No images
Odsłon : 541597

AKTUALNOŚCI

DZIEN JABKŁA 2021

wtorek, 19 października 2021 08:21

DZIEŃ JABŁKA

 

28 września 2021 r. w Przedszkolu „Stokrotka” w Mrągowie po raz pierwszy celebrowany był Światowy Dzień Jabłka.  W grupach były prowadzone pogadanki na temat zdrowego odżywiania i jedzenia owoców, w tym jabłek, zwrócona była uwaga na to, jak wiele potrzebnych do prawidłowego rozwoju witamin ma jabłko i inne owoce. Dzieci omawiały wygląd i smak jabłek. Porównywały wielkość, określały kolor i kształt.

Następnie każda grupa przygotowywała prace plastyczno – techniczne związane właśnie z tym owocem. Prace były prześliczne, na holach i tablicach rodzice oraz goście przedszkola mogli podziwiać najróżniejsze pomysły.

Po ciężkiej pracy, aby wzmocnić swój organizm przedszkolne grupy jadły jabłka oraz piły soki jabłkowe wyciskane przez panie w sokowirówkach. Chcąc wdrażać już od najmłodszych lat nasze pociechy do jedzenia zdrowych i bogatych w witaminy owoców, przedszkole postanowiło zorganizować właśnie taki dzień, który będzie uczył i wdrażał do prozdrowotnych nawyków.

Dzień ten obfitował w radość i uśmiech na twarzach przedszkolaków, pewnie te czerwone, żółte i zielone witaminy miały też w tym swój udział.

 

 

Opracowała:

Klaudia Nadrowska

 

Jak przedszkolak może zdrowo przetrwać jesienno- zimowy czas

poniedziałek, 11 października 2021 12:43

Jak przedszkolak może  zdrowo przetrwać jesienno- zimowy czas”

 

Zmieniające się warunki pogodowe, zimowe chłody niosą ze sobą infekcje, przeziębienia, przechodzące niejednokrotnie w poważniejsze choroby, szczególnie górnych dróg oddechowych. W przedszkolu, tam gdzie dziecko ma kontakt z innymi dziećmi , o zarażenie się wirusami  bywa najłatwiej. Jedno z dzieci kichnie, zakaszle i to „mniej odporne dziecko „złapie” infekcje. Układ immunologiczny małego dziecka jest jeszcze niedojrzały, dlatego też najlepszym sposobem w walce z chorobami jest pomoc w usprawnianiu systemu odpornościowego naszych dzieci. Warto o to zadbać szybko i od najmłodszych lat, aby nie trzeba było sięgać po antybiotyki i inne lekarstwa. Najlepszym sposobem na zwalczanie chorób , to właściwy sposób odżywiania się i  jak najwięcej ruchu.

Kiedy organizm dziecka jest dobrze odżywiony to ma siłę bronić się przed wtargnięciem i rozwojem drobnoustrojów wywołujących chorobę. Niedobory żywieniowe ułatwiają zarazkom przeniknięcia do wnętrza i stworzenia ognisk choroby. Ma to też duży wpływ i wydłuża się proces rekonwalescencji. Infekcja w organizmie może spowodować pogłębienie istniejących niedoborów składników odżywczych. Choroba wiąże się ze stanem zmniejszonego łaknienia i wchłaniania , ograniczając tym samym ilość składników koniecznych do właściwego funkcjonowania organizmu. Po drugie, obecność bakterii i wirusów uruchamia mechanizm wykorzystywania rezerw składników pokarmowych , np. cynku, witaminy A, C.

Dieta dzieci niestety jest często niedoborowa. Za dużo jest w niej tłuszczów zwierzęcych , cukru, kalorii. Z badań wynika, że prawie wszystkie dzieci i młodzież ( około 99% osób spośród badanej grupy) ma niedobory witaminy D3, stwierdza się też niedobór  żelaza, kwasu foliowego  , witamin z grupy B,  witamin A i C oraz niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Niektórych dzieci dieta  wcale nie jest zadawalająca. Opiera się ona na białym pieczywie, płatach zbożowych, kukurydzianych i pszenicznych, które otrzymuje się  w wyniku obróbki i oczyszczania zbóż, przetworzonych olejów roślinnych , tłustych mięs , produktach mocno przetworzonych , dużej ilości soli , cukru w pożywieniu. Cukier jest składnikiem większości produktów żywnościowych: jogurtów, serków, płatków, sosów, napojów. Nawet niewielka ilość cukru może być powodem osłabienia zdolności białych krwinek do pochłaniania i niszczenia bakterii. Organizm dziecka jest w stanie poradzić sobie z bardzo wysoką nadwyżką tego niebezpiecznego składnika. Drugim i częstym następstwem takiej diety są również znaczne niedobory cynku, magnezu, wapnia.

