Sprawozdanie z realizacji Programu z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej, pt. „Mały Przedszkolak- Wielki Patriota” rok szkolny 2022/2023

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

Sprawozdanie z realizacji Programu z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej, pt. „Mały Przedszkolak- Wielki Patriota”

rok szkolny 2022/2023

 

W Przedszkolu Publicznym Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie realizowany jest program
z zakresu edukacji regionalno- patriotycznej, pt. „Mały Przedszkolak – Wielki Patriota”,
w grupach I- VII.

Program ma na celu:

 

  • Kształtowanie miłości, szacunku i przynależności społecznej, postawy patriotycznej oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
  • Rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności rodzinnej, przedszkolnej, lokalnej i państwowej.
  • Rozbudzenie zamiłowania do rodzimej przyrody.
  • Wprowadzanie dzieci w świat polskich tradycji.

 

Opis działań:

Obszar I. „Rodzina tu wszystko się zaczyna”

  1. 1. „Rodzina razem się trzyma” – realizacja tematów kompleksowych na temat rodziny, usystematyzowanie wiadomości na temat własnej rodziny (moi rodzice, moje rodzeństwo, moi dziadkowie, moja bliższa i dalsza rodzina) poprzez rozmowy, pogadanki, przykłady z literatury, filmy edukacyjne, piosenki, wiersze, zabawy w odgrywanie ról, wykonywanie prac plastycznych, upominków dla najbliższych.

Tematy kompleksowe dot. powyższego punktu zostały zrealizowane we wszystkich grupach wiekowych, tj. I- VII.

Podjęte działania:

 

  • prowadzenie zajęć z zakresu wspomagania rozwoju mowy, na które dzieci mogły przynieść zdjęcia z rodzinnych albumów i opowiadały o swojej rodzinie i tradycjach panujących w domach dzieci, organizowaniu wystawy zdjęć,
  • prowadzenie dyskusji dydaktycznych, zabaw ruchowych;
  • wykonywanie prac plastycznych o tematyce rodzinnej, tj. upominki dla rodziców, babć i dziadków, lepienie z masy solnej, pieczenie i ozdabianie pierników, wykonanie drzewa genealogicznego;
  • nauka wierszy, piosenek i układów tanecznych, m.in. podczas „Talentów Stokrotki” z okazji święta mamy i taty;
  • wprowadzanie zabaw: logopedycznych („Babcia sprząta mieszkanie”), zabaw z elementem dramy, słownikowych, słowotwórczych, pantomimicznych, zabaw z elementem arteterapii, dydaktycznych, zabaw matematycznych, konstruowanie gier ściganek, tj. „Rodzinna wycieczka”;
  • czytanie bajek i opowiadań o rodzinie, układanie historyjek obrazkowych,
  • „Pamiątki rodzinne”- realizacja działań z zakresu „Szkoła pamięta”- prezentacja pamiątek rodzinnych (zdjęcia, przedmioty), przekazywanych z pokolenia na pokolenie podczas warsztatów z rodzicami;

 

Obszar I. „Rodzina tu wszystko się zaczyna”

1.            „Rodzina razem się trzyma” – realizacja tematów kompleksowych na temat rodziny, usystematyzowanie wiadomości na temat własnej rodziny (moi rodzice, moje rodzeństwo, moi dziadkowie, moja bliższa i dalsza rodzina) poprzez rozmowy, pogadanki, przykłady z literatury, filmy edukacyjne, piosenki, wiersze, zabawy w odgrywanie ról, wykonywanie prac plastycznych, upominków dla najbliższych.

Tematy kompleksowe dot. powyższego punktu zostały zrealizowane we wszystkich grupach wiekowych, tj. I- VII.

