No images
Odsłon : 524776

AKTUALNOŚCI

Wpływ mediów na relacje w rodzinie

czwartek, 10 czerwca 2021 08:07

Od pewnego czasu media stały się nieodzownym elementem naszego życia, towarzyszą nam na każdym kroku, wywierając znaczący wpływ na nasze zachowania
i postawy życiowe. Są także elementem codzienności każdej rodziny, który wpływa na jej podstawowe funkcje oraz na jakość i charakter wzajemnych relacji między jej członkami.

Od kilku lat można zaobserwować negatywne zmiany, jakie zachodzą w środowisku rodzinnym. Wyraźne osłabienie więzi emocjonalnych pomiędzy członkami rodziny, nieumiejętność okazywania sobie uczuć i czułości. Rodzice tracą autorytet w oczach dzieci na rzecz zachowań kreowanych w mediach. Media w sposób znaczący wpływają na jakość relacji i sposobu komunikowania się pomiędzy członkami rodziny. Coraz częściej nie pokazują rzeczywistości, lecz ją tworzą, a ludzie chcą dostosować się do tego wykreowanego wzorca. Media wpływają również na metody wychowawcze stosowane w domach. Żyjemy w czasach, w których jesteśmy w pewnym sensie ich niewolnikami i nie jesteśmy w stanie się już cofnąć wstecz. Dlatego też powinniśmy oswajać dzieci z życiem w takich czasach. Nie jest to jednak łatwe, ponieważ powinniśmy zachować zdrowy rozsądek. Telefon czy telewizor to nie „elektryczna niania”, która zastąpi dziecku mamę czy tatę. Włączajmy dziecko w świat mediów, jednak z rozwagą. Pokazujmy dzieciom jakie są negatywne strony mediów, a także dobre aspekty i w jaki sposób je wykorzystywać. Wspólne spędzenie czasu przed telewizorem i późniejsza rozmowa na temat obejrzanego filmu czy programu zacieśniać więzi rodzinne. Pozwalanie na dostęp do mediów lub ich zakaz może stanowić skuteczny system nagród i kar stosowany przez rodziców. Media mogą stanowić znakomite narzędzie oddziaływań wychowawczych. Istnieją pewne czynniki, które określają rodzinno- domowy odbiór przekazów medialnych wzmacniających proces integracji rodziny. Dotyczą one:

  • wspólnego doboru programów przez członków rodziny, odpowiadającego ich zainteresowaniom;
  • wyraźnie uświadomionej przez domowników potrzeby wspólnego spędzania czasu na użytkowaniu mediów (oglądanie programów, wspólne gry elektroniczne itp.);
  • kontaktu, dyskusji członków rodziny: wyrażania uczuć, emocji podczas emisji programu, wspólnej gry za pośrednictwem słowa, mimiki, gestu; tłumaczenia dziecku trudnych, niezrozumiałych dla niego problemów i tematów; wspólnej rozmowy na temat obejrzanych treści.

Media stały się integralnym elementem środowiska rodzinnego. Jednak jeśli będziemy korzystać z nich racjonalnie, może to wzbogacić, urozmaicić i uprościć życie członków rodziny. Dzisiejsze sposoby komunikacji, jak telefon komórkowy, e- mail czy inne komunikatory internetowe dają możliwość członkom rodziny na ciągły kontakt nawet wtedy, gdy przebywają od siebie bardzo daleko. Jest to duża korzyść, zwłaszcza, że żyjemy
w ciągłym pędzie, pracujemy na różne zmiany, mijamy się w ciągu dnia. Są niestety i wady takiego układu. Wypieranie tradycyjnych form komunikacji na rzecz komunikacji pośredniej wpływa destrukcyjnie na więzi rodzinne. Używamy skrótowych komunikatów, piszemy szybko i wysyłamy szybko często nie zastanawiając się co napisaliśmy. Skutkuje to zacieraniem się głębokich i trwałych więzi emocjonalnych.

