artykuły patriotyczne

7 podpowiedzi, jak uczyć dzieci patriotyzmu

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

czwartek, 14 listopada 2019 08:22

„7 PODPOWIEDZI, JAK UCZYĆ DZIECI PATRIOTYZMU”


Umiłowanie i szacunek do Ojczyzny powinno wpajać się dziecku już od najmłodszych lat. Najlepiej poprzez zabawę, odkrywanie nowych, ciekawych rzeczy czy też wspólne celebrowanie świąt, nie tylko narodowych.

Patriotyzm – to pojęcie kojarzy nam się bardzo poważnie: z honorem,  szacunkiem i walką. Często myślimy, że są na to jeszcze za małe, że nie pojmą prawidłowego znaczenia takiej postawy. Nic bardziej mylnego! Nasze podpowiedzi, pomogą w sposób naturalny i ciekawy rozwijać w dziecku miłość i szacunek dla własnego kraju.

  1. 1. Dawaj przykład - wywieś flagę, zabierz dziecko na wybory

Dzieci są chłonne jak gąbka, najlepiej uczą się poprzez obserwacje i naśladowanie. Wasza patriotyczna postawa, wyrażająca się poprzez uczestnictwo w wyborach czy też wywieszanie flagi, będzie dla nich najlepszym przykładem jak w praktyce wyrażać swój patriotyzm. Takim działaniom zawsze towarzyszyć powinna rozmowa, która wyjaśni takie postępowanie.

  1. 2. Poznawajcie wspólnie język ojczysty - wiersze, piosenki, legendy

Każdy z nas zna wiersz „Katechizm Polskiego dziecka” Władysława Bełzy, czyli: „Kto ty jesteś? Polak mały?...”. Już dwuletnie dziecko, jest w stanie zapamiętać ten tekst, zwłaszcza gdy  będziemy się nim „bawić” w formie pytań i odpowiedzi. Polecamy również: „Twój dom” Wandy Chotomskiej, „Polska” Ryszarda Przymusa czy „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego. Piosenka „Płynie Wisła, płynie” czy „Przybyli ułani pod okienko” to naprawdę wdzięczne, skoczne i z łatwym tekstem przyśpiewki, które na pewno opanują przedszkolaki. A czytanie legend polskich, będzie niesamowitą przygodą i bardzo ciekawą lekcją historii.

  1. 3. Poznawajcie symbole narodowe - flaga, herb, hymn

Biało- czerwona flaga czy wizerunek Orła Białego, to doskonałe wyjście do zabaw twórczych. Bo przecież flagą mogą być nasze dłonie, pomalowane na biało i czerwono i odciśnięte na kartce. Można opowiedzieć dziecku historię powstania flagi. Orzeł Biały może być wycinany i przyklejany na flagę. Może fruwać po kartkach książek z legendami albo po mapie Polski. A „Mazurka Dąbrowskiego” warto uczyć od małego, najlepiej podczas świąt lub rozgrywek reprezentacji Polski.

  1. 4. Zabieraj dzieci na wydarzenia sportowe

Gdzie najlepiej poczuć wspólnotę z innymi ludźmi i własną Ojczyzną? Zdecydowanie podczas rozgrywek sportowych, kiedy gra reprezentacja narodowa. Atmosfera stadionu czy hali sportowej to niesamowite przeżycie, a odśpiewany wspólnie hymn to doznanie, którego nie da się z niczym porównać. Przy okazji meczów, warto też zwrócić uwagę na eksponowane symbole narodowe w ubiorze.

  1. 5. Uczestniczcie w świętach narodowych

Nie tylko w marszach czy wiecach na Święto Niepodległości, ale celebrujcie także inne święta państwowe  (Dzień flagi – 2 maja) czy religijne (Wszystkich Świetnych – 1 listopada czy Boże Narodzenie). Zaopatrzcie się koniecznie we flagi, chorągiewki, kwiaty – symbole, które będą manifestowały waszą przynależność do Ojczyzny.

