Sprawozdanie z realizacji Programu z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej, pt. „Mały Przedszkolak- Wielki Patriota” rok szkolny 2022/2023

środa, 28 czerwca 2023 00:00

Array Drukuj Array

Sprawozdanie z realizacji Programu z zakresu edukacji regionalno-patriotycznej, pt. „Mały Przedszkolak- Wielki Patriota”

rok szkolny 2022/2023

 

W Przedszkolu Publicznym Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie realizowany jest program
z zakresu edukacji regionalno- patriotycznej, pt. „Mały Przedszkolak – Wielki Patriota”,
w grupach I- VII.

Program ma na celu:

 

 

Opis działań:

Obszar I. „Rodzina tu wszystko się zaczyna”

  1. 1. „Rodzina razem się trzyma” – realizacja tematów kompleksowych na temat rodziny, usystematyzowanie wiadomości na temat własnej rodziny (moi rodzice, moje rodzeństwo, moi dziadkowie, moja bliższa i dalsza rodzina) poprzez rozmowy, pogadanki, przykłady z literatury, filmy edukacyjne, piosenki, wiersze, zabawy w odgrywanie ról, wykonywanie prac plastycznych, upominków dla najbliższych.

Tematy kompleksowe dot. powyższego punktu zostały zrealizowane we wszystkich grupach wiekowych, tj. I- VII.

Podjęte działania:

 

 

Obszar I. „Rodzina tu wszystko się zaczyna”

1.            „Rodzina razem się trzyma” – realizacja tematów kompleksowych na temat rodziny, usystematyzowanie wiadomości na temat własnej rodziny (moi rodzice, moje rodzeństwo, moi dziadkowie, moja bliższa i dalsza rodzina) poprzez rozmowy, pogadanki, przykłady z literatury, filmy edukacyjne, piosenki, wiersze, zabawy w odgrywanie ról, wykonywanie prac plastycznych, upominków dla najbliższych.

Tematy kompleksowe dot. powyższego punktu zostały zrealizowane we wszystkich grupach wiekowych, tj. I- VII.

Podjęte działania:

2.    „Rodzice czytają dzieciom…polską literaturę”- spotkania z rodzicami w ramach ogólnopolskiej akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, propagowanie i zachęcanie rodziców do czytania dzieciom w domu. Współpraca z Biblioteką Miejską oddziałem dla dzieci w zakresie wypożyczania książek, kontynuacja akcji „Wędrująca książka”.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach wiekowych, tj.: I-VII.

Podjęte działania:

3.            „Święta Rodzinne”- obchody świąt rodzinnych takich jak „Dzień Rodziny, Dzień Mamy, Dzień Taty, Dzień Dziecka, Dzień Babci i Dziadka, Boże Narodzenie, Wielkanoc”, „Dzień Dziecka”, „Talenty Stokrotki”- prezentacje przedstawień świątecznych w wykonaniu dzieci dla rodziców i najbliższych, zorganizowanie Festynu rodzinnego.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach wiekowych, tj.: I- VII.

Wszystkie grupy wiekowe przygotowywały i prezentowały montaże słowno- muzyczno- taneczne z okazji: „Świąt Bożego Narodzenia”, Święta Babci i Dziadka”, „Święta taty i mamy”.

4.            „Co wiemy o Polsce?”- teleturniej wiedzy o Polsce przeprowadzony podczas Festynu Rodzinnego.

Teleturniej odbył się podczas „Festynu rodzinnego” w czerwcu 2023 r.

Obszar II. „Mrągowo – moje miasto, moja mała Ojczyzna”

1. „Mrągowo moja mała Ojczyzna”- realizacja tematów kompleksowych na temat miasta Mrągowo, zapoznanie dzieci z historią powstania miasta Mrągowo, wybranymi legendami związanymi z najbliższą okolicą i Mrągowem, herbem Mrągowa, położeniem Mrągowa na mapie Polski.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w następujących grupach: II- VII. Punkt nie został zrealizowany przez gr. I.