Kolejnym istotnym efektem ubocznym obecności mediów w życiu rodzinnym jest wpływ na nasze dzieci i ich sposoby spędzania czasu wolnego. Telewizja wręcz zawładnęła ich wolnym czasem i wypiera inne sposoby. Przestały być aktywne i twórcze. Skutkuje to tym, że dzieci coraz rzadziej sięgają po książkę, wolą obejrzeć jej ekranizację. Efektem ubocznym są późniejsze trudności w czytaniu, braku płynności i problemem z rozumieniem tekstu. Następstwem są trudności w pisaniu, a także problem z ortografią.

Nie trzeba poddawać w wątpliwość twierdzenia, że media są przydatne i potrzebne. Nie mniej jednak tylko wtedy, kiedy racjonalnie z nich korzystamy. Jeśli jednak doprowadzimy do sytuacji,  kiedy media zawładną naszym życiem, w takim wypadku mogą one zniszczyć tradycyjne wartości takie jak: prawda, dobro, piękno, miłość, mogą również zagrażać rodzinie. Rozluźniają więzi międzyludzkie, prowadząc w skrajnych przypadkach do całkowitej izolacji, są źródłem zmian w sferze emocjonalnej, jak wzrost poziomu agresji czy formowanie fałszywej wizji siebie i świata. Wpływ mediów, a zwłaszcza telewizji i Internetu, uznano za jedno z istotnych zagrożeń dla rodziny. Nastąpiło pomieszanie roli mężczyzny i kobiety, obniżenie takich wartości, jak: małżeństwo, rodzina, posłuszeństwo dzieci. Postawmy sobie zatem pytanie czy chcemy doprowadzić do takiej sytuacji? Korzystajmy z dostępnych nowinek technologicznych, jednak zachowajmy przy tym umiar i kierujmy się zdrowym rozsądkiem. To my rodzice jesteśmy wzorcami dla naszych dzieci. Postarajmy się więc być dobrym wzorem, by nasze dzieci wyrosły na mądrych, odpowiedzialnych i empatycznych ludzi.

 

Źródło:  https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/27175/gajdziszewska-dudek_stanczyk_rodzina_a_media.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Opracowała: Justyna Godlewska

 

„Ekologiczny Bal Postaci z Bajek”

wtorek, 27 kwietnia 2021 16:17

„Ekologiczny Bal Postaci z Bajek”

 

Przedszkole „Stokrotka” od wielu lat w różnorodny sposób rozbudza wrażliwość ekologiczną nie tylko dzieci do niego uczęszczających ale i również ich rodziców, rodziny.

Dalsza część artykułu: „Ekologiczny Bal Postaci z Bajek”

 

Przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna

poniedziałek, 22 marca 2021 09:30

„Przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna!”

W piątek 19 marca wszystkie Dzieci z naszego przedszkola świętowały Pierwszy Dzień Wiosny.

Przyjście nowej pory roku – wiosny jest doskonałą okazją do tego, aby uzmysłowić dzieciom, jak wielkie bogactwo niesie ze sobą budząca się do życia przyroda. W Naszym przedszkolu przygotowania do pożegnania zimy i powitania wiosny zaczęły się już kilka dni wcześniej. Zmieniła się dekoracja przedszkola z zimowej na wiosenną. W salach zazieleniły się kąciki przyrody, a dzieci podlewały wiosenne kwiaty – żonkile, hiacynty oraz cebule, z których wyrastał szczypiorek. Nie zabrakło również prac plastycznych, dotyczących pierwszych zwiastunów wiosny. Witając wiosnę, jak co roku zorganizowano w Naszym przedszkolu „Zielony Dzień”, tego dnia królowała zieleń – przedszkolaki i ich Panie przyszli ubrani na zielono, a wszystkie działania edukacyjne skupione były wokół koloru zielonego, bo to niewątpliwie kolor przyjazny środowisku. Podczas zabaw dzieci miały okazje wykazać się wiedza o nadchodzącej porze roku, rozwiązywały zagadki, wykonywały zadania, śpiewały piosenki oraz szalały i bawiły się przy muzyce. Głośnym okrzykiem i wesołą zabawą przegoniły zimę i powitały wiosnę. Przedszkolaki przygotowały specjalną niespodziankę – występ w formie filmiku dla Rodziców, który obejrzeć można  na stronie Naszego przedszkola. To był bardzo fajny dzień, w którym społeczność przedszkola „Stokrotka” integrowała się we wspólnej zabawie. Było wesolutko i zieloniutko!