Podjęte działania:

  • prowadzenie zajęć z zakresu wspomagania rozwoju mowy, na które dzieci mogły przynieść zdjęcia z rodzinnych albumów i opowiadały o swojej rodzinie i tradycjach panujących w domach dzieci, organizowaniu wystawy zdjęć,
  • prowadzenie dyskusji dydaktycznych, zabaw ruchowych;
  • wykonywanie prac plastycznych o tematyce rodzinnej, tj. upominki dla rodziców, babć
  • i dziadków, lepienie z masy solnej, pieczenie i ozdabianie pierników, wykonanie drzewa genealogicznego;
  • nauka wierszy, piosenek i układów tanecznych, m.in. podczas „Talentów Stokrotki” z okazji święta mamy i taty;
  • wprowadzanie zabaw: logopedycznych („Babcia sprząta mieszkanie”), zabaw
  • z elementem dramy, słownikowych, słowotwórczych, pantomimicznych, zabaw
  • z elementem arteterapii, dydaktycznych, zabaw matematycznych, konstruowanie gier ściganek, tj. „Rodzinna wycieczka”;
  • czytanie bajek i opowiadań o rodzinie, układanie historyjek obrazkowych,
  • „Pamiątki rodzinne”- realizacja działań z zakresu „Szkoła pamięta”- prezentacja pamiątek rodzinnych (zdjęcia, przedmioty), przekazywanych z pokolenia na pokolenie podczas warsztatów z rodzicami;

2.    „Rodzice czytają dzieciom…polską literaturę”- spotkania z rodzicami w ramach ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, propagowanie i zachęcanie rodziców do czytania dzieciom w domu. Współpraca z Biblioteką Miejską oddziałem dla dzieci w zakresie wypożyczania książek, kontynuacja akcji „Wędrująca książka”.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach wiekowych, tj.: I-VII.

Podjęte działania:

  • regularne wycieczki piesze do Biblioteki Miejskiej- oddziału dziecięcego w Mrągowie- założenie kart, wypożyczanie książek, słuchanie bajek, uroczyste pasowanie na czytelnika;
  • zachęcanie dzieci i rodziców do czytania dzieciom bajek w domu;
  • codzienne czytanie książek dzieciom podczas poobiedniego odpoczynku;
  • zapraszanie rodziców dzieci do grup w celu czytania wybranych przez siebie książek lub opowieści;
  • spotkanie z Panią bibliotekarką w ramach „Dnia bezpiecznego Internetu”- pogadanka, oglądanie filmu edukacyjnego, czytanie bajki;
  • rozpoczęcie przedszkolnej akcji „Kącik wędrującej książki”;
  • udział w ogólnopolskiej akcji promującej czytelnictwo, pt. „Jak nie czytam, jak czytam”;
  • spotkanie z Panią Agnieszką Michalską- dyrektor MCK w Mrągowie- czytanie wiersza: „Ptasie radio”;
  • spotkanie z pisarką Panią Katarzyną Enerlich;
  • autorski spotkanie online z pisarzem Panem Marcinem Koziołem;

3.            „Święta Rodzinne”- obchody świąt rodzinnych takich jak „Dzień Rodziny, Dzień Mamy, Dzień Taty, Dzień Dziecka, Dzień Babci i Dziadka, Boże Narodzenie, Wielkanoc”, „Dzień Dziecka”, „Talenty Stokrotki”- prezentacje przedstawień świątecznych w wykonaniu dzieci dla rodziców i najbliższych, zorganizowanie Festynu rodzinnego.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach wiekowych, tj.: I- VII.

Wszystkie grupy wiekowe przygotowywały i prezentowały montaże słowno- muzyczno- taneczne z okazji: „Świąt Bożego Narodzenia”, Święta Babci i Dziadka”, „Święta taty i mamy”.

4.            „Co wiemy o Polsce?”- teleturniej wiedzy o Polsce przeprowadzony podczas Festynu Rodzinnego.

Teleturniej odbył się podczas „Festynu rodzinnego” w czerwcu 2023 r.

