AKTUALNOŚCI

„Jak wspomagać dziecko w rozwoju zdolności do skupienia uwagi?”

poniedziałek, 19 maja 2014 16:28

„Jak wspomagać dziecko w rozwoju zdolności do skupienia uwagi?”


Jednym z warunków powodzenia dzieci w szkole jest umiejętność dobrej koncentracji-utrzymanie myśli na tym samym obiekcie w pewnym okresie czasu. Jak można pomóc dziecku w przygotowaniu do uczenia się? Przede wszystkim należy stworzyć odpowiednie warunki do skoncentrowania się na wykonywanej pracy:
•    przygotować stałe miejsce pracy dziecka, w którym nic go nie będzie rozpraszać
•    w czasie nauki należy zwracać uwagę na przyjmowaną przez dziecko pozycję ciała
•    należy zlikwidować wszelkie zakłócenia zewnętrzne, jak grające radio czy telewizor
•    istotną sprawą jest czas, kiedy dziecko zabiera się do pracy (nasz organizm jest najbardziej sprawny intelektualnie w godzinach 8 i 12 oraz 17 i 19- są to tak zwane wyże intelektualne)

Dalsza część artykułu: „Jak wspomagać dziecko w rozwoju zdolności do skupienia uwagi?”

 

Profilaktyka logopedyczna i wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

poniedziałek, 05 maja 2014 19:13

 


Profilaktyka logopedyczna i wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym


Komunikacja z otoczeniem to odbieranie i rozumienie komunikatów słownych oraz nadawanie czyli przekazywanie informacji swoim bliskim, znajomym i innym osobom o tym co myślimy, czujemy, widzimy, oczekujemy. Na zrozumienie kierowanych do nas wypowiedzi składa się wiele czynności, które angażują do pracy wiele narządów. Wypowiedź skierowaną do nas musimy usłyszeć, zróżnicować i rozszyfrować. W tym celu korzystamy ze słów i powiązań między słowami, które zmagazynowane są w  naszej pamięci. „Magazyn” ten rozrasta się z wiekiem dziecka.  Rolą rodzica, opiekuna jest dbanie o prawidłowy rozwój umiejętność komunikacyjnych. Od umiejętności językowych bowiem wiele zależy, jak będzie wyglądała przyszłość dziecka, jego postępy w szkole, w życiu zawodowym, osobistym dlatego, że systemu komunikacji używamy praktycznie wszędzie. Wielu specjalistów w dziedzinie logopedii zajmuje się opracowywaniem coraz to nowych metod usprawniających narządy artykulacyjne i korygujących wady wymowy. Tworzone są coraz to nowe terapie, zajęcia mające na celu niwelowanie nieprawidłowości. Warto jednak wspomnieć, że można zrobić coś wcześniej, aby uniknąć wszystkich działań związanych z terapią dziecka. Otóż istotną rolę odgrywa tu profilaktyka logopedyczna. Temu zagadnieniu chciałabym poświęcić niniejszy artykuł. Profilaktykę logopedyczną możemy zacząć już od poczęcia a nawet wcześniej.

Dalsza część artykułu: Profilaktyka logopedyczna i wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym

 

Dzień Ziemi w Przedszkolu Publicznym „Stokrotka”

środa, 30 kwietnia 2014 09:24

Dzień Ziemi w Przedszkolu Publicznym „Stokrotka”
Międzynarodowy Dzień Ziemi to święto obchodzone corocznie 22 kwietnia ustanowione przez ONZ.  Dla Przedszkola „Stokrotka” jest to jedna z najważniejszych uroczystości jakie obchodzimy w ciągu całego roku. To właśnie tego dnia do Centrum Kultury i Turystyki w Mrągowie zapraszamy licznych gości między innymi dzieci i panie z innych placówek przedszkolnych i szkolnych, przedstawicieli władz miasta Mrągowa, przedstawicieli ośrodków edukacyjnych, ekologicznych, Lasów Państwowych,  Radę Rodziców i wszystkich rodziców naszych dzieci po to, by przedstawić im nasze działania i zaprosić do dalszej wspólnej pracy w zakresie ochrony  naszego wspólnego domu jakim jest właśnie „Ziemia”. Programem artystycznym, piosenkami, montażem słowno-muzycznym, wierszami i tańcami dzieci z naszego przedszkola umilały czas przybyłym gościom, a zarazem zachęcały i uświadamiały jak bardzo trzeba dbać o nasza planetę, dlatego że nie mamy jej na wyłączność, musi ona jeszcze posłużyć do życia przyszłym pokoleniom. Już dziś powinniśmy o tym pomyśleć, jak dbać o nią by w przyszłości była miejscem, domem dla innych, dla naszych przyszłych wnuków, prawnuków itd. Podczas tego święta odbyło się również rozstrzygnięcie i wręczenie nagród za udział w wojewódzkim konkursie plastycznym, którego organizatorem jest nasze przedszkole. W tym roku dzieci sześcioletnie z różnych przedszkoli i szkół, przysyłały do nas prace na temat „Piękno przyrody Warmii i Mazur”. Ich pomysły można było oglądać na wystawie w CKiT, w dniu uroczystości. Prace były bardzo pomysłowe i pewnie ciężko było rozstrzygnąć oraz przyznać miejsca. W każdym bądź razie wszystkie dzieci biorące udział w konkursie zostały nagrodzone. Uczestnikom konkursu serdecznie gratulujemy. Po raz kolejny dziękujemy również przybyłym gościom i wszystkim innym osobom, które wspierają nas w naszych ekologicznych działaniach i dbają o naszą wspaniałą Ziemię. Mamy nadzieję, że kolejne lata zaobfitują w tak samo owocną współpracę, a nawet lepszą.  
Opracowała Milena Filipkowska