 

 

Opracowała: Julita Mantei

 

W karnawale same bale

czwartek, 11 lutego 2021 07:23

„W karnawale same bale”

Kolorowo, bajkowo było w naszym przedszkolu „Stokrotka” dnia 05.02.21 ( piątek), gdyż tego dnia odbył się „Bal Karnawałowy”. W tym dniu wszystkie sale, nawet korytarze przystrojone były w kolorowe serpentyny , balony, kotyliony. Kolorowe sale zamieniły się w zaczarowane krainy pełne wróżek, czarownic, księżniczek, policjantów, Elz, Ann, Supermenów i innych barwnych postaci z kreskówek, bajek. Przy skocznej muzyce twista, rock and roll, makareny, a także przy utworach znanych wykonawców dzieci mogły bawić się solo, w parach, w kółkach, wężykach. Dodatkową atrakcją były konkursy i zabawy , które dostarczały mnóstwo radości – „pociąg”,” jadą misie”, taniec z balonem, taniec z krzesłami, taniec rock and roll na gazecie. Podczas balu  karnawałowego nie mogło zabraknąć poczęstunku przygotowanego przez rodziców naszych dzieci.

Ten wyjątkowy dzień umożliwił dzieciom i  Paniom spędzenie czasu w miłej atmosferze, a wspólna zabawa przyniosła wiele, wiele radości.

 

 

Anna Stankiewicz

 

Nietypowy Dzień Babci i Dziadka w Przedszkolu "Stokrotka"

czwartek, 28 stycznia 2021 09:44

„Nietypowy dzień Babci i Dziadka w Przedszkolu „Stokrotka”

Babcia i dziadek. To obok rodziców jedne z najważniejszych osób w życiu naszych dzieci. Kto gotuje najlepszy rosół? Kto smaży najsmaczniejsze naleśniki? Kto piecze najpyszniejsze ciasta? Kto opowiada  najpiękniejsze bajki i najlepiej reperuje zepsute zabawki? Odpowiedź jest prosta: Babcia i Dziadek! Są to osoby, które odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego dziecka. Dlatego też co roku tradycyjnie w naszym przedszkolu styczeń to miesiąc gorących przygotowań do Ich święta. W tym dniu zawsze gościliśmy babcie i dziadków naszych przedszkolaków. Rodzice przygotowywali słodki poczęstunek,
a dzieci prezentowały swoje talenty taneczno- wokalne, wzruszając do łez i bawiąc swoich kochanych dziadków i babcie.  W tym roku niestety nie mogliśmy cieszyć się obecnością naszych drogich seniorów. Nie oznacza to jednak, że zrezygnowaliśmy z uroczystego uczczenia tego dnia. Dzieci ze wszystkich grup przygotowały montaże słowno- muzyczno- taneczne, które zostały nagrane i umieszczone na kanale YouTube. Dzięki temu babcie
i dziadkowie mieli możliwość podziwiać umiejętności swych wnucząt, które zaprezentowały się właśnie dla Nich. Wszystkie dzieci zaśpiewały cudowne piosenki, recytowały wiersze oraz prezentowały się w różnorodnych układach tanecznych. Dopełnieniem tego dnia było wręczenie babciom i dziadkom własnoręcznie wykonanych przez dzieci upominków.

Z naszej strony życzymy wszystkim Babciom i Dziadkom przede wszystkim dużo zdrowia, radości z życia, optymizmu oraz pociechy z cudownych wnucząt.

Opracowała: Justyna Godlewska

   

Jasełka w Przedszkolu Stokrotka

środa, 27 stycznia 2021 12:09

Jasełka w Przedszkolu „Stokrotka”

 

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu najpiękniejsze, najcieplejsze, rodzinne, pełne radości  chwile. Każdy z nas pewnie chciałby, aby trwały choć troszkę dłużej. Pewnie dlatego już z początkiem grudnia czuć, słychać i widać świąteczne przygotowania do tego wyjątkowego spotkania Wigilijnego, które łączy i napełnia nasze serca niezwykłą radością, życzliwością           i miłością do bliźniego.