Obszar II. „Mrągowo – moje miasto, moja mała Ojczyzna”

1. „Mrągowo moja mała Ojczyzna”- realizacja tematów kompleksowych na temat miasta Mrągowo, zapoznanie dzieci z historią powstania miasta Mrągowo, wybranymi legendami związanymi z najbliższą okolicą i Mrągowem, herbem Mrągowa, położeniem Mrągowa na mapie Polski.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w następujących grupach: II- VII. Punkt nie został zrealizowany przez gr. I.

Podjęte działania:

  • „Mój adres”- utrwalanie nazwy miejscowości oraz adresu zamieszkania;
  • „Moja okolica- co mnie w niej zachwyca?”- formułowanie dłuższych wypowiedzi na temat miasta Mrągowo;
  • opowiadanie dzieciom legendy o pochodzeniu herbu Mrągowa- „Łapa niedźwiedzia”;
  • realizacja tematów kompleksowych dot. Mrągowa i jego okolic, np. „Mój dom, moja rodzina”;
  • wycieczka po Mrągowie, zwiedzanie miasta, zabytkowych cmentarzy, skweru Jana Pawła II;
  • oznaczanie Mrągowa na mapie;
  • realizacja tematu kompleksowego: „Jestem Polakiem i Europejczykiem”;
  • udział w wojewódzkim konkursie plastyczno- technicznym: „Lalka Mazurska”, organizowanym przez Przedszkole Publiczne Nr 2 „Bajka” z Oddziałem Integracyjnym
  • w Mrągowie;
  • zabawy konstrukcyjne w małych zespołach, pt. Moje miasto”;
  • wykonywanie prac plastycznych, tj. „Łapa niedźwiedzia”;

2. „Gdzie mieszkam?”- wycieczki po Mrągowie, odwiedzanie miejsc użyteczności publicznej, zwiedzanie pobliskiego parku Sikorskiego, wieży Bismarcka, zabytkowych cmentarzy, skweru Jana Pawła, molo nad jeziorem Czos, pomnika Celestyna Mrongowiusza, pomnika oddającego hołd Żołnierzom Wojska Polskiego mieszczący się na ul. Wojska Polskiego oraz pomnika upamiętniającego 100 rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości, oglądanie rzeźb kamiennych pt. „Wyrzeźbione miasto”, poznawanie architektury miasta.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj. I- VII.

Podjęte działania:

  • organizowanie wycieczek do pobliskiego parku Sikorskiego i opowiadanie o jego walorach historycznych, tj. wieża Bismarcka, poznawanie historii naszej miejscowości, zwrócenie uwagi na herb Mrągowa widoczny w parku;
  • organizowanie wycieczek: zwiedzanie zabytkowych cmentarzy, skweru Jana Pawła II, pomnika upamiętniającego 100 rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości;
  • spacery po okolicy, nazywanie ulic, poznanie architektury miasta;
  • opowiadanie ciekawostek o Mrągowie;
  • „Plenerowa Wystawa rzeźb”- wycieczka piesza wkoło jeziora Magistrackiego w celu obejrzenia rzeźb plenerowych lokalnych artystów;
  • Tworzenie kącików regionalnych w grupach- „Skarby mojego miasta”;

3.            „Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa”- zapoznanie z utworem opowiadającym

o naszym mieście oraz autorem utworu p. Cezary Makiewicz.

Dzieci z grup: V- VII osłuchiwały się z piosenką p. Cezarego Makiewicza pt., „Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa” i uczyły się jej słów na pamięć.

4.            „Czego jeszcze nie wiem o swoim mieście?” - wycieczka po mieście z przewodnikiem turystycznym z udziałem dzieci i rodziców z naszego przedszkola.

Punkt nie został zrealizowany przez żadną z grup.

5.            „Mrągowskie Muzea” - wycieczki do Muzeum Warmii i Mazur w Mrągowie oraz do Muzeum Sprzętu Wojskowego - oglądanie wystaw, uczestnictwo w warsztatach, zabawy

w plenerze.

