USPRAWNIANIE MOTORYKI MAŁEJ I DUŻEJ U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
czwartek, 04 stycznia 2024 00:00
„USPRAWNIANIE MOTORYKI MAŁEJ I DUŻEJ U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM”
„O INTEGRACJI SENSORYCZNEJ SŁÓW KILKA”
PRACA Z DZIECKIEM W OKRESIE PRZEDSZKOLYM UKIERUNKOWANA JEST NA OSIĄGNIĘCIE PONIŻSZYCH CELÓW ROZWOJOWYCH:
- intensywny rozwój i integracja systemów sensorycznych,
- rozwijanie sprawności w zakresie samoobsługi,
- doskonalenie funkcji słuchowo- językowych i artykulacyjnych,
- doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
- doskonalenie motoryki małej i dużej,
- rozwój motoryki małej i precyzyjnych ruchów dłoni.
MOTORYKA MAŁA (chwyt i manipulacja)
Motoryka mała- jest, to zespół czynności, które są wykonywane przy pomocy rąk- dłoni i palców.
Usprawnianie motoryki małej pozwala dziecku na zdobycie umiejętności chwytania i poruszania
przedmiotami oraz kontrolę ruchu dłoni i palców, co jest niezbędne do wykonywania wielu czynności dnia codziennego.
Usprawnianie zdolności motorycznych pozytywnie wpływa na całościowy rozwój dziecka, w tym na koordynację wzrokowo- ruchową, koncentrację uwagi, a w przyszłości na naukę czytania i pisania.
MOTORYKA MAŁA
- Rozwój motoryki małej rozpoczyna się już w wieku niemowlęcym, gdy dziecko chwyta zabawki, wkłada je do buzi, próbuje potrząsać grzechotką, czy buduje wieżę z klocków.
- Sprawność dłoni i palców człowieka, uzależniona jest od jego ogólnej sprawności ruchowej, prawidłowej postawy ciała, budowy i czynności układu kostno- stawowego, czy układu nerwowego. Dlatego ważny jest harmonijny rozwój dziecka, a właściwe ruchy dłoni i palców możliwe są dzięki opanowaniu czynności związanych z motoryką dużą.
- Stymulowanie rozwoju motoryki małej ułatwia dziecku naukę szkolną,
a także wykonywanie podstawowych czynności domowych.
ROZWÓJ MOTORYKI MAŁEJ U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Trzylatek w zakresie motoryki małej powinien:
- Rysować proste linie pionowe i poziome oraz koło.
- Budować z klocków wieże.
- Posługiwać się łyżką, widelcem, kubkiem.
- Samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne (korzystać z toalety, myć i wycierać ręce).
- Wkładać różnego kształtu klocki do właściwych otworów.
Czterolatek w zakresie motoryki małej powinien:
- Odwzorowywać linię prostą, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk.
- Rysować po prostym śladzie.
- Usprawniać swoją samoobsługę.
- Zamalowywać powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego trzymania się wyznaczonych krawędzi).
Pięciolatek i sześciolatek w zakresie motoryki małej powinien:
- Posiadać umiejętność pełnej samoobsługi.
- Tworzyć rysunki tematyczne.
Posiadać precyzyjne ruchy dłoni (nawlekać koraliki, zapinać i rozpinać guziki, zamalowywać płaszczyzny trzymając się wyznaczonych krawędzi itp.).