  1. 6. Wizytujcie miejsca symboliczne - miejsca pamięci, pomniki, cmentarze, muzea

Wspólne spacery i długie rozmowy w ich trakcie mogą być ciekawą lekcją historii i patriotyzmu. Wizyta na Powązkach, spacer po Cytadeli czy choćby krótka refleksja przed Grobem Nieznanego Żołnierza czy też pomnikiem pamięci w waszym mieście, na pewno pozostanie na długo w świadomości dziecka i kto wie, czy nie będzie to jedno z pierwszych jego wspomnień, dotyczących poczucia tożsamości ze swoją Ojczyzną. Kolejną propozycją jest odwiedzanie muzeów, najlepiej z przewodnikiem, który umie zaciekawić dzieci. Wiedza przekazywana przez obca osobę wraz z możliwością eksplorowania ciekawych wnętrz czy eksponatów, zdecydowanie lepiej zapada w pamięci niż suche fakty.

  1. 7. Zwiedzajcie Polskę

Nie tylko poprzez wycieczki krajoznawcze, ale również dzięki wędrówkom „palcem po mapie”. Jeśli nie posiadacie atlasu lub mapy samochodowej, wiele ciekawych propozycji do wydrukowania znajdziecie w Internecie. Świetnym przykładem gry, która rozwija geograficznie jest gra w „Państwa, miasta”. Można ją zawęzić tylko do granic Polski i korzystać z podpowiedzi zerkając na mapę.

Tekst i opracowanie: Magdalena Kurowska, źródło: www.czasdzieci.pl

 

 

7 podpowiedzi, jak uczyć dzieci patriotyzmu

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

czwartek, 14 listopada 2019 08:22

„7 PODPOWIEDZI, JAK UCZYĆ DZIECI PATRIOTYZMU”


Umiłowanie i szacunek do Ojczyzny powinno wpajać się dziecku już od najmłodszych lat. Najlepiej poprzez zabawę, odkrywanie nowych, ciekawych rzeczy czy też wspólne celebrowanie świąt, nie tylko narodowych.

Patriotyzm – to pojęcie kojarzy nam się bardzo poważnie: z honorem,  szacunkiem i walką. Często myślimy, że są na to jeszcze za małe, że nie pojmą prawidłowego znaczenia takiej postawy. Nic bardziej mylnego! Nasze podpowiedzi, pomogą w sposób naturalny i ciekawy rozwijać w dziecku miłość i szacunek dla własnego kraju.

  1. 1. Dawaj przykład - wywieś flagę, zabierz dziecko na wybory

Dzieci są chłonne jak gąbka, najlepiej uczą się poprzez obserwacje i naśladowanie. Wasza patriotyczna postawa, wyrażająca się poprzez uczestnictwo w wyborach czy też wywieszanie flagi, będzie dla nich najlepszym przykładem jak w praktyce wyrażać swój patriotyzm. Takim działaniom zawsze towarzyszyć powinna rozmowa, która wyjaśni takie postępowanie.

  1. 2. Poznawajcie wspólnie język ojczysty - wiersze, piosenki, legendy

Każdy z nas zna wiersz „Katechizm Polskiego dziecka” Władysława Bełzy, czyli: „Kto ty jesteś? Polak mały?...”. Już dwuletnie dziecko, jest w stanie zapamiętać ten tekst, zwłaszcza gdy  będziemy się nim „bawić” w formie pytań i odpowiedzi. Polecamy również: „Twój dom” Wandy Chotomskiej, „Polska” Ryszarda Przymusa czy „Barwy ojczyste” Czesława Janczarskiego. Piosenka „Płynie Wisła, płynie” czy „Przybyli ułani pod okienko” to naprawdę wdzięczne, skoczne i z łatwym tekstem przyśpiewki, które na pewno opanują przedszkolaki. A czytanie legend polskich, będzie niesamowitą przygodą i bardzo ciekawą lekcją historii.