Dzieci z grup: IV- VII brały udział w warsztatach Wielkanocnych w Muzeum Warmii i Mazur

w Mrągowie.

6.            „Wybrać zawód trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa”- spotkania z rodzicami wykonującymi różne zawody, przybliżanie dzieciom informacji na temat różnych, znanych

i mniej znanych oraz potrzebnych zawodów. Spotkania z „sławnymi Mrągowianami”-  poznawanie biografii sławnych ludzi pochodzących z Mrągowa i okolic.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w następujących grupach: III, IV, V, VI i VII. Punkt nie został zrealizowany przez gr. I i II.

Podjęte działania:

  • realizacja tematów kompleksowych dot. różnych zawodów, tj. „Kim będę, gdy dorosnę?”;
  • „Gdy zawody wybieramy, długo się zastanawiamy”- burza mózgów;
  • rozwiązywanie zagadek dot. zawodów;
  • zorganizowanie spotkań z: policjantem, strażakiem, leśnikiem;
  • spotkanie z pisarką Panią Katarzyną Enerlich;
  • spotkanie z aktorką Panią Agnieszką Michalską ;
  • spotkanie z bibliotekarką Panią Ulą Śnietką;
  • wycieczka piesza do restauracji „Lasagne”- poznanie specyfiki zawodu restauratora, kelnera, kucharza;
  • wycieczka piesza do sklepu „Biedronka”- poznanie zawodu sprzedawcy;
  • spotkanie z ratownikiem medycznym;
  • spotkanie z Paniami dietetyczkami;
  • zapraszanie rodziców dzieci do grupy z różnych środowisk zawodowych, tj.: nauczyciel, notariusz, księgowa, mechanik, kosmetolog,;
  • spotkanie ze strażakami i policjantami podczas „Festynu Rodzinnego”;
  • wycieczka piesza do siedziby Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej
  • w Mrągowie.

 

Obszar III. „Mazury mój region”

1.            „Mazurska Izba Regionalna w Marcinkowie”- wycieczka do muzeum historii lokalnej, zwiedzanie, warsztaty kulinarne.

Dzieci z grupy V „Niezapominajki” brały udział w warsztatach w Mazurskiej Izbie Regionalnej w Marcinkowie”- zwiedzanie muzeum, robienie masła.

2.            „Ciekawe miejsca na Mazurach”- wycieczki autokarowe do atrakcyjnych miejsc naszego regionu, np. Galindia, Park Miniatur, Piękna Góra.

  • wycieczka autokarowa do Gwarka do Przystani św. Mikołaja.- gr. VII;
  • wyciec
  • wycieczka autokarowa do Borowskiego lasu.- gr. VI.

3.            „Środowisko przyrodnicze Warmii i Mazur”- spotkania z leśnikiem, wycieczki piesze do ogródków działkowych, do lasu, warsztaty z leśnikiem, konkursy plastyczne i warsztaty przyrodnicze prowadzone przez pracowników Mazurskiego Parku Krajobrazowego

w Krutyni.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w następujących grupach: I, III, IV, V, VI, VII. Punkt nie został zrealizowany w gr. II.

Podjęte działania:

  • spotkania z Panią Leśnik z Nadleśnictwa Mrągowo;
  • sadzenie drzewek przez dzieci na terenie przedszkola z przedstawicielami Nadleśnictwa Mrągowo;
  • udział dzieci w konkursie organizowanym przez Starostwo Powiatowe, pt. „Drzewo- strażnik czystości powietrza”;
  • obchody „Święta drzewa”;
  • wycieczki do pobliskiego parku celem obserwacji przyrody;
  • wycieczka do Borowskiego Lasu- spotkanie z leśnikiem, spacer ścieżką przyrodniczą;
  • udział w ogólnopolskim konkursie plastycznym, pt. „Giga- laurka dla Strażników Lasu”, organizowanym przez Lasy Państwowe;
  • wycieczka piesza do pobliskich ogródków działkowych;
  • udział w konkursie „Mieszkańcy mojego ogrodu”, organizowanym przez MPK w Krutyni;
  • udział w akcji „Wiosenne Sprzątanie Świata”,
  • udział w konkursie plastycznym, pt. „Małe i duże zwierzęta żyjące w naturze”, organizowanym przez Nadleśnictwo Mrągowo;
  • udział w konkursie wewnętrznym „Warmia i Mazury w czterech porach roku”;

