AKTUALNOŚCI

By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu

wtorek, 07 kwietnia 2020 17:07

„By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu”.

Pierwszym działaniem w wypadku, gdy dziecko odmawia jedzenia, jest wizyta
u pediatry, dzięki której rodzice dowiedzą się, czy dziecko osiąga prawidłowe dla swego wieku masę ciała oraz wzrost, czy tempo rozwoju jest właściwe sposób rozwoju prawidłowy.  
Konieczny i zalecany jest spokój. Dziecka nie można zmusić do jedzenia. Im większy spokój i opanowanie wykażą rodzice, tym większa szansa, że dziecięce nawyki dotyczące jedzenia się unormują.

Dalsza część artykułu: By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu

 

Kreatywność - najważniejszy talent dziecka

wtorek, 07 kwietnia 2020 06:06

Kreatywność
– najważniejszy talent dziecka

Co mogą zrobić rodzice, aby wspierać kreatywność dziecka ?
W obecnym świecie kreatywna postawa jest najbardziej pożądaną i jedną z najcenniejszych cech osobowości, dlatego warto tę kreatywność w sobie budować i od najmłodszych lat zaszczepiać je dzieciom. Dzieci mają w sobie wiele pokładów kreatywności, które łatwo mogą zostać zaprzepaszczone. Dobrym pomysłem jest zachęcanie dzieci do aktywności, której efektem jest powstawanie czegoś nowego. W tym doskonale sprawdzą się wszelkie zajęcia plastyczne, manualne, w których dziecko tworzy nowe rzeczy takie jak: lepienie z plasteliny, modeliny, rysowanie, malowanie, konstruowanie budowli z klocków, a nawet gotowanie i pieczenie. Dzieci pełne są pozytywnej energii, mają 100 pomysłów na minutę, potrafią stworzyć coś z niczego. Nie krytykuj, gdy fantazjują. Wręcz przeciwnie dbaj, by mogły dać upust swojej wyobraźni. Zamiast kupować skomplikowane zabawki ofiaruj im przestrzeń, która pozwoli uwolnić drzemiącą w nich kreatywność. Jeśli od małego będą uczone, że mają nieograniczone możliwości do działania i realizacji swoich pomysłów, zachowają ten sposób patrzenia na rzeczywistość również w dorosłym życiu.

Dalsza część artykułu: Kreatywność - najważniejszy talent dziecka

 

Mutyzm wybiórczy (selektywny)

piątek, 03 kwietnia 2020 17:21

Mutyzm wybiórczy (selektywny):

Mutyzm wybiórczy (selektywny) jest zaburzeniem wieku dziecięcego (pierwsze objawy pojawiają się zwykle przed piątym rokiem życia). Wyróżnia się stałą niemożnością mówienia w wybranych sytuacjach społecznych (w których mówienie jest oczekiwane, na przykład w szkole), podczas gdy poza nimi komunikuje się zupełnie poprawnie. U większości dzieci mutyzm wybiórczy diagnozuje się pomiędzy trzecim a piątym rokiem życia. Czas trwania diagnozy musi być dłuższy niż jeden miesiąc i nie można go wyjaśnić poprzez zaburzenia komunikacji (na przykład jąkanie), całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm) czy zaburzenia psychotyczne (schizofrenia). Milczenie nie jest więc spowodowane zaburzeniem mowy, nieznajomością języka ani nieumiejętnością komunikowania się.
Źródła mutyzmu wybiórczego nie są jednoznaczne. Przyjmuje się, że główną przyczyną jest nadaktywna część mózgu odpowiedzialna za odczuwanie stresu w sytuacji, którą psycholodzy nazywają ekspozycją społeczną. Większość dzieci cierpiących na mutyzmem wybiórczy, mając genetyczne predyspozycje do reagowania niepokojem, dziedziczy taką tendencję po kimś z rodziny. Dzieci takie zwykle charakteryzują się silnym niepokojem oraz przeżywaniem lęku separacyjnego, częstym płaczem, wpadaniem w złość, są markotne i mają kłopoty ze spaniem. Ponadto dzieci chorujące na mutyzm wybiórczy często mają zahamowany temperament. Mutyzm wybiórczy nie jest jednak wynikiem traumy.