Barwniki spożywcze to składniki które znajdują się w grupie produktów antyodżywczych i niestety  również nie służą zdrowiu, wszelkie  dodatki smakowe, zapachowe. Substancje antyodżywcze niszczą składniki odżywcze, mogą też wiązać się z ich cząsteczkami zmniejszając użyteczność , bądź też wywoływać zwiększone zapotrzebowanie na  określone składniki. Warto dodać, że w grupie produktów antyodżywczych znajduje się też wiele leków, między innymi antybiotyki, aspiryna, kortyzon, tetracykliny. I koło się zamyka: stosowanie leków czasem jest konieczne. Należy pamiętać jednak, że zmniejszają one odporność, organizm jest osłabiony lekami i jest bardziej podatny na kolejne zakażenia, co sprawia, że znowu musimy sięgać po leki.  Skutki tak silnych kuracji nie pozostają bez wpływu na organizm dziecka. Antybiotyki zwalczają chorobotwórcze bakterie , przyczyniając się również do zniszczenia dobrotliwych bakterii zamieszkujących jamę ustną , powierzchnię skóry , jelita. Ważną rolę tu stanowią bakterie kwasu mlekowego- odgrywają one ważną rolę w procesach trawiennych i wytwarzaniu witamin B1,B2, B3, B12oraz kwasu foliowego. Jakkolwiek antybiotyki leczą choroby, ale  nie podnoszą odporności organizmu warto zatem poszukać sposobów na wzmocnienie naturalnych sił obronnych w celu przeciwstawienia się kolejnym zagrażającym niebezpieczeństwom. Najlepszym wyjściem jest szczególna troska od najmłodszych lat o obecność wartościowych substancji w diecie dziecka, wprowadzenie zdrowych nawyków i zwyczajów żywieniowych , co na pewno będzie procentowało w przyszłości. Istnieje grupa składników szczególnie ważna dla podniesienia odporności dzieci – warto zatem je zapamiętać. Należą do nich: witaminy A, E, C, B complex, cynk, żelazo, selen, koenzym Q10, białka.

Aminokwasy ( składniki białek)- możemy znaleźć między innymi w kaszy jaglanej, czarnej rzodkwi, burakach ćwikłowych , bananach, szpinaku, pomidorach, burakach.

Witamina C- wzmacnia pracę układu odpornościowego, im większe zasoby witaminy C , tym większa szansa na uchronienie się przed przeziębieniem. Witamina C występuje w surowych warzywach (kapusta, seler, marchew, buraki) i owocach.

Witamina A,B- karoten- Silnie pobudza pracę układu odpornościowego. Należy  do witamin rozpuszczalnych w tłuszczach , występuje w maśle, rybach, tranie.

Cynk- Jest pierwiastkiem nadzorującym pracę układów enzymatycznych w organizmie, a więc nie sposób nie docenić jego roli dla funkcji układu odpornościowego. Do najlepszych jego źródeł można zaliczyć :kiełki pszenicy, mięso, nasiona dyni i słonecznika, pełne ziarna.

Witamina E – jej rola polega na ochronie błon komórkowych organizmu przed uszkodzeniem oraz utlenianiem; reguluje także procesy powstawania prostaglandyn- substancji podobnych do hormonów. Witamina E występuje w tłuszczach roślinnych, kiełkach zbóż, jajach, razowym pieczywie, brokułach.

Żelazo- żelazo również odgrywa ważną rolę w pracy układu odpornościowego. Podatność na choroby zakaźne to najbardziej widoczny znak niedoboru żelaza , sygnalizuje to tez anemię i ogólne osłabienie organizmu. Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny ( barwnika  krwinek czerwonych) , mioglobiny ( czerwonego barwnika mięśni)oraz niektórych enzymów. Do najlepszych źródeł żelaza należy mięso, żółtko jaj, orzechy; szparagi.

Fotozwiązki, np. karotenoidy- Karotenoidy odgrywają istotną rolę nie tylko jako prowitamina A, pobudzają  również wiele innych reakcji immunologicznych. Obecne w roślinach strączkowych saponiny wpływają na pobudzenie syntezy przeciwciał i pobudzają aktywność limfocytów. Obecne w cebuli i porze siarczki oprócz tego, że działają bakteriobójczo , wpływają jeszcze na zwiększenie aktywności naturalnych mechanizmów obrony przeciw nowotworom.