4.            „Segreguję- Warmię i Mazury ratuję”-  wojewódzki konkurs plastyczny zorganizowany przez nasze przedszkole, którego rozstrzygnięcie ma miejsce podczas uroczystości Święta Ziemi.

Konkurs został zrealizowany i rozstrzygnięty podczas obchodów „Święta Ziemi” w MCK pod zmienionym tytułem, tj. „Warmia i Mazury w czterech porach roku”.

5.            „Przedszkolny kącik regionalny”- wzbogacanie kącika regionalnego o eksponaty przynoszone przez społeczność przedszkolną (przedmioty codziennego użytku, meble, elementy dekoracyjne wnętrza domu, strój mazurski).

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj.: I- VII.

Podjęte działania:

  • prezentacja stroju mazurskiego i warmińskiego podczas występu dzieci z okazji Święta Niepodległości;
  • tworzenie kącika regionalnego poprzez przynoszenie eksponatów przez dzieci;
  • organizowanie w holu przedszkola wystawy staroci przyniesionych przez rodziców oraz pracowników przedszkola, pt. „Odkurzamy wspomnienia”.

 

Obszar IV. „Polska moja Ojczyzna”

1.            „Polska moja Ojczyzna” - realizacja tematów kompleksowych na temat Polski. Zapoznanie z pełną nazwą kraju, określanie jego granic na mapie. Zapoznanie

z symbolami narodowymi, stolicą Polski, nauka hymnu, zapoznanie z legenda o powstaniu państwa Polskiego. Prezentacja filmu edukacyjnego „Polak mały”, „Polska film edukacyjny dla dzieci”.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj. I- VII.

Podjęte działania:

  • realizowanie tematów kompleksowych dot. Polski i naszych symboli narodowych, np. „Nasz kraj- Polska”, „Polska- nasza Ojczyzna”, „Nasza Wisła”, „jestem Polakiem
  • i Europejczykiem”, itp.;
  • rozmowa z dziećmi na temat postaci wielkiego Polaka- Józefa Piłsudskiego;
  • pogadanka z dziećmi nt. „Rocznicy wybuchu II Wojny Światowej”, przybliżenie dzieciom fragmentu historii Polski;
  • prezentacja teatrzyku: „Historia Polski według przedszkolaków”;
  • rozmowa kierowana nt. „Wszystkie stolice Polski”;
  • „Stara Warszawa- nowa Warszawa”- wypowiedzi dzieci na temat architektury miasta stołecznego, wykonywanie gazetki tematycznej dot. Warszawy, Warszawa dawniej i dziś;
  • wykonywanie prac plastycznych, układanie historyjek obrazkowych;
  • słuchanie i śpiewanie hymnu Polski, rozpoznawanie symboli narodowych;
  • oglądanie albumów o Polsce, prezentacji multimedialnej „Jestem Polką i Polakiem”;
  • zorganizowanie „Koncertu Pieśni Regionalno- Patriotycznej”;
  • nauka „Katechizmu Polskiego dziecka” W. Bełzy;
  • prezentowanie baśni i legend, np. „O smoku wawelskim”, „O Lechu i białym orle”, „Legenda św. Kingi”, itp.;
  • zabawy z mapą Polski;
  • występ dzieci z okazji „Święta Niepodległości”;
  • zapoznanie dzieci z postacią Mikołaja Kopernika;
  • „Unia Europejska”- burza mózgów,
  • zapoznanie dzieci z polską walutą, strojami góralskimi, tańcami góralskimi, muzyką góralską,
  • „Zwiedzamy Polskę”- zabawy tematyczne z kodowaniem;
  • „Maluję swój kraj”, „Barwy narodowe”- wykonywanie prac plastycznych;

