III

Natan E. gr. II

3 miejsca przyznano następującym osobom:

Lilianna B. gr. II

Jan B. gr. I

Karol E. gr. VI

Ida R. gr. V

Lena Ł. gr. II


Pozostali uczestnicy konkursu otrzymali wyróżnienia. Nagrody w konkursie ufundowała Rada Rodziców Przedszkola Publicznego Nr 1 "Stokrotka" oraz pani Ewa Pietrzak z Nadleśnictwa

z  Mrągowa. Wręczenie nagród odbyło się 23.10.2019r. po koncercie jesiennym prezentowanym przez grupę V „Niezapominajki”. Prezentacja prac konkursowych odbyła się w holu przedszkolnym.

Opracowała: Klaudia Nadrowska



 

Skrzaty z jesiennego lasu

wtorek, 29 października 2019 08:28

„Skrzaty z jesiennego lasu”

Gdy za oknem świat przyodział się w kolory brązu, czerwieni i złota to znak, że przybyła do nas jesień, pora kiedy wszystko pomału przygotowuje się do odpoczynku. Nie odpoczywały jednak dzieci z grupy V „Niezapominajki”, które przygotowywały się do koncertu jesiennego, by tanecznie i z piosenką na ustach powitać Panią Jesień. Koncert  pt. „Skrzaty z jesiennego lasu” odbył się 23.10.2019 r. W przepięknych strojach, przygotowanych przez rodziców dzieci zaprezentowały się w montażu słowno- muzyczno- tanecznym. Świetnie odnalazły się w swoich rolach, a także przepięknie zatańczyły używając przy tym różnorodnych rekwizytów, tj. parasolki, chustki, liście czy pałeczki. Po zakończeniu występu nasi jesienni artyści ustąpili miejsca laureatom konkursu plastyczno- technicznego o tematyce jesiennej pt. „Jesienne cudaki”. Pani dyrektor Elżbieta Połomka wręczyła nagrody, po czym wszyscy dumnie stanęli do pamiątkowego zdjęcia. Kolejnego dnia do przedszkola przybyły tłumnie rodziny dzieci z gr. V „Niezapominajki” by zobaczyć występ swoich pociech i wziąć udział w warsztatach jesiennych. Wszyscy rodzice, a nawet babcie chętnie brali udział w zabawach ruchowych, po których przeszli do stolików, gdzie wykonali przepiękne prace plastyczne z papierowych talerzyków, liści i kasztanów pt. „Jesienne misie”. Prace można było podziwiać  holu przedszkola.

Podążając słowami dzieci, życzę wszystkim „…żeby polska jesień kolorowa była i dużo radości wszystkim przysporzyła”

Opracowała: Justyna Godlewska

   

Strona 1 z 27