Bakterie kwasu mlekowego- niszczą bakterie chorobotwórcze w jelitach. Wytwarzają tam kwasy organiczne , hamujące rozwój tych drobnoustrojowych. Produkty metabolizmu bakterii kwasu mlekowego przyczyniają się do wzrostu  stężenia immunoglobulin.

Naturalne antybiotyki w diecie to: czosnek, cebula, chrzan, rzeżucha.

Okres zimowych chłodów narzuca konieczność dogrzewania naszego dziecka „od środka”, to znaczy za pomocą jedzenia. W tym okresie dieta dziecka powinna opierać się na gotowanych zupach, kaszach oraz ciepłych napojach do picia np. kompot z jabłek, moreli, śliwek, z dodatkiem cynamonu i goździków. Można też podawać dziecku na rozpoczęcie dnia przegotowaną wodę z dodatkiem soku z cytryny praz miodu.

Obok gotowanych i surowych warzyw , warto też zwrócić uwagę na warzywa kiszone i to nie tylko kapustę , ale również buraki i inne warzywa( selery, pietruszkę, rzodkiew).Są one nie tylko smaczne i odżywcze , ale również wpływają korzystnie na mikroflorę jelitową, eliminując chorobotwórcze bakterie, a umożliwiając zasiedlanie w jelitach bakterii korzystnych dla zdrowia. W diecie nie może zabraknąć ryb, pestek z dyni, słonecznika- jako cennych źródeł kwasów omega-3, nieocenionych w walce z infekcjami. W czasie chorób infekcyjnych powinno się podawać więcej płynów.  Lepsze zaopatrzenie organizmu w wodę sprawia, że komórki układu odpornościowego szybciej są w stanie dotrzeć do pożądanego celu.  Zalecane jest w czasie rozwijającej się infekcji , szczególnie kataralnej unikanie nabiału- przyczynia się on bowiem do tworzenia śluzu.

Warto zapamiętać, że nie tylko dieta jest  istotna. Dziecko powinno mieć zapewnioną codzienną porcję snu oraz ruch na świeżym powietrzu. Młody organizm musi mieć możliwość odpoczynku oraz regeneracji sił. Dla małego, młodego człowieka stres też towarzyszy mu na co dzień: codzienny pośpiech rodziców, ranne wstawanie , konflikty z rówieśnikami…- to wystarczająca ilość dla dziecka, które zdobywa doświadczenie.

Dobra rada: „ Zainwestujmy w siebie zdrowo się odżywiając oraz poświęcając czas na spacery i zabawy z dziećmi.

 

Artykuł został napisany na podstawie artykułu Anny Kłosińskiej – specjalista dietetyk- „Fundacja Zdrowy Uczeń”

 

 

 

Dzień Przedszkolaka 2021

wtorek, 21 września 2021 06:24

Dzień Przedszkolaka w „Stokrotce”

„Każdy przedszkolak dobrze wie,
że kiedy 20 wrzesień zbliża się,
od najmłodszego, aż po starszaka,
wszyscy świętują Dzień Przedszkolaka"

Co roku w całej Polsce 20 września przedszkolaki świętują swój dzień - Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Święto to zostało ustanowione, by podkreślić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju i edukacji dzieci i ma przyczynić się do popularyzacji wychowania przedszkolnego.

Dzień Przedszkolaka, to niewątpliwie jeden z tych dni w kalendarzu, na który dzieci czekają w naszym przedszkolu przez cały rok. Atrakcyjne tańce w wykonaniu przedszkolaków aktywizowały wszystkich wychowanków, bo wesołe rytmy zachęcały do wygibasów. Zabawa, śpiew i zdrowe przekąski – to tylko niektóre z atrakcji jakich doświadczali najmłodsi w to szczególne dla nich święto. Szaleństwo i ogrom radości tego dnia sięgał zenitu, wszystkie Dzieci były w fantastycznych humorach.  Mamy nadzieję, że ten wyjątkowy dzień na długo pozostanie w sercach naszych Drogich Przedszkolaków. Był to zdecydowanie niezapomniany dzień, pełen emocji i wrażeń dla wszystkich! Naszym Pociechom życzymy radości, spełnienia marzeń, uśmiechów na co dzień i samych wyjątkowych chwil spędzonych w Przedszkolu Publicznym Nr 1 ”Stokrotka” w Mrągowie, a Rodzicom gratulujemy tak cudownych Dzieci.