Podjęte działania:

2. „Gdzie mieszkam?”- wycieczki po Mrągowie, odwiedzanie miejsc użyteczności publicznej, zwiedzanie pobliskiego parku Sikorskiego, wieży Bismarcka, zabytkowych cmentarzy, skweru Jana Pawła, molo nad jeziorem Czos, pomnika Celestyna Mrongowiusza, pomnika oddającego hołd Żołnierzom Wojska Polskiego mieszczący się na ul. Wojska Polskiego oraz pomnika upamiętniającego 100 rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości, oglądanie rzeźb kamiennych pt. „Wyrzeźbione miasto”, poznawanie architektury miasta.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj. I- VII.

Podjęte działania:

3.            „Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa”- zapoznanie z utworem opowiadającym

o naszym mieście oraz autorem utworu p. Cezary Makiewicz.

Dzieci z grup: V- VII osłuchiwały się z piosenką p. Cezarego Makiewicza pt., „Wszystkie drogi prowadzą do Mrągowa” i uczyły się jej słów na pamięć.

4.            „Czego jeszcze nie wiem o swoim mieście?” - wycieczka po mieście z przewodnikiem turystycznym z udziałem dzieci i rodziców z naszego przedszkola.

Punkt nie został zrealizowany przez żadną z grup.

5.            „Mrągowskie Muzea” - wycieczki do Muzeum Warmii i Mazur w Mrągowie oraz do Muzeum Sprzętu Wojskowego - oglądanie wystaw, uczestnictwo w warsztatach, zabawy

w plenerze.

Dzieci z grup: IV- VII brały udział w warsztatach Wielkanocnych w Muzeum Warmii i Mazur

w Mrągowie.

6.            „Wybrać zawód trudna sprawa, dla nas jeszcze to zabawa”- spotkania z rodzicami wykonującymi różne zawody, przybliżanie dzieciom informacji na temat różnych, znanych

i mniej znanych oraz potrzebnych zawodów. Spotkania z „sławnymi Mrągowianami”-  poznawanie biografii sławnych ludzi pochodzących z Mrągowa i okolic.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w następujących grupach: III, IV, V, VI i VII. Punkt nie został zrealizowany przez gr. I i II.

Podjęte działania:

 

Obszar III. „Mazury mój region”

1.            „Mazurska Izba Regionalna w Marcinkowie”- wycieczka do muzeum historii lokalnej, zwiedzanie, warsztaty kulinarne.

Dzieci z grupy V „Niezapominajki” brały udział w warsztatach w Mazurskiej Izbie Regionalnej w Marcinkowie”- zwiedzanie muzeum, robienie masła.

2.            „Ciekawe miejsca na Mazurach”- wycieczki autokarowe do atrakcyjnych miejsc naszego regionu, np. Galindia, Park Miniatur, Piękna Góra.

3.            „Środowisko przyrodnicze Warmii i Mazur”- spotkania z leśnikiem, wycieczki piesze do ogródków działkowych, do lasu, warsztaty z leśnikiem, konkursy plastyczne i warsztaty przyrodnicze prowadzone przez pracowników Mazurskiego Parku Krajobrazowego

w Krutyni.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w następujących grupach: I, III, IV, V, VI, VII. Punkt nie został zrealizowany w gr. II.

Podjęte działania:

4.            „Segreguję- Warmię i Mazury ratuję”-  wojewódzki konkurs plastyczny zorganizowany przez nasze przedszkole, którego rozstrzygnięcie ma miejsce podczas uroczystości Święta Ziemi.

Konkurs został zrealizowany i rozstrzygnięty podczas obchodów „Święta Ziemi” w MCK pod zmienionym tytułem, tj. „Warmia i Mazury w czterech porach roku”.

5.            „Przedszkolny kącik regionalny”- wzbogacanie kącika regionalnego o eksponaty przynoszone przez społeczność przedszkolną (przedmioty codziennego użytku, meble, elementy dekoracyjne wnętrza domu, strój mazurski).

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj.: I- VII.

Podjęte działania:

 

Obszar IV. „Polska moja Ojczyzna”

1.            „Polska moja Ojczyzna” - realizacja tematów kompleksowych na temat Polski. Zapoznanie z pełną nazwą kraju, określanie jego granic na mapie. Zapoznanie

z symbolami narodowymi, stolicą Polski, nauka hymnu, zapoznanie z legenda o powstaniu państwa Polskiego. Prezentacja filmu edukacyjnego „Polak mały”, „Polska film edukacyjny dla dzieci”.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj. I- VII.