 

2.            „Wirtualne wycieczki” – wirtualne wędrówki po Polsce (polskie muzea, skanseny, zamki, pałace, parki, ogrody, panoramy) poprzez użyteczność stron internetowych  muzeów, skansenów, parków, miast itd. Zapoznanie dzieci z wartościami i pięknem sztuki polskiej, osiągnięciami nauki i literatury polskiej. Zapoznanie z wybitnymi i sławnymi Polakami

z różnych dziedzin np.: Fryderyk Chopin, Jan Matejko, Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, Maria Skłodowska Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Małysz, Kamil Stoch, Robert Korzeniowski, Anita Włodarczyk, Robert Lewandowski itp. (www.wirtualnykraj.pl oraz na youtube filmy: „Poznaj miasta Polski wirtualna wycieczka po Polsce”, „Odkryj Polskę”, „Wędrówki z mapą”, „Niezwykła podróż do Warszawy 2020 r. stolica da się lubić.”, „Holiday in Poland”.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w gr.: II, III, IV, V, VI i VII.

Punkt nie został zrealizowany przez gr. I.

Podjęte działania:

  • oglądanie przez dzieci prezentacji multimedialnych nt.: „Sławni Polacy- F. Chopin i Mikołaj Kopernik,  J. Matejko i R. Lewandowski, „Warszawa- nasza stolica”,
  • „Na tle czerwonym biały orzeł”- poznanie nazw stolic Polski z wykorzystaniem wiersza, zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy.
  • „Polska to kraj miodem i mlekiem płynący”- prezentacja multimedialna;
  • „Poznaj miasta Polski- wirtualna podróż po Polsce, poznanie niektórych miast Polski, ich historii, kultury,  zabytków, naturalnego bogactwa.
  • „Kto sąsiaduje z Polską?”- burza mózgów wsparta pokazem multimedialnym.
  • „Co robił Mikołaj Kopernik w Olsztynie”- oglądanie filmu edukacyjnego dot. Mikołaja Kopernika- poszerzanie wiedzy o sławnym naukowcu i regionie;
  • „Po polskiej krainie rzeka Wisła płynie- polskie krajobrazy”- pokaz multimedialny- poszerzenie wiedzy o regionach i atrakcjach turystycznych Polski.

 

3.            „Kącik Małego Patrioty” – stworzenie w każdej grupie kącika, tablicy o charakterze patriotycznym, zamieszczenie w nim np.: flag przygotowanych przez dzieci, godło Polski, tekst hymnu, książki o tematyce związanej z Polską kulturą, historią, pocztówki, emblematy.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach.

Podjęte działania:

  • w salach zostały przygotowane kąciki- tablice, na których zostały umieszczone symbole narodowe, tj. Flaga, Godło Polski, tekst Hymnu Polski, a także  mapy Polski, pocztówki i książki o tematyce dot. Polski.

4.            „Obchody Świąt Państwowych”

  • „Dzień Edukacji Narodowej”- zorganizowanie uroczystości przedszkolnej dla zaproszonych gości.
  • „11 Listopada- Narodowe Święto Niepodległości ”- obchody rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, przedstawienie zaprezentowane dzieciom z przedszkola, rodzicom, środowisku lokalnemu. Wspólne śpiewanie hymnu narodowego
  • Święto Pracy - 1 maja
  • Dzień Flagi Rzeczpospolitej Polskiej – 2 maja – wykonanie papierowych flag przez dzieci
  • Święto Konstytucji 3 Maja

Punkt został zrealizowany przez wszystkie grupy, tj. I- VII.