  1. 3. Poznawajcie symbole narodowe - flaga, herb, hymn

Biało- czerwona flaga czy wizerunek Orła Białego, to doskonałe wyjście do zabaw twórczych. Bo przecież flagą mogą być nasze dłonie, pomalowane na biało i czerwono i odciśnięte na kartce. Można opowiedzieć dziecku historię powstania flagi. Orzeł Biały może być wycinany i przyklejany na flagę. Może fruwać po kartkach książek z legendami albo po mapie Polski. A „Mazurka Dąbrowskiego” warto uczyć od małego, najlepiej podczas świąt lub rozgrywek reprezentacji Polski.

  1. 4. Zabieraj dzieci na wydarzenia sportowe

Gdzie najlepiej poczuć wspólnotę z innymi ludźmi i własną Ojczyzną? Zdecydowanie podczas rozgrywek sportowych, kiedy gra reprezentacja narodowa. Atmosfera stadionu czy hali sportowej to niesamowite przeżycie, a odśpiewany wspólnie hymn to doznanie, którego nie da się z niczym porównać. Przy okazji meczów, warto też zwrócić uwagę na eksponowane symbole narodowe w ubiorze.

  1. 5. Uczestniczcie w świętach narodowych

Nie tylko w marszach czy wiecach na Święto Niepodległości, ale celebrujcie także inne święta państwowe  (Dzień flagi – 2 maja) czy religijne (Wszystkich Świetnych – 1 listopada czy Boże Narodzenie). Zaopatrzcie się koniecznie we flagi, chorągiewki, kwiaty – symbole, które będą manifestowały waszą przynależność do Ojczyzny.

  1. 6. Wizytujcie miejsca symboliczne - miejsca pamięci, pomniki, cmentarze, muzea

Wspólne spacery i długie rozmowy w ich trakcie mogą być ciekawą lekcją historii i patriotyzmu. Wizyta na Powązkach, spacer po Cytadeli czy choćby krótka refleksja przed Grobem Nieznanego Żołnierza czy też pomnikiem pamięci w waszym mieście, na pewno pozostanie na długo w świadomości dziecka i kto wie, czy nie będzie to jedno z pierwszych jego wspomnień, dotyczących poczucia tożsamości ze swoją Ojczyzną. Kolejną propozycją jest odwiedzanie muzeów, najlepiej z przewodnikiem, który umie zaciekawić dzieci. Wiedza przekazywana przez obca osobę wraz z możliwością eksplorowania ciekawych wnętrz czy eksponatów, zdecydowanie lepiej zapada w pamięci niż suche fakty.

  1. 7. Zwiedzajcie Polskę

Nie tylko poprzez wycieczki krajoznawcze, ale również dzięki wędrówkom „palcem po mapie”. Jeśli nie posiadacie atlasu lub mapy samochodowej, wiele ciekawych propozycji do wydrukowania znajdziecie w Internecie. Świetnym przykładem gry, która rozwija geograficznie jest gra w „Państwa, miasta”. Można ją zawęzić tylko do granic Polski i korzystać z podpowiedzi zerkając na mapę.

Tekst i opracowanie: Magdalena Kurowska, źródło: www.czasdzieci.pl

 

 

Mrągowska kajakarka p. Anna Puławska w Przedszkolu Stokrotka

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

czwartek, 10 października 2019 07:06

Mrągowska kajakarka w Przedszkolu „Stokrotka”

4 października 2019 r. nasze przedszkole odwiedziła kajakarka pani Anna Puławska, która jest srebrną medalistką Mistrzostw Świata, wicemistrzynią Europy oraz brązową medalistką Igrzysk Europejskich, w towarzystwie swojego chłopaka, który również jest sportowcem. Jesteśmy dumni z pani Anny, ponieważ dowiodła, że Mrągowo to miejsce, gdzie można rozwijać swoje zainteresowania i możliwości oraz dojść aż tak daleko jak srebro w Mistrzostwach Świata. Mrągowo to miasto, gdzie pani Ania się urodziła  i wychowała. Uczęszczała od 4 klasy do mrągowskiej Szkoły Sportowej oczywiście w sekcji kajaki oraz do Szkoły Muzycznej, gdzie grała na skrzypcach. Zainteresowanie kajakami zaczęło się więc w przypadku pani Anny w wieku 9 lat.