 

„Rodzeństwo- co można zrobić, by poprawić relacje?”

środa, 23 kwietnia 2014 16:32

„Rodzeństwo- co można zrobić, by poprawić relacje?”

„Ptaszki w gniazdkach żyją zgodnie”- mawiali rodzice swoim dzieciom w początkach naszego stulecia. Może i rzeczywiście żyły zgodnie, nie mając odwagi zachowywać się inaczej.
W każdym razie teraz, jak powszechnie wiadomo, bracia i siostry nie zawsze żyją zgodnie. Nie wszyscy jednak wiedzą, jakie natężenie potrafi osiągnąć przemoc fizyczna pomiędzy rodzeństwem, a przynajmniej nie mówi się o tym głośno.Kiedy coś takiego się zdarzy, większość reaguje wzruszeniem ramion i mówi o prowokacji, na skutek której Michał trzepnął Joasię, Maciek kopnął Janka, Marysia wyrwała garść włosów z głowy Mariusza.Bardzo często w ramach rodziny akceptujemy coś, co poza nią uważamy za absolutnie nie do przyjęcia.Co można zrobić, by poprawić sytuację?

Dalsza część artykułu: „Rodzeństwo- co można zrobić, by poprawić relacje?”

 

FUNKCJONARIUSZ STRAŻY GRANICZNEJ GOŚCIEM DZIECI Z GRUPY „STOKROTKI”

niedziela, 20 kwietnia 2014 09:22

FUNKCJONARIUSZ STRAŻY GRANICZNEJ GOŚCIEM DZIECI Z GRUPY „STOKROTKI”
28 marca 2014r. gościem dzieci z grupy IV „Stokrotki” była mama Wiktora – Katarzyna Kajetaniak, która pracuje w Straży Granicznej. Jak to mówi Wiktor: „moja mama jest kapralem”.
Dzieci powtórzyły sobie wiadomości na temat Polski – wymieniały naszych sąsiadów, wyjaśniały, co to jest paszport, dowód osobisty, do czego są potrzebne. Pani Kasia opowiedziała dzieciom, co to jest granica zewnętrzna i wewnętrzna oraz co robi w ramach „pilnowania” tych granic. Okazuje się, że często jeździ motorem lub quadem patrolując miejscowości, lasy w pobliżu granicy. Dzieci podawały powody dla których są to akurat takie pojazdy. Oczywiście wiedziały, że łatwiej jest jeździć po lasach motorem, quadem niż np. samochodem czy rowerem. Poza tym łatwiej jest wyciągnąć taki pojazd z błota, bo ma on wyciągarkę, którą przyczepia się do linką do drzewa i wyciąga się go. Mama Wiktora pokazała dzieciom swoją legitymację Funkcjonariusza Straży Granicznej, która podobała się dzieciom zwłaszcza ze względu na „znikającego” orzełka. Pani Kasia zaprezentowała dzieciom mundur, w którym chodzi do pracy. Poza tym ma jeszcze umundurowanie galowe i polowe. Wiktor powiedział dzieciom, że mama bierze na służbę kajdanki, gaz i broń.
Na zakończenie spotkania mama Wiktora zrobiła dzieciom ODPRAWĘ – taką, jaka robi na pasach granicznych. Dzieci miały dokumenty (tzn. kartki papieru), kolejno podchodziły do pani Kajetaniak, odpowiadały na pytania. Wszystkie dzieci prawidłowo podały swoje imię i nazwisko, więc mogliśmy jechać na wymyśloną wycieczkę za granicę. Może kiedyś pojedziemy na prawdziwą… W końcu wiemy już jak zachować się na granicy.
Opracowała: Marzena Krueger


