AKTUALNOŚCI

„Mądre wychowanie dzieci„

poniedziałek, 07 kwietnia 2014 19:06

 

„Mądre wychowanie dzieci„


Dziecko z natury nastawione jest na zaspakajanie własnych potrzeb. Pierwszą  grupą, z jaką się identyfikuje, jest rodzina. Marzeniem każdego rodzica jest, aby jego dziecko sprzątało po sobie zabawki, wkładało brudną odzież do kosza na bieliznę, sprzątało po sobie naczynia ze stołu, itd. Czy te marzenia mają w ogóle szansę się spełnić?  Oczywiście, że tak. Wskazówki,  jak pokierować wychowaniem dziecka, aby chętnie podejmowało proste czynności domowe, było odpowiedzialne za ich realizację i wykonanie, zaprezentuję w formie porad.
1. Naucz się odmawiać dziecku
Dziecko nie może mieć wszystkiego, czego się domaga. Niewłaściwe zachowania w sklepie podczas dokonywania zakupów to nic innego jak próba sił i wymuszanie. Nie można spełniać wszystkich zachcianek i życzeń dziecka nawet wtedy, gdy patrzy głęboko w oczy i błagalnym głosem prosi: kup mi. Dziecko musi spotykać się z odmową i doświadczać niewygody z powodu braku czegoś.
2. Bądź stanowczy
Dziecko nie lubi zmienności decyzji i braku konsekwencji. Nie wie, jak ma się zachować w sytuacji, gdy za to samo jest raz karane, a innym razem chwalone. Jednego dnia zostało ukarane za to, że nie sprzątnęło zabawek, a drugiego, gdy rodzic był w doskonałym nastroju, pozwolono mu ich nie sprzątnąć. Każde dziecko bez względu na wiek potrzebuje jasno sprecyzowanych wymagań, gdyż dzięki temu ma poczucie wewnętrznego spokoju i bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu: „Mądre wychowanie dzieci„

 

LEKCJA GIMNASTYKI Z MAMĄ LENY Z GRUPY IV „STOKROTKI”

wtorek, 01 kwietnia 2014 15:44

LEKCJA GIMNASTYKI Z MAMĄ LENY Z GRUPY IV „STOKROTKI”

17 marca 2014r. zaproszenie do naszego przedszkola przyjęła pani Anna Murawska – mama Leny z IV grupy, która jest nauczycielem wychowania fizycznego w Zespole Szkół nr 4 imienia Generała Stefana „Grota” Roweckiego na oś. Mazurskim w Mrągowie. Mama Leny powiedziała nam jak wygląda lekcja WF w szkole, tzn. że dzieci / młodzież muszą przebierać się w stroje gimnastyczne, muszą zrobić zbiórkę, na której odliczają, zgłaszają pani Ani ile jest osób ćwiczących, ile nie ćwiczy itp. Dzieci dostają za wykonanie ćwiczeń oceny od 1 do 6. Strój gimnastyczny musi mieć także mama Leny. I jeszcze jedna ciekawa rzecz – mama Leny nosi na szyi gwizdek, za pomocą którego zaprasza do siebie uczniów. Pani Ania opowiedziała dzieciom jak wygląda sala gimnastyczna w szkole w której pracuje, opowiedziała o sprzęcie sportowym, z którego korzysta się w szkole. Lena potwierdziła, że na sali jest dużo piłek, jedne są ciężkie, inne lekkie.Mama Leny powiedziała także, że na sali musi być porządek, że dzieci muszą jej słuchać, żeby były bezpieczne, żeby nic się nikomu nie stało. Pani Ania rozpoczęła gimnastykę z przedszkolakami od rozgrzewki (wcześniej przebraliśmy się w stroje sportowe, co też      było nie lada wyczynem). Dzieci robiły skręty głową, bieg w miejscu, pajacyki, podskoki. Pani Ania uwzględniała co do ćwiczeń także propozycje dzieci. Przedszkolaki wykonywały ćwiczenia z wykorzystaniem woreczków gimnastycznych i szarf, ale największą atrakcją była możliwość wykonania przewrotów tzw. „fikołków” w przód i w tył. Dzieci z początku troszeczkę się bały, ale jak zobaczyły „fikającą” Lenę, która ćwiczyła już przewroty z mamą w domu, to każdy chciał tego dokonać – oczywiście przy asekuracji pani Ani. Na zakończenie naszej lekcji gimnastyki prowadzone były ćwiczenia relaksujące, odprężające i na ostatni „gwizdek” pani Ani dzieci ustawiły się w zbiórkę.  Wszystkie „Stokrotki” za wykonanie ćwiczeń dostały szóstki.