Spotkanie odbyło się w ramach realizacji programu patriotycznego „Kto Ty jesteś? – Polak mały”, który zawiera dział poświęcony sławnym osobom pochodzącym z Mrągowa. Taką osobą jest niewątpliwie pani Ania, która ma na swoim koncie wiele sukcesów, a przy tym jest niezwykle sympatyczna i skromna.

A oto historia naszego gościa zaczerpnięta z Wikipedii:

„W 2017 roku zdobyła srebrny medal w czwórce na 500 metrów na mistrzostwach Europy w Płowdiwie. Do tego dołączyła również brązowy medal w dwójce na dystansie 500 metrów z Beatą Mikołajczyk.

Rok później na mistrzostwach EuropyBelgradzie ponownie zdobyła brąz, lecz tym razem w jedynce na 500 metrów. W sierpniu tego samego roku zdobyła również brązowy medal mistrzostw świataMontemor-o-Velho w zawodach czwórek na 500 metrów.
W składzie były także Karolina NajaHelena Wiśniewska i Katarzyna Kołodziejczyk.

W 2019 roku na Igrzyskach Europejskich w Mińsku zdobyła brązowy medal w czwórce na dystansie 500 metrów w tym samym składzie, co na poprzednich mistrzostwach świata.  Wystąpiła także w jedynce na tym samym dystansie, zajmując w finale szóste miejsce.
W sierpniu tego samego roku na Mistrzostwach Świata w Segedynie zdobyła srebrny medal
w dwójce na 500 metrów z Karoliną Nają oraz brązowy w czwórce na 500 metrów”.

Przed spotkaniem z panią Anną przedszkolaki obejrzały prezentację multimedialną na jej temat oraz film z Igrzysk Europejskich.  Na wstępie Pani Ania opowiedziała dzieciom na czym polega kajakarstwo, z czym się wiąże i jak wygląda jej życie. Powiedziała, że udział w mistrzostwach jest ważny ze względu na możliwość sprawdzenia swoich sił i możliwości z osobami zajmującymi się tak jak ona kajakarstwem, ale jest to także okazja do podróżowania po różnych krajach, poznawania nowych ludzi, kultur, języków oraz próbowania nowych potraw. Następnie pokazała model kajaka, który wykonał  jej tata z zapałek, dzięki czemu dzieci mogły dostrzec różnicę między kajakami, którymi pływają z rodzicami np. po jeziorze Czos czy krutyńskiej rzece. Przedszkolaki miały także okazję zobaczyć, dotknąć, a nawet ponosić medale, które zdobyła pani Ania. Dzieci miały wiele pytań do naszego gościa, a ona bardzo chętnie na wszystkie odpowiadała. Zapytały o jej dzieciństwo i ulubione zabawy. Jako pierwsze wymienione zostało oczywiście chodzenie nad jezioro Czos, gdzie stawiała swoje pierwsze kroki w kajakarstwie. Ale były też rolki i skatepark. Inne zabawy to „Berek”, zabawa w „Chowanego”, zabawy na placu zabaw na najwyższych zjeżdżalniach, co stanowiło duże wyzwanie. Największą frajdę podczas spotkania sprawiło dzieciom wypróbowanie wioseł, których pani Ania używa do pływania. Na zakończenie każdy otrzymał pamiątkowe zdjęcie naszej kajakarki wraz z jej autografem.

Kajakarstwo to nie jedyny sport jaki uprawia nasz gość. Jest jeszcze narciarstwo, siatkówka, bieganie, chodzenie po górach. Dzień pani Ani od rana przepełniony jest treningami, ale jest też czas na wyjście do kina, czy czytanie książek.