   

„Śmieciomoda 2014” w Przedszkolu Publicznym „Stokrotka”

wtorek, 15 kwietnia 2014 15:52

„Śmieciomoda 2014”  w Przedszkolu Publicznym „Stokrotka”  
Już od kilku lat Przedszkole „Stokrotka” w pierwszych tygodniach wiosny organizuje dla swych podopiecznych niezwyczajny i mało spotykany bal ekologiczny pod nazwą „Śmieciomoda”. Dlaczego niezwyczajny? Otóż dlatego, że na zabawę tę nasze przedszkolaki nie zakładają zwykłych kostiumów, które można kupić w sklepie. Każdy strój na tym balu jest wyjątkowy i niepowtarzalny, ponieważ został zaprojektowany i zrobiony przez przedszkolaki, i ich pomysłowych, twórczych i bardzo kreatywnych rodziców, których wyobraźnia i pomysły nie mają końca. Również dlatego, iż stroje te są zrobione z materiałów takich jak papier, gazety, tektura, folia, butelki plastikowe, kapsle, które raczej znajdziemy w każdym domu, wystarczy tylko zajrzeć do śmieci, które segregujemy. W tym roku na naszym balu pojawili się rycerze, księżniczki, pani Wiosna, SpongeBob, Zorro, wojownicy, czarodzieje, piloci kosmiczni, piosenkarki, baletnice, kowboje i kowbojki, gwiazdy muzyki i wiele, wiele innych, których nie sposób teraz wymienić. Trzeba jednak podkreślić, iż każdy strój był inny i każdy był bardzo oryginalny. Przedszkolaki swoje fenomenalne stroje mogły również zaprezentować przed innymi, przechodząc po „czerwonym dywanie” i pozując do zdjęć naszym fotoreporterom, których efekty pracy można zobaczyć na naszej stronie internetowej i gablocie przedszkolnej. Tak nie wiele trzeba zrobić by sprawić dzieciom tyle radości, trochę rytmicznej muzyki, codziennych „odpadów, śmieci” i zabawa jest doskonała oraz niezapomniana. Myślę, że radość dzieci ich uśmiechnięte, zadowolone buzie mówią same za siebie o wartości tej imprezy. Wszystkim, którzy wnieśli swą pomoc w przygotowaniach do niej serdecznie dziękujemy i prosimy o dalsze wspieranie naszych działań.
Opracowała Milena Filipkowska


 

„Mądre wychowanie dzieci„

poniedziałek, 07 kwietnia 2014 19:06

 

„Mądre wychowanie dzieci„


Dziecko z natury nastawione jest na zaspakajanie własnych potrzeb. Pierwszą  grupą, z jaką się identyfikuje, jest rodzina. Marzeniem każdego rodzica jest, aby jego dziecko sprzątało po sobie zabawki, wkładało brudną odzież do kosza na bieliznę, sprzątało po sobie naczynia ze stołu, itd. Czy te marzenia mają w ogóle szansę się spełnić?  Oczywiście, że tak. Wskazówki,  jak pokierować wychowaniem dziecka, aby chętnie podejmowało proste czynności domowe, było odpowiedzialne za ich realizację i wykonanie, zaprezentuję w formie porad.
1. Naucz się odmawiać dziecku
Dziecko nie może mieć wszystkiego, czego się domaga. Niewłaściwe zachowania w sklepie podczas dokonywania zakupów to nic innego jak próba sił i wymuszanie. Nie można spełniać wszystkich zachcianek i życzeń dziecka nawet wtedy, gdy patrzy głęboko w oczy i błagalnym głosem prosi: kup mi. Dziecko musi spotykać się z odmową i doświadczać niewygody z powodu braku czegoś.
2. Bądź stanowczy
Dziecko nie lubi zmienności decyzji i braku konsekwencji. Nie wie, jak ma się zachować w sytuacji, gdy za to samo jest raz karane, a innym razem chwalone. Jednego dnia zostało ukarane za to, że nie sprzątnęło zabawek, a drugiego, gdy rodzic był w doskonałym nastroju, pozwolono mu ich nie sprzątnąć. Każde dziecko bez względu na wiek potrzebuje jasno sprecyzowanych wymagań, gdyż dzięki temu ma poczucie wewnętrznego spokoju i bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu: „Mądre wychowanie dzieci„

   

Strona 9 z 21