Opracowała: Marzena Krueger

 

MASAŻYKI CZYLI UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

poniedziałek, 24 marca 2014 16:31

MASAŻYKI  CZYLI  UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

Rodzice na całym świecie wiedzą i czują, że  dzieci chcą być noszone, głaskane, przytulane.  Małe dziecko poznaje świat i uczy się spontanicznie, poprzez dotyk i ruch. Te dwa zmysły są dla niego źródłem wiedzy o świecie – jego kształcie, wielkości, strukturze, konsystencji, twardości. Dotyk można uznać za pierwszą formę komunikacji pomiędzy niemowlęciem a rodzicami lub opiekunami. Poprzez uściski, kołysanie, delikatny masaż okazywane są niemowlęciu miłość i bezpieczeństwo.

Dalsza część artykułu: MASAŻYKI CZYLI UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

 

„Smacznie, zdrowo, kolorowo” Festiwal Wiedzy 2014

czwartek, 20 marca 2014 10:15

„Smacznie, zdrowo, kolorowo”

„Smacznie, zdrowo, kolorowo” pod takim hasłem w Przedszkolu Publicznym Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie  w dniu 14.03.2014r odbył się Festiwal  Wiedzy o zdrowym żywieniu.  Było to jedno z wielu  działań w ramach ubiegania się o certyfikat „Zielona Flaga”. W festiwalu   brały  udział dzieci z grup od V do VII, a więc 5 i 6-latki oraz dzieci 4-letnie z grupy „Maki”.  Poprzedzony on  był konkursem plastyczno-technicznym pt. „Zdrowie na moim talerzu”,  skierowanym do dzieci i rodziców z naszej placówki.  Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce właśnie podczas Festiwalu Wiedzy. Za wykonane prace wszyscy uczestnicy otrzymali  dyplomy i nagrody. Uczestników konkursu było dużo, prace bardzo pomysłowe i ciekawe, zdobią one teraz hol naszego przedszkola zachęcając tym samym do zdrowego odżywiania.
„Witamy wszystkich serdecznie w naszej krainie.
Nikogo zdrowie tu nie ominie,
Za chwilę każde dziecko się dowie,
Co dobrze jest  jeść na zdrowie” .
Tym miłym akcentem nauczycielka Teresa Bączek powitała wszystkich zgromadzonych na przedszkolnej uroczystości zapraszając jednocześnie uczestników do zaprezentowania przygotowanych przez nich krótkich  programów. Dzieci ze starszych grup pod przewodnictwem swoich nauczycielek: Danuty Krzymowskiej, Sylwii Duda, Iwony Wojtkiewicz, Mileny Filipkowskiej, Teresy Bączek, Marii Ordyszewskiej poprzez wiersze, piosenki, krótkie inscenizacje zachęcały wszystkich do zdrowego stylu życia, nabywania prozdrowotnych przyzwyczajeń i nawyków. Pomiędzy występami poszczególnych grup były krótkie przerywniki w postaci zagadek dotyczących zdrowego odżywiania. Była też wspólna piosenka „Witaminki, witaminki”.  W dalszej części spotkania Pani Dyrektor Elżbieta Połomka oraz nauczycielka Anna Stankiewicz, która była  odpowiedzialna za konkurs, wręczyły wszystkim uczestnikom nagrody i dyplomy. Uwieńczeniem całej uroczystości były przygotowane przez   nauczycielkę Ewę Kuźmińską  wraz z grupą III „Maki” talerze ze  zdrową przekąską. Czterolatki wręczyły wszystkim grupom „wielkie talerze zdrowia”. Były na nich suszone owoce i warzywa, między innymi: jabłka, morele, śliwki, orzechy, pistacje, migdały, słonecznik, banany, papryka. Po zakończeniu festiwalu wszystkie dzieci w swoich grupach wzbogacały swój organizm w potrzebne dla ich rozwoju witaminy zajadając w/w pyszności. Festiwal Wiedzy bardzo podobał się wszystkim. Dzięki niemu dzieci  w naszym przedszkolu wiedzą,  czemu służy właściwe odżywianie, dostrzegają  konieczność spożywania potraw niezbędnych dla zdrowia, rozumieją potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia.
Teresa Bączek nauczycielka Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie

 

Audyt wykonany przez nauczycieli i wychowanków Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie

środa, 12 marca 2014 19:04

SZKOŁY DLA EKOROZWOJU AUDYT DLA PRZEDSZKOLI i KLAS 1-3 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH

Audyt ekologiczny przedszkola i szkoły został stworzony, tak aby uczniowie klas 1-3 mogli przeprowadzić go jedynie przy niewielkiej pomocy osób dorosłych, a wychowankowie przedszkola wspierani przez wychowawców mogli odpowiedzieć na większość zawartych w nim pytań. Może on zastosowany w tej formie, w jakiej został przygotowany lub można do niego dodawać własne pytania, zadania dla dzieci. Ważne, aby odpowiedzi były zgodne z prawdą i wiedzą dzieci, jeśli nawet pojawi się dużo odpowiedzi negatywnych, to tylko znak, że podejmujecie właśnie dobry krok aby zmienić  Wasze otoczenie na bardziej przyjazne środowisku i dzieciom. Eko-Komitet powinien wykorzystać wyniki audytu do wyboru działania lub działań na których chciałby skupić się w danym roku szkolnym - czyli powinny znaleźć się w Waszym planie działania.Obszary tematyczne jakie bada formularz audytu:
ŚMIECI I ODPADY,
ENERGIA, WODA,
TRANSPORT I AKTYWNOŚĆ,
ZDROWA ŻYWNOŚĆ W SZKOLE.
ZIELONE TERENY PRZYSZKOLNE.
Audyt do obejrzenia i przeczytania w formacie pdf wykonany przez nauczycieli i wychowanków Przedszkola Publicznego Nr 1 „Stokrotka” w Mrągowie.

   

Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

poniedziałek, 10 marca 2014 16:29

Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

Co to jest fast food i junk food?

Fast food - żywność ta uboga jest w wartościowe składniki takie jak białko, błonnik, witaminy oraz składniki mineralne. Do przykładowych produktów, które zaliczane są do fast foodów należą: frytki, hotdogi, hamburgery oraz coraz popularniejsze kebaby. Kaloryczność żywności fast food jest bardzo wysoka. Przykładowo porcja małych frytek wynosi ok. 250 kcal, duża porcja to już 500 kcal. Tyle samo, bo aż 500 kcal mają popularne kanapki serwowane w restauracjach fast food. W obliczu epidemii otyłości wiele restauracji oraz barów serwujących dania typu fast food nie chcąc stracić klientów, w swoim menu zamieszcza sałatki oraz surówki warzywne i owoce.

Junk food - określa jedzenie śmieciowe, czyli żywność, która jest tania, produkowana w łatwy sposób i uboga pod względem dietetycznym. Często wraz z junk foodem łączone jest określenie pustych kalorii. Jedzenie to nie dostarcza pełnowartościowych składników odżywczych oraz niezbędnych do funkcjonowania naszego organizmu składników mineralnych i witamin.

Dalsza część artykułu: Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

 

BIAŁY DZIEŃ

sobota, 08 marca 2014 07:13

BIAŁY DZIEŃ
Pomimo, że wokół nas znikł już śnieg i wszędzie robi się coraz zieleniej, to 7 marca w naszym przedszkolu zrobiło się ponownie biało. Dlaczego? Przedszkolaki i te małe i te duże obchodziły „Biały Dzień”. Akcja ta miała na celu uświadamianie dzieci jak ważne są w naszej codziennej diecie białe produkty jak mleko, sery, ryby, warzywa i owoce o białym miąższu itp.. Każda grupa tego dnia przygotowała samodzielnie pyszną sałatkę owocową, a później były wspólne zabawy np. rysowanie kaszą manną, białą farbą, zabawy ruchowe i muzyczne nawiązujące do tematu dnia. Cały dzień upłynął w białej i miłej atmosferze. Mamy nadzieję, że nasze starania o zdrowe odżywianie się naszych pociech mają i będą miały odzwierciedlenie podczas przygotowań posiłków w ich domach.

Opracowała Milena Filipkowska

   

Strona 9 z 20