 

Opracowała: Julita Mantei

 

Sprzątanie świata w Stokrotce

wtorek, 21 września 2021 06:23

Sprzątanie Świata - Przedszkole „Stokrotka” 2021r.

17 września 2021 r. przedszkolaki z Przedszkola „Stokrotka” jak co roku włączyły się w akcję "Sprzątania Świata", która jest dla dzieci atrakcyjną, aktywną formą edukacji ekologicznej. Jest rzeczywistą lekcją ochrony środowiska, dzięki której uczymy się bardziej przyjaznego stosunku do naszej planety. Nasze przedszkolaki zaopatrzone w rękawice i worki foliowe wraz z nauczycielkami wyruszyły na wielkie porządkowanie ogrodu i terenu wokół przedszkola. W akcji brało udział pięć grup dzieci : „Maki”, „Stokrotki”, „Niezapominajki”, „Słoneczniki”, „Fiołki”.

Głównym celem tej akcji było ukazanie dzieciom skutków zaśmiecania „świata”, wyjaśnienie konieczności ochrony środowiska, recyklingu. Mamy nadzieję, że w ten   sposób zdobyte doświadczenia zaowocują w przyszłości dobrymi ekologicznymi nawykami i w przyszłości nasi wychowankowie będą prawdziwymi miłośnikami przyrody i otaczającego ich świata.

 

 

 

Opracowała : Wiesława Szczecińska

 

Rozpoczęcie roku szkolnego 2021-2022

poniedziałek, 13 września 2021 05:50

Rozpoczęcie roku szkolnego w Przedszkolu Publicznym

Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie.

Pierwszego września w Przedszkolu Publicznym nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie  odbyło się uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2021/2022. Dyrektor placówki Pani Elżbieta Połomka przywitała dzieci, nauczycieli z poszczególnych grup i pracowników obsługi. Zebrani odśpiewali hymn polski „Mazurek Dąbrowskiego” oraz wyrecytowali wiersz Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Pani dyrektor życzyła wszystkim sukcesów i dużo zdrowia. Wspomniała również, że 1 września to bardzo ważna data w Historii Polski - wybuch II wojny światowej. W tym roku obchodzimy 82 rocznicę.

Dzieci ucieszyły się na spotkanie z kolegami i koleżankami. Nowe sale, a w nich piękne zabawki, klocki wzbudziły zainteresowanie przedszkolaków. Panie nauczycielki przyjęły swoje pociechy z otwartymi sercami i głowami pełnymi pomysłów, a Pani dyrektor przygotowała słodką niespodziankę.

Opracowała

Klaudia Nadrowska

   

Wpływ mediów na relacje w rodzinie

czwartek, 10 czerwca 2021 08:07

Od pewnego czasu media stały się nieodzownym elementem naszego życia, towarzyszą nam na każdym kroku, wywierając znaczący wpływ na nasze zachowania
i postawy życiowe. Są także elementem codzienności każdej rodziny, który wpływa na jej podstawowe funkcje oraz na jakość i charakter wzajemnych relacji między jej członkami.

Od kilku lat można zaobserwować negatywne zmiany, jakie zachodzą w środowisku rodzinnym. Wyraźne osłabienie więzi emocjonalnych pomiędzy członkami rodziny, nieumiejętność okazywania sobie uczuć i czułości. Rodzice tracą autorytet w oczach dzieci na rzecz zachowań kreowanych w mediach. Media w sposób znaczący wpływają na jakość relacji i sposobu komunikowania się pomiędzy członkami rodziny. Coraz częściej nie pokazują rzeczywistości, lecz ją tworzą, a ludzie chcą dostosować się do tego wykreowanego wzorca. Media wpływają również na metody wychowawcze stosowane w domach. Żyjemy w czasach, w których jesteśmy w pewnym sensie ich niewolnikami i nie jesteśmy w stanie się już cofnąć wstecz. Dlatego też powinniśmy oswajać dzieci z życiem w takich czasach. Nie jest to jednak łatwe, ponieważ powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Telefon czy telewizor to nie „elektryczna niania”, która zastąpi dziecku mamę czy tatę. Włączajmy dziecko w świat mediów, jednak z rozwagą. Pokazujmy dzieciom jakie są negatywne strony mediów, a także dobre aspekty i w jaki sposób je wykorzystywać. Wspólne spędzenie czasu przed telewizorem i późniejsza rozmowa na temat obejrzanego filmu czy programu zacieśniać więzi rodzinne. Pozwalanie na dostęp do mediów lub ich zakaz może stanowić skuteczny system nagród i kar stosowany przez rodziców. Media mogą stanowić znakomite narzędzie oddziaływań wychowawczych. Istnieją pewne czynniki, które określają rodzinno- domowy odbiór przekazów medialnych wzmacniających proces integracji rodziny. Dotyczą one:

  • wspólnego doboru programów przez członków rodziny, odpowiadającego ich zainteresowaniom;
  • wyraźnie uświadomionej przez domowników potrzeby wspólnego spędzania czasu na użytkowaniu mediów (oglądanie programów, wspólne gry elektroniczne itp.);
  • kontaktu, dyskusji członków rodziny: wyrażania uczuć, emocji podczas emisji programu, wspólnej gry za pośrednictwem słowa, mimiki, gestu; tłumaczenia dziecku trudnych, niezrozumiałych dla niego problemów i tematów; wspólnej rozmowy na temat obejrzanych treści.

Media stały się integralnym elementem środowiska rodzinnego. Jednak jeśli będziemy korzystać z nich racjonalnie, może to wzbogacić, urozmaicić i uprościć życie członków rodziny. Dzisiejsze sposoby komunikacji, jak telefon komórkowy, e- mail czy inne komunikatory internetowe dają możliwość członkom rodziny na ciągły kontakt nawet wtedy, gdy przebywają od siebie bardzo daleko. Jest to duża korzyść, zwłaszcza, że żyjemy
w ciągłym pędzie, pracujemy na różne zmiany, mijamy się w ciągu dnia. Są niestety i wady takiego układu. Wypieranie tradycyjnych form komunikacji na rzecz komunikacji pośredniej wpływa destrukcyjnie na więzi rodzinne. Używamy skrótowych komunikatów, piszemy szybko i wysyłamy szybko często nie zastanawiając się co napisaliśmy. Skutkuje to zacieraniem się głębokich i trwałych więzi emocjonalnych.

Kolejnym istotnym efektem ubocznym obecności mediów w życiu rodzinnym jest wpływ na nasze dzieci i ich sposoby spędzania czasu wolnego. Telewizja wręcz zawładnęła ich wolnym czasem i wypiera inne sposoby. Przestały być aktywne i twórcze. Skutkuje to tym, że dzieci coraz rzadziej sięgają po książkę, wolą obejrzeć jej ekranizację. Efektem ubocznym są późniejsze trudności w czytaniu, braku płynności i problemem z rozumieniem tekstu. Następstwem są trudności w pisaniu, a także problem z ortografią.

Nie trzeba poddawać w wątpliwość twierdzenia, że media są przydatne i potrzebne. Nie mniej jednak tylko wtedy, kiedy racjonalnie z nich korzystamy. Jeśli jednak doprowadzimy do sytuacji,  kiedy media zawładną naszym życiem, w takim wypadku mogą one zniszczyć tradycyjne wartości takie jak: prawda, dobro, piękno, miłość, mogą również zagrażać rodzinie. Rozluźniają więzi międzyludzkie, prowadząc w skrajnych przypadkach do całkowitej izolacji, są źródłem zmian w sferze emocjonalnej, jak wzrost poziomu agresji czy formowanie fałszywej wizji siebie i świata. Wpływ mediów, a zwłaszcza telewizji i Internetu, uznano za jedno z istotnych zagrożeń dla rodziny. Nastąpiło pomieszanie roli mężczyzny i kobiety, obniżenie takich wartości, jak: małżeństwo, rodzina, posłuszeństwo dzieci. Postawmy sobie zatem pytanie czy chcemy doprowadzić do takiej sytuacji? Korzystajmy z dostępnych nowinek technologicznych, jednak zachowajmy przy tym umiar i kierujmy się zdrowym rozsądkiem. To my rodzice jesteśmy wzorcami dla naszych dzieci. Postarajmy się więc być dobrym wzorem, by nasze dzieci wyrosły na mądrych, odpowiedzialnych i empatycznych ludzi.

 

Źródło:  https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/27175/gajdziszewska-dudek_stanczyk_rodzina_a_media.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Opracowała: Justyna Godlewska

 

„Ekologiczny Bal Postaci z Bajek”

wtorek, 27 kwietnia 2021 16:17

„Ekologiczny Bal Postaci z Bajek”

 

Przedszkole „Stokrotka” od wielu lat w różnorodny sposób rozbudza wrażliwość ekologiczną nie tylko dzieci do niego uczęszczających ale i również ich rodziców, rodziny.

Dalsza część artykułu: „Ekologiczny Bal Postaci z Bajek”

   

Strona 1 z 31