Kultywowanie tradycji  jest  dla  dzieci  szczególnie  ważne.  Takie     podniosłe  chwile  nie   tylko utrwalają  dzieciom  znajomość  zwyczajów  świątecznych  lecz  również  wzmacniają  serdeczne        relacje  między  nimi.

W naszym przedszkolu przygotowania te również miały miejsce. Oprócz świątecznych porządków, dekoracji sal i holów, nasze dzieci intensywnie ćwiczyły przed występami  świątecznymi ucząc się pięknych kolęd, pastorałek, wierszy.

W dniach od 14 grudnia do 18 grudnia dzieci z poszczególnych grup przedszkolnych zaprezentowały swoje występy, które zostały nagrane.  Niestety w związku z zaistniałą sytuacją w kraju  - epidemia koronawirusa COVID - 19 i brakiem możliwości organizowania spotkań grupowych, występy wszystkich dzieci, rodzice mogli obejrzeć na stronie internetowej przedszkola.

Świąteczne występy wprowadziły nas w prawdziwie świąteczny nastrój, a u dzieci rozwinęły indywidualne predyspozycje , uzdolnienia aktorskie  oraz śmiałość podczas występów. Mali aktorzy, we wspaniałych strojach prezentowali się doskonale.

Zawsze z niecierpliwością oczekujemy na nadejście okresu Świąt Bożego Narodzenia. Ten wyjątkowy czas jest dla wszystkich okazją do refleksji nad przemijającym czasem, do wspomnień, wzruszeń, do pojednania z bliskimi, do czynienia dobra dla innych ludzi.

Uczmy nasze dzieci nie tylko brać, ale przede wszystkim dawać innym radość i miłość. Bo „miłość się mnoży, kiedy się ją dzieli”.

 

Opracowała: Klaudia Nadrowska

 

 

Sieć jak narkotyk

wtorek, 08 grudnia 2020 00:00

„SIEĆ JAK NARKOTYK”

W dzisiejszych czasach komputer i telewizor stały się członkami większości rodzin na świecie. Czy dobro technologiczne, bez którego niektórzy z nas nie potrafią już funkcjonować nie staje się niejako zagrożeniem dla naszych dzieci? Amerykańscy naukowcy udowadniają, że nadmierne oglądanie telewizji oraz spędzanie czasu przed ekranem komputera niesie ze sobą wiele negatywnych skutków. Lista jest bardzo długa: nadpobudliwość, trudności
w koncentracji, brak umiejętności językowych, nieumiejętność rozwiązywania problemów, zanik wyobraźni, nieumiejętność przewidywania konsekwencji, lenistwo umysłowe, niecierpliwość, obniżenie wyników w nauce, zanik wrażliwości, cynizm, demoralizacja, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, obniżenie umiejętności społecznych, agresja, zaburzenia w rozwoju fizycznym, krótkowzroczność, lęki, fobie, niepokój, itd.

Aby mózg dziecka rozwijał się prawidłowo, powinien doświadczać wielozmysłowo ponieważ większość funkcji ciała i mózgu wykształca się  w ruchu. Bierne siedzenie przed monitorem zmienia niekorzystnie strukturę mózgu dziecka, jego mózg staje się ubogi,
w późniejszych latach prowadzi do ograniczenia inteligencji i możliwości. Nadmiar godzin przed ekranem prowadzi do zakłóceń w rozwoju dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, psychicznej, intelektualnej i społecznej- wpływa to destruktywnie na całe przyszłe życie dziecka. Dzieci do 2 r. ż. nie powinny mieć żadnego kontaktu z telewizją. Dla starszych dzieci zaleca się nie więcej niż 2 godziny dziennie łącznie na TV, gry i korzystanie
z komputera.
Należy uświadamiać rodziców, że media nie są dobrym źródłem wiedzy
i stymulacji zdrowego rozwoju.

Twórcy programów komputerowych i gier przekonują rodziców, że są one wprost niezbędne dla rozwoju intelektualnego ich dzieci. W rzeczywistości producentom chodzi
o jak najwyższą sprzedaż, a także o przyzwyczajanie dzieci do komputera i gier, wyrobienie uzależnienia, dzięki któremu zdobędą klienta na zawsze. Młodzi konsumenci nie są świadomi czekających ich konsekwencji, a zwłaszcza grożącego im uzależnienia. Dzieci uzależniają się od gier bardzo szybko.