ZABURZENIA MOTORYKI MAŁEJ
- opóźnienie rozwoju praksji, czyli umiejętności posługiwania się przedmiotami codziennego użytku, takimi jak łyżka czy widelec,
- mała precyzyjność ruchów,
- brak koordynacji ruchów palców, dłoni i przedramion,
- zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej podczas czynności, które wykonuje się pod kontrolą wzroku, czyli np. problemy z rysowaniem czy wykonywaniem figurek z plasteliny,
- problemy z czynnościami samoobsługowymi (ubieranie się, wiązanie butów, zapinanie guzików, przekładanie ubrań ze strony lewej na prawą),
- niesamodzielne spożywanie posiłków,
- niechęć do czynności manualnych (rysowanie, malowanie, lepienie, nawlekanie, układanie),
- niski poziom graficzny pisma i prac plastycznych,
- niechęć do dotykania nowych, nieznanych faktur i przedmiotów.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH MOTORYKĘ MAŁĄ
- odciskanie dłoni w masie solnej, farbie,
- nawijanie nitki na kłębek lub tekturę, malowanie farbą linii prostych, falistych, kół,
- zabawy różnymi masami plastycznymi np. masa solna, plastelina: ugniatanie, rozrywanie, rozgniatanie, wałkowanie,
- lepienie, zabawy z gazetami: przeglądanie, zgniatanie, prostowanie, rozwijanie, głaskanie, prasowanie całą powierzchnią dłoni, rwanie kartki na małe fragmenty,
- rysowanie kredą na tablicy, chodniku,
- układanie puzzli,
- nawlekanie koralików na sznurek,
- przypinanie spinaczy,
- przewlekanie sznurków przez otwory,
- zapinanie guzików,
- sznurowanie butów,
- wdrażanie do prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ DŁONI
- Dotykanie dłoni, pocieranie ich, „mycie” (wyczuwanie dłoni).
- Zaciskanie i otwieranie dłoni, klaskanie: swobodne, rytmiczne.
- Gniecenie gąbki lub piłeczki piankowej.
- Wyciskanie wody z nasączonej gąbki.
- Zgniatanie z papieru, bibuły kul i rzucanie nimi w określonym kierunku.
- Chwytanie i przenoszenie przedmiotów całą dłonią.
- Wkładanie i wyjmowanie przedmiotów małych, dużych.
- Otwieranie i zamykanie różnego rodzaju pudełek, zakręcanie/odkręcanie.
- Czynności samoobsługowe: mycie rąk, mycie zębów, wycieranie się, czesanie się, nabieranie jedzenia na łyżkę, widelec.
- Zabawy z wodą: wlewanie, przelewanie wody z dłoni, strząsanie wody z palców.
- Zabawy konstrukcyjne.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ PALCÓW
- Przykładanie kolejno palców każdej dłoni: kciuk do kciuka, wskazujący do wskazującego itd., paluszki się witają, kłaniają itp.
- Stukanie palcami w podłogę, ławkę: „pada drobny deszczyk”, „jest ulewa”.
- Naśladowanie gry na pianinie, flecie, trąbce, nosie.
- Przypinanie spinaczy do bielizny na brzeg pudełka kartonowego i nie tylko. Doskonalenie chwytu pęsetkowego palcem wskazującym i kciukiem, na przykład solenie, skubanie, przewracanie kartek książki, przekładanie kart do gry itp.
- Zabawy paluszkowe „Idzie kominiarz”, „Sroczka kaszkę warzyła” itp.
- Nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory.
- Zabawy z kreatywnymi drucikami.
- Lepienie/ugniatanie plasteliny – wałkowanie cienkich wałeczków i obwodzenie nimi figur geometrycznych, listków, owoców itp., wypełnianie konturów.
- Różnego rodzaju cięcia: przecinanie pasków papieru, sznurka, materiałów, cięcie po linii prostej, wycinanie po liniach falistych, łamanych, wycinanie figur geometrycznych.
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ GRAFOMOTORYCZNYCH
- Dowolne kreślenie palcem/pędzlem prostych kształtów (dowolnych lub określonych linii prostych, ukośnych, falistych, okrągłych itp.).
- Pogrubianie wzorów/konturów.
- Zamalowywanie (kredą, farbą, węglem) dowolnej przestrzeni dużych/małych płaszczyzn. Rysowanie kredką dowolnych rysunków na podany temat, według poleceń.
- Obrysowywanie szablonów od zewnątrz i od wewnątrz.
- Kalkowanie/kopiowanie obrazów, wzorów przez kalkę techniczną, maszynową.
- Łączenie liniami wyznaczonych punktów – na tablicy, na kartce łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą w celu uzyskania zaplanowanego konturu na przykład domku, samochodu, choinki itp.