Podjęte działania:

  • dzieci z gr. V „Niezapominajki” przygotowały montaż słowno- muzyczno- taneczny z okazji „Dnia Edukacji Narodowej”, który mogli podziwiać zaproszeni goście, wszyscy pracownicy przedszkola oraz dzieci ze wszystkich grup;
  • dzieci z gr. VI „Słoneczniki” przygotowały akademię z okazji „Narodowego Święta Niepodległości”, pt. „Polska- moja Ojczyzna”, którą oglądali zaproszeni goście oraz dzieci ze wszystkich grup w przedszkolu;
  • uroczyste odśpiewanie hymnu narodowego o godz. 11:11;
  • udział dzieci w „Koncercie pieśni regionalno- patriotycznej”;
  • Obchody „Dnia Flagi”;

5.            „Pokaz mody patriotycznej”- prezentacja strojów, emblematów przygotowanych przez rodziców, które nawiązywały by do historii, kultury i barw narodowych Polski.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj.: I- VII. .

Podjęte działania:

  • zapoznanie dzieci z wyglądem stroju regionalnego, prezentacja strojów warmińsko- mazurskiego;
  • udział dzieci w „Koncercie Pieśni Regionalno- Patriotycznej”.

6.            „Polska Ojczyzna- kraj, który się w sercu zaczyna” - konkurs plastyczny.

Konkurs został zorganizowany pod zmienioną nazwą: „Piękna nasza Polska Cała”.

7.            „Patriotyczne poranki muzyczne”- przegląd piosenek patriotycznych, zainicjowanie działań przez cały tydzień o charakterze patriotycznym, regionalnym, folkowym.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w gr.: II- VII.

Punkt nie został zrealizowany przez gr. I.

Podjęte działania:

  • śpiewanie piosenek, przyśpiewek regionalnych podczas występu dzieci z okazji „Święta odzyskania przez Polskę Niepodległości;
  • zorganizowanie „Koncertu Pieśni Regionalno- Patriotycznej”- prezentacja pieśni oraz uroczystych strojów w barwach narodowych i emblematów przygotowanych przez dzieci
  • i rodziców;

8.            „Tańce i zabawy ludowe dla dzieci” -  zapoznawanie dzieci z wybranymi tańcem ludowym

i narodowym (krakowiak, polka polonez itp.) zabawami ludowymi („Kosi, kosi, łapki”,

„O kowalu”, „Jaworowi ludzie”, „Mało nas,  mało nas”, „Siała baba mak”, „Zabawa

w chowanego”, „Gąski, gąski do domu”, „Siedmiokroczek”, „Uciekaj myszko”, „Stary niedźwiedź”, „Ciuciubabka”, „Róbcie to, co ja”, „Julianko, klęknij na kolanko”, „Nie chcę Cię”, „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Mam chusteczkę”, „Kółko graniaste”, „Lata ptaszek po ulicy”, „Stoi różyczka w czerwonym wieńcu”, „Zgaduj zgadula, w której ręce złota kula”, „Chodzi lisek”, „Ojciec Wirgiliusz”, „Zasiali górale” itp.

Powyższy punkt został zrealizowany we wszystkich grupach.

W trakcie całego roku przedszkolnego dzieci poznały wiele z w/w zabaw i tańców.

 

Wnioski:

1.            W ciągu całego roku przedszkolnego nie został zrealizowany tylko jeden punkt, dot.: „Czego jeszcze nie wiem o swoim mieście?” - wycieczka po mieście z przewodnikiem turystycznym z udziałem dzieci i rodziców z naszego przedszkola. Nie mniej jednak dzieci z naszego przedszkola wychodziły na spacery w celu poznania swojego miasta, jego zabytków i ciekawych miejsc.

 

Opracowały: Justyna Godlewska i Anna Stankiewicz.