Dalsza część artykułu: Mutyzm wybiórczy (selektywny)

 

Najbardziej rozkojarzone dziecko w grupie, czyli problemy z koncentracją uwagi

piątek, 03 kwietnia 2020 17:16

„Najbardziej rozkojarzone dziecko w grupie,
czyli problemy z koncentracją uwagi"

Współczesne dzieci mają coraz większe problemy z koncentracją uwagi. Koncentracji uwagi można się nauczyć i z pewnością często dzieci mają taką możliwość podczas  zajęć w grupach. Czy się szybko rozpraszają? Szybko, ale u trzy- czterolatków to zupełnie normalne. Uwaga mimowolna, która „steruje” ich koncentracją, sprawia, że łatwiej zapominają, zaciekawiają się przypadkowymi sprawami, jakimś dźwiękiem, obrazem czy słowem. Przez to odbiegają myślami od tematu przewodniego zajęć. Jednak na tym etapie dominacja uwagi mimowolnej jest zupełnie normalna.
Uwaga mimowolna powoli schodzi na drugi plan, kiedy dziecko kończy pięć lat. Zatem w grupach przedszkolnych pięcio- sześciolatków należy zwiększyć  ilość ćwiczeń na koncentrację uwagi. Te starsze przedszkolaki naprawdę mają utrudnione zadanie. Na tzw. roztargnienie ma wpływ ogólny stan zdrowia dziecka, ale przede wszystkim środowisko, w którym się wychowuje. Szanse na powodzenie ćwiczeń nikną, kiedy dziecko w domu najwięcej czasu spędza przy telefonie, tablecie czy telewizorze. Z badań wynika, że to jest właśnie jeden z najczęstszych sposobów spędzania czasu. Nie do końca chodzi o to, że bajki czy gry są całkowicie złe. Są nawet aplikacje i gry dla najmłodszych, które mogą wspomagać ćwiczenie koncentracji. Jednak mówimy o rozważnym kontrolowaniu czasu przez rodziców, a nie o codziennym przesiadywaniu młodego człowieka z nosem w ekranie i oglądaniu w sposób niekontrolowany wszystkiego „jak leci”.

Dalsza część artykułu: Najbardziej rozkojarzone dziecko w grupie, czyli problemy z koncentracją uwagi

 

PAMIĘTAMY!! 1 marca – NARODOWY DZIEŃ PAMIECI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

poniedziałek, 24 lutego 2020 07:05

Dzień ten w Mrągowie po raz piąty uczczony będzie Biegiem Tropem Wilczym. Jest to największy w Polsce bieg pamięci mający na celu oddanie hołdu żołnierzom polskiego podziemia antykomunistycznego i antysowieckiego działającego w latach 1944 – 1963 w obrębie przedwojennych granic RP oraz popularyzacja wiedzy na ten temat. Odbywa się w Polsce od ośmiu lat. Odbędzie się w niedzielę 1 marca 2020r.

Bieg Tropem Wilczym 2020 – Mrągowo składać się będzie z biegu na dwóch dystansach (1963 m oraz 8 km) oraz z wielu imprez towarzyszących. To co wyróżni mrągowski bieg od innych wydarzeń organizowanych w ramach ogólnopolskiej akcji jest to, że w tym roku organizatorzy wydarzenia w naszym mieście chcą upamiętnić również bohaterskie osoby zamieszkałe w Mrągowie.

Biuro biegu znajdować się będzie w ZOS Baza Mrągowo (ul. Nadbrzeżna 13). Impreza odbędzie się w godz. 12.00 - 15.00. Link do zapisów: https://www.e-gepard.eu/show-contest/899. Liczba miejsc ograniczona.

Organizatorzy to: Stowarzyszenie Patriotyczne Mrągowo, Gmina Miasto Mrągowo, Starostwo Powiatowe w Mrągowie, Szkoła Mistrzostwa Sportowego,  ZOS „Baza” Mrągowo, Centrum Kultury i Turystyki, Luz Grupą Mrągowo, ZHP Mrągowo oraz Klub Biegacza Mrągowo.

Źródło: http://www.mragowo.pl/aktualnosci/5475-ruszyly-zapisy-na-bieg-tropem-wilczym-2020-mragowo Autor: Ewelina Krzywosz

Opracowała: Marzena Krueger

   