- Kreskowanie – wypełnianie rozmaitych konturów małymi kreskami stawianymi pionowo, poziomo, ukośnie, pamiętając o zachowaniu kierunku prawidłowego kreślenia.
- Rysowanie szlaczków w powiększonej liniaturze, a potem w liniaturze odpowiadającej
w zeszycie: – pogłębianie konturu, czyli wodzenie mazakiem, ołówkiem po śladzie, – kończenie zaczętego wzoru, – odwzorowywanie szlaczków według zademonstrowanych wzorów, – próby odtwarzania demonstrowanych wzorów z pamięci, – samodzielne rysowanie różnorodnych szlaczków.
ZABURZENIA GRAFOMOTORYKI
- szlaczki nie mieszczą się w liniaturze, są niestaranne ,
- rysunki bardzo ubogie w szczegóły, schematyczne,
- niska sprawność motoryczna ręki, szybka męczliwość,
- małe doświadczenia w rysowaniu,
- zaburzony rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych zaangażowanych,
w czynność rysowania, - zakłócenia funkcji wzrokowych,
- duże napięcie palców, niewłaściwy chwyt narzędzia pisarskiego, niewłaściwy nacisk.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ GRAFOMOTORYCZNYCH PRZYGOTOWUJĄCYCH DO NAUKI PISANIA ORAZ STYMULUJĄCYCH MOTORYKĘ MAŁĄ U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
- wkładanie klocków o rożnych kształtach
w odpowiednie otwory w pudełku, - uzupełnianie obrazków tematycznych,
- lepienie z plasteliny/ciasta różnych kształtów, wałkowanie cienkich wałeczków, ugniatanie na „placki”,
- zabawy klockami: ustawianie wieży, budowanie domów itp.
- układanie puzzli,
- nawlekanie na sznurek koralików,
- zapinanie guzików,
- sznurowanie butów,
- rysowanie linii, krzyżyków, kół itp. na kartonach, foliach, tablicach,
- kolorowanie wg ustalonych zasad,
- wycinanie po liniach, różnych kształtów,
- rysowanie po śladzie,
- odwzorowywanie szlaczków i wzorów.
MOTORYKA DUŻA (postawa ciała i lokomocja)
Motoryka duża- związana jest ze sprawnością fizyczną całego ciała lub jego większej części. Przykładem dużej motoryki mogą być takie sprawności jak: chodzenie, jazda na rowerze, czołganie się, pływanie, skakanie.
ZABURZENIA MOTORYKI DUŻEJ
- opóźnienia w rozwoju ruchowym w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym oraz mała aktywność ruchowa,
- brak koordynacji ruchów przy współdziałaniu różnych grup mięśniowych, która sprawia wrażenie ogólnej niezręczności ,
- opóźnione osiąganie umiejętności ruchowych w czynnościach codziennych, zabawowych i sportowych,
w porównaniu do rówieśników , - unikanie i niechęć do zabaw ruchowych,
- zakłócenie koordynacji wzrokowo- ruchowej w zabawach i zadaniach, w których ruch odbywa się pod kontrolą wzroku tj. rzut piłką czy gra w klasy,
- zaburzenia równowagi ,
- słabe panowanie nad szybkością i siła,
PROPOZYCJE ĆWICZEŃ ROZWIJAJĄCYCH MOTORYKĘ DUŻĄ
- wskazywanie i nazywanie części ciała przed lustrem,
- kierowanie do dziecka poleceń np. „podaj prawą dłoń”,
- ćwiczenia ruchowe z użyciem określeń przyimkowych: na, pod, za, obok itp. (np. kładziemy ręce na głowie, wyciągamy ręce przed siebie),
- ćwiczenia w różnicowaniu prawej i lewej strony – podnieś prawą rękę, stań na lewej nodze (początkowo dla ułatwienia można dziecku założyć na ręce kolorowe frotki), rzucanie piłki i nazywanie kierunku: góra, dół, przód, tył, bok, zabawy w chowanego – dziecko szuka przedmiotu kierowane poleceniami „idź dwa kroki do przodu, jeden krok w lewo…”,
- zabawy kierunkowe np. zabawa „ciepło – zimno”,