Podjęte działania:

 

2.            „Wirtualne wycieczki” – wirtualne wędrówki po Polsce (polskie muzea, skanseny, zamki, pałace, parki, ogrody, panoramy) poprzez użyteczność stron internetowych  muzeów, skansenów, parków, miast itd. Zapoznanie dzieci z wartościami i pięknem sztuki polskiej, osiągnięciami nauki i literatury polskiej. Zapoznanie z wybitnymi i sławnymi Polakami

z różnych dziedzin np.: Fryderyk Chopin, Jan Matejko, Jan Paweł II, Mikołaj Kopernik, Maria Skłodowska Curie, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Adam Małysz, Kamil Stoch, Robert Korzeniowski, Anita Włodarczyk, Robert Lewandowski itp. (www.wirtualnykraj.pl oraz na youtube filmy: „Poznaj miasta Polski wirtualna wycieczka po Polsce”, „Odkryj Polskę”, „Wędrówki z mapą”, „Niezwykła podróż do Warszawy 2020 r. stolica da się lubić.”, „Holiday in Poland”.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w gr.: II, III, IV, V, VI i VII.

Punkt nie został zrealizowany przez gr. I.

Podjęte działania:

 

3.            „Kącik Małego Patrioty” – stworzenie w każdej grupie kącika, tablicy o charakterze patriotycznym, zamieszczenie w nim np.: flag przygotowanych przez dzieci, godło Polski, tekst hymnu, książki o tematyce związanej z Polską kulturą, historią, pocztówki, emblematy.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach.

Podjęte działania:

4.            „Obchody Świąt Państwowych”

Punkt został zrealizowany przez wszystkie grupy, tj. I- VII.

Podjęte działania:

5.            „Pokaz mody patriotycznej”- prezentacja strojów, emblematów przygotowanych przez rodziców, które nawiązywały by do historii, kultury i barw narodowych Polski.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana we wszystkich grupach, tj.: I- VII. .

Podjęte działania:

6.            „Polska Ojczyzna- kraj, który się w sercu zaczyna” - konkurs plastyczny.

Konkurs został zorganizowany pod zmienioną nazwą: „Piękna nasza Polska Cała”.

7.            „Patriotyczne poranki muzyczne”- przegląd piosenek patriotycznych, zainicjowanie działań przez cały tydzień o charakterze patriotycznym, regionalnym, folkowym.

Tematyka dot. powyższego punktu została zrealizowana w gr.: II- VII.

Punkt nie został zrealizowany przez gr. I.

Podjęte działania:

8.            „Tańce i zabawy ludowe dla dzieci” -  zapoznawanie dzieci z wybranymi tańcem ludowym

i narodowym (krakowiak, polka polonez itp.) zabawami ludowymi („Kosi, kosi, łapki”,

„O kowalu”, „Jaworowi ludzie”, „Mało nas,  mało nas”, „Siała baba mak”, „Zabawa

w chowanego”, „Gąski, gąski do domu”, „Siedmiokroczek”, „Uciekaj myszko”, „Stary niedźwiedź”, „Ciuciubabka”, „Róbcie to, co ja”, „Julianko, klęknij na kolanko”, „Nie chcę Cię”, „Dwóm tańczyć się zachciało”, „Mam chusteczkę”, „Kółko graniaste”, „Lata ptaszek po ulicy”, „Stoi różyczka w czerwonym wieńcu”, „Zgaduj zgadula, w której ręce złota kula”, „Chodzi lisek”, „Ojciec Wirgiliusz”, „Zasiali górale” itp.

Powyższy punkt został zrealizowany we wszystkich grupach.

W trakcie całego roku przedszkolnego dzieci poznały wiele z w/w zabaw i tańców.

 

Wnioski:

1.            W ciągu całego roku przedszkolnego nie został zrealizowany tylko jeden punkt, dot.: „Czego jeszcze nie wiem o swoim mieście?” - wycieczka po mieście z przewodnikiem turystycznym z udziałem dzieci i rodziców z naszego przedszkola. Nie mniej jednak dzieci z naszego przedszkola wychodziły na spacery w celu poznania swojego miasta, jego zabytków i ciekawych miejsc.

 

Opracowały: Justyna Godlewska i Anna Stankiewicz.