CO ROBI W PRACY MAMA FRANKA? spotkanie z rodzicem dziecka z grupy III Maki

poniedziałek, 24 lutego 2020 07:01

21 lutego 2020 r. zaproszenie do naszego przedszkola przyjęła mama Franka, dzięki której dzieci poznały bliżej zawód pielęgniarki. Dzień przed spotkaniem w przedszkolu, dzieci miały zadanie malowania siebie za 20 lat pod kątem zawodu jaki będą wtedy wykonywały. Okazało się, że Franek planuje pójść w ślady mamy, ponieważ namalował siebie w białym fartuchu oświadczając, że będzie pielęgniarzem. W takim to białym ubraniu, z wielką torbą z namalowanym krzyżem, przyszła do nas mama Franka.
Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia, co robią przedstawiciele takich zawodów jak pielęgniarka, lekarz, pediatra. Następnie dzieci odpowiadały na pytania, co robić, aby być zdrowym, co powinny jeść, co to są witaminy, gdzie się znajdują. Odpowiedzi uzupełniane były przez naszego gościa. Dzieci dowiedziały się także w jaki sposób prawidłowo powinny myć ręce i zęby. Mama Franka przeczytała dzieciom książki na temat zdrowia, różnych chorób i wizyty u lekarza, opowiedziała co należy zrobić, gdy się przewrócimy oraz przypomniała nr alarmowy, na który dzwonimy w razie wypadku. Franek doskonale go znał, powiedział dzieciom także co należy powiedzieć podczas zgłaszania wypadku. Ostatnim elementem spotkania była możliwość bezpiecznej zabawy przedmiotami potrzebnymi pani pielęgniarce znajdującymi się we wcześniej wspomnianej ogromnej torbie z krzyżem. Był to m.in. stetoskop, termometr elektryczny, otoskop do badania uszu, urządzenie zakładane na paluszek do badania pulsu, a nawet strzykawki, których żadne z dzieci się nie bało. Zainspirowało to nas do zorganizowania kącika lekarskiego w sali.

Dziękujemy mamie Franka za doskonale przygotowane spotkanie i zapraszamy kolejny raz.

Opracowała: Marzena Krueger

 

REALIZACJA TEMATU KOMPLEKSOWEGO MALI KUCHARZE W PRZEDSZKOLU W GR III MAKI

poniedziałek, 24 lutego 2020 06:58

Temat dotyczący kuchni i gotowania wynikał z zainteresowań dzieci z gr III „Maki”, które chętnie bawiły się w przygotowywanie posiłków i przyjęć w kąciku kuchennym w przedszkolu, a także oglądały książki z przepisami na potrawy dla dzieci. Realizacja powyższego tematu odbyła się od 10.02.2020r. do 14.02.2020r. Rozpoczęła się od zwiedzania kuchni przedszkolnej i giełdy pomysłów na temat: „CO WIEMY NA TEMAT ZAWODU KUCHARZA?” Dzieci odpowiadały, że kucharz gotuje, piecze, przygotowuje potrawy. Podczas wycieczki do kuchni oglądały miejsca, gdzie przygotowywane są dla nich posiłki, gdzie obierane są ziemniaki, przechowywane produkty służące później do gotowania lub pieczenia. Dzieci poznały panie kucharki. Ich strój to oczywiście białe fartuchy i czepki na głowach. Wrażenie na dzieciach zrobiły garnki, które są dużo większe niż te w domu.
Podczas kolejnych zabaw „Mali kucharze” poznawali zapachy przypraw kuchennych. Bawiły się w ich rozpoznawanie poprzez obserwowanie przypraw w przeźroczystych pojemnikach, poprzez ich wąchanie (najostrzejszy był pieprz i czosnek granulowany). Mając taką wiedzę przyszedł czas na przygotowywanie potraw. Były to soki owocowe i warzywne, które częściowo dzieci samodzielnie wyciskały z pomocą wyciskaczy do cytryny, które przyniosły z domu. Pomagały także w przygotowywaniu warzyw na sok wykonany w dużej wyciskarce. Wykonanie soków połączone było z zabawami matematycznymi dotyczącymi pojemności naczyń, porównywaniem soków pod względem koloru, zapachu, konsystencji, smaku. Prowadzone były także rozmowy na temat zdrowego odżywiania, witamin oraz szkodliwości niektórych produktów i napojów. Zwracana była uwagi dzieci na alergie pokarmowe.
Kolejną zabawą kulinarną było samodzielne wykonanie przez dzieci tostów na drugie śniadanie. Tu pomogli nam rodzice, którzy przygotowali potrzebne produkty i zapakowali je dzieciom w pojemniki, a dzieci samodzielnie nakładały swoje ulubione produkty na chleb tostowy, przykrywając je drugą kromką. Podczas tych zajęć dzieci były poproszone, aby działać wg omówionej wcześniej instrukcji obrazkowej. W zajęciach pomogły nam mama Michaliny oraz siostra Lidki, których pomoc przy pieczeniu tościków w opiekaczach dla 20 dzieci była nieoceniona. Zajęcia miały na celu dalsze rozwijanie zainteresowań dzieci, zachęcanie ich do pomagania rodzicom w domu, a także rozwijanie samodzielności. Zwracana była uwaga na kulturalne zachowanie przy stole, używanie zwrotów grzecznościowych oraz porządkowanie po skończonym zadaniu.

Dziękujemy rodzicom dzieci z gr III „Maki” za zaangażowanie się w realizację tematu „Mali kucharze w przedszkolu”.

Opracowała: Marzena Krueger

   

Strona 7 z 33