Troszczymy się o nasze dzieci, wybieramy im dobre przedszkole, szkołę. Chcemy, by osiągały sukcesy, ale jednocześnie poprzez sieć, wpuszczamy do naszych domów anonimowych nauczycieli, którzy przekazują naszym dzieciom wartości sprzeczne z tymi, które my chcielibyśmy im wpoić. Większość gier komputerowych jest nasycona agresją, jest ich podstawą, regułą i zasadą. Dzieci stają się niewrażliwe na przemoc, mają trudności
z oddzieleniem fantazji od rzeczywistości. Skutki takiej sytuacji mogą być tragiczne, czego przykładem są morderstwa dokonywane przez dzieci z ciekawości, z przekonania, że człowiek ma kilka żyć tak, jak w grze. Oprócz przemocy w sieci roi się od pornografii, wystarczy, że dziecko wpisze nieprawidłowo adres strony, a natknie się na sceny tak drastyczne, że mogą wywołać u niego dziecka uraz nie mniejszy niż obrazy przemocy.

W wirtualnym świecie dzieci odrywają się od problemów realnego świata. Tam mogą wybrać sobie tożsamość, jaką chcą i żyć jak chcą. Nie ma granic, wszystko jest osiągalne. Długotrwałe przebywanie w świecie wirtualnym może doprowadzić do zaburzeń poczucia rzeczywistości i tożsamości, a także zerwanie realnych więzi z otoczeniem. Komputer oferuje łatwe i wygodne towarzystwo- kiedy chcę, na jak długo chcę, zawsze na moich warunkach.
Z żywym kolegą trzeba się liczyć, współpracować, iść na kompromis.

Dzisiaj dziecko spędza przed ekranem tak dużo czasu, że nasiąka wartościami lansowanymi w sieci. Wyrasta w przekonaniu, że szczęście zależy od stanu posiadania, że nie musi być uczciwe ani okazywać szacunku. Odpowiedzialność i odwaga to pojęcia mało istotne, a solidarność społeczna czy sprawiedliwość są niemodne. Przesiąknięte seksem obrazy powodują, że dzieci utożsamiają go z miłością i dorastają w przekonaniu, że seksem zaspokoją głód uczuć i dlatego współżycie należy rozpocząć jak najszybciej.

Zasady bezpieczeństwa w „sieci”:

  1. Ustaw komputer we wspólnej przestrzeni, dostępnej dla wszystkich domowników.
  2. Bądź z dzieckiem, gdy korzysta z internetu.
  3. Sprawdzaj, jakie strony odwiedza twoje dziecko.
  4. Zainstaluj program chroniący przed treściami brutalnymi, grami nie dla dzieci, pornografią.
  5. Zapoznaj dziecko z zasada ograniczonego zaufania- osoba, z którą rozmawia się w sieci, może podawać się za kogoś innego.
  6. Ostrzeż dziecko, żeby nie podawało danych przez internet- nazwiska, adresu, numeru telefonu.
  7. Ustal z dzieckiem, żeby ci mówiło, z kim się kontaktuje i kogo poznało przez internet.
  8. Jeśli umówi się z kimś poznanym przez internet, niech na pierwsze spotkanie pójdzie z nim któreś z rodziców.

Jeśli nie potrafimy zrezygnować z dotychczasowego trybu życia, zadajmy sobie pytanie: po co mamy dziecko? Czy chcemy mieć dodatkowy modny gadżet? Jakość życia dziecka wymaga obecności rodziców i pełnego zaangażowania, zapewnienia mu bezpieczeństwa wynikającego z opartej na szacunku miłości, przewidywalności zachowania rodziców, stabilności, struktury i dobrze pojętej rutyny. Korzystajmy z dobrodziejstwa technologii, jakim  jest internet, ale róbmy to z głową, z umiarem i rozwagą.

 

Artykuł został napisany w oparciu o książkę: I. Koźmińskiej i E. Olszewskiej „Wychowanie przez czytanie”.

Opracowała: Justyna Godlewska

   

Strona 1 z 30