Dziękujemy bardzo Pani Ani za poświęcony czas, miłe spotkanie i życzymy połamania wioseł na Mistrzostwach Olimpijskich w Japonii. Będziemy trzymali kciukiJ

 

Oto cytat z Facebooka Anny Puławskiej z dnia 4.10.2019r.:

„Taki pozytywny poranek dzisiaj przy okazji wizyty w moim rodzinnym mieście , odwiedziłam przedszkole ,,Stokrotka,, by zaszczepić takie małe pociechy sportem , wiedząc , że jest to bardzo ważne już od najmłodszych lat.

Dziękuje serdecznie za zaproszenie i wspaniałe przywitanie.

Zobaczcie jakie piękne laurki otrzymałam od dzieciaków.”

Opracowała: Marzena Krueger

   

Podróże małe i duże - przedszkolna wystawa prac plastycznych

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

czwartek, 10 października 2019 07:03

 

„PODRÓZE MAŁE I DUŻE” – PRZEDSZKOLNA WYSTAWA
PRAC PLASTYCZNYCH

W dniach 16 – 25 września 2019r. dzieci i rodzice z naszego przedszkola poproszeni zostali o podzielenie się wrażeniami z wakacyjnych podróży po Polsce w formie prac plastycznych mających posłużyć do wykonania wystawy w przedszkolu. Prace miały przedstawiać ciekawe miejsce w Polsce, które miało narysować dziecko, a opisać rodzic. Celem przygotowania wystawy było zachęcenie rodzin z dziećmi do podróżowania po Polsce, odwiedzania ciekawych miejsc i spędzania czasu z rodziną.

Na wystawie zostało zaprezentowanych 13 prac naszych przedszkolaków, które można zobaczyć także na przedszkolnej stronie internetowej. A polecane zostały następujące miejsca:

  1. Kasprowy Wierch poleca Tomek z VI grupy
  2. Kasprowy Wierch poleca także Staś z VII grupy
  3. Morze Bałtyckie poleca Małgosia z VI grupy
  4. Jarosławiec nad morzem, Motylarnię i Papugarnię poleca Zuzia z V grupy
  5. Giżycko – port i most poleca Basia z VI grupy
  6. Złotów – Muzeum, Pałac Działyńskich, jeziora, promenadę, Skansen, Park Zwierzyniec, Pomnik Piasta, Górę Żydowską, Ratusz oraz rondo z ryczącym i kręcącym się jeleniem na sms – poleca Natalia z VI grupy
  7. Polskie góry poleca Antonina z VII grupy
  8. Rabkę Zdrój poleca Hanna z VII grupy
  9. Bazylikę w Licheniu poleca Mateusz z VII grupy

10.  Warszawę poleca Mateusz z VII grupy

11.  Lotnisko w Kętrzynie poleca Kaj z I grupy

12.  Dino Park w Malborku poleca Kinga z grupy III

13.  Łebę – Labirynt, Park Dinozaurów, Ruchome Wydmy poleca Kuba z VII grupy

 

Serdecznie dziękujemy!

 

Opracowała: Marzena Krueger

 

Wychowanie i edukacja regionalno-patriotyczna w przedszkolu

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

czwartek, 29 grudnia 2016 14:13

Wychowanie i edukacja regionalno-patriotyczna w przedszkolu

Wychowanie przedszkolne zgodnie z obowiązującą nową podstawą programową ma do realizacji szereg celów, które należy realizować w siedemnastu obszarach, zawartych w rozporządzeniu MEN. Jeden z nich (piętnasty) odnosi się właśnie do wychowania rodzinnego, obywatelskiego i patriotycznego. Do głównych celów tej sfery zalicza się:

  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną 
  • wdrażanie do przestrzegania zasad zgodnego współżycia rodzinnego
  • budzenie zainteresowań tradycjami rodzinnymi
  • budowanie poczucia tożsamości grupowej
  • budowanie poczucia przynależności do własnej miejscowości
  • budowanie poczucia przynależności regionalnej
  • przybliżanie historii i tradycji regionu
  • budowanie poczucia przynależności narodowej
  • wdrażanie do konieczności odnoszenia się z szacunkiem do symboli narodowych[1]

    Dalsza część artykułu: Wychowanie i edukacja regionalno-patriotyczna w przedszkolu