- skakanie obunóż,
- stanie na jednej nodze jak bocian,
- naprzemienne wchodzenie i schodzenie ze schodów,
- zabawy ze skakanką, zeskoki z różnych wysokości,
- bieg do celu z wykonaniem określonych czynności np. przeniesienie jajka na łyżce,
- zabawy na czworakach: naśladowanie chodu kota, psa, raka, odbijanie piłki o podłogę raz jedną raz drugą ręką,
- podbijanie czubkami palców balona,
- ilustrowanie ruchem różnych czynności np. jazda samochodem, turlanie się na materacu, czołganie, skoki na dużej piłce, kopanie piłki dowolne i do celu,
- zabawy w kręgle, zabawy na świeżym powietrzu: gra ringo, badminton, piłka nożna, zbijak, dwa ognie, jazda na rowerze, hulajnodze,
- sporty i zabawy z piłką tj. badminton, ping pong
zabawy skoczne tj. gra ze skakanką lub “w klasy”, - ćwiczenia równowagi na wysokości zapewniającej pełne poczucie bezpieczeństwa np. chodzenie po kładce bez pomocy (na płaskiej przestrzeni położyć deskę- kładkę),
- zabawy rytmiczne zachęcające do swobodnej ekspresji ruchowej,
- chodzenie na obu rękach z trzymanymi w górze nogami dziecka ,
- przeciąganie liny trzymanej przez drugą osobę przy użyciu niewielkiej siły,
- wykonywanie “pajacyków”,
- przeskakiwanie przez kołyszącą się linę,
- zabawy i ćwiczenia kształtujące orientację w schemacie ciała np. pokaż proszę, gdzie masz oczy, gdzie masz uszy a gdzie nos,
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Integracja sensoryczna- to organizacja wrażeń zmysłowych dokonywanych przez mózg w celu
wytworzeni reakcji adaptacyjnej na wymagania otoczenia. Integracja sensoryczna jest podstawą
prawidłowego rozwoju dziecka. Od niej zależą takie procesy, jak:
- koordynacja ruchowa,
- praksja,
- percepcja wzrokowa i słuchowa,
- mowa.
POZIOM INTEGRACJI SENSORYCZNEJ ZALEŻY OD:
- samopoczucia,
- choroby,
- pory dnia,
- alergii,
- leków przyjmowanych stale lub doraźnie,
- zaburzeń procesów metabolicznych, np. powodowanych przez pasożyty, przerost drożdży candida albicans,
- nadczynności, niedoczynności tarczycy,
- zatrucia metalami ciężkimi,
- współwystępowanie innych dysfunkcji rozwojowych,
- przeżyć emocjonalnych, sytuacji rodzinnej, stresu.
PRZYCZYNY ZABURZEŃ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
- predyspozycje genetyczne,
- czynniki prenatalne (palenie papierosów, picie alkoholu przez matkę w ciąży),
- brak lub ograniczona ilość doświadczeń sensorycznych,
- uszkodzenia okołoporodowe,
- mikrouszkodzenia kory mózgowej,
- czynniki nieznane.
ZABURZENIA SI U PRZEDSZKOLAKÓW
- opóźnienia w rozwoju ruchowym,
- problemy manualne i w samoobsłudze,
- trudności w postrzeganiu wzrokowym i słuchowym,
- problemy z nabywaniem umiejętności szkolnych,
- opóźnienia w rozwoju mowy lub zaburzenia artykulacyjne,
- problemy z zachowaniem,
- problemy z koncentracją uwagi.
BIBLIOGRAFIA
- „Kształtowanie sprawności motorycznych dziecka w wieku przedszkolnym w aspekcie nauki pisania.” I. Stelmasiak, M. Różańska.
- https://pedagogwdomu.pl/tag/motoryka/
- „Elementy integracji sensorycznej w przedszkolu. Niezbędnik nauczyciela.” E. Szmigielska- Narbutt.
- „Podręcznik terapeuty ręki. Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia diagnoza terapia masaż.” ProCentrum.
- „Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w przedszkolu.” M. Siatrak, M. Onochin- Mączka.
Opracowała: Justyna Godlewska