Artykuły dla rodziców

Czy moje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej? Jak mu pomóc?

środa, 27 października 2021 06:17

W dzisiejszych czasach, coraz więcej mówi się o zaburzeniach integracji sensorycznej u dzieci, mimo to, rodzicom ciężko jest ocenić, czy ich dziecko ma takie  zaburzenia czy też nie. Rodzice często zadają sobie pytanie: co jest nie tak z moim dzieckiem? Inteligentny, bystry przedszkolak nie potrafi wysiedzieć w miejscu czy złożyć wyrazu z trzech głosek. Dłonie piszą, lecz niedokładnie. Oczy patrzą, ale nie widzą. Uszy słyszą, ale nie przekazują. Kluczem do wyjaśnienia zagadnienia jest to, czym właściwie jest integracja sensoryczna i zaburzenia integracji sensorycznej.

Według A. Jean Ayres (psycholog, terapeuta zajęciowy, twórca teorii integracji sensorycznej) integracja sensoryczna to możliwość rejestrowania i porządkowania informacji pobranych ze świata zewnętrznego przez narządy zmysłów (smak, wzrok, słuch, dotyk, powonienie, ruch, grawitacja, pozycja), ich przetwarzanie w ośrodkowym układzie nerwowym i wykorzystanie do celowego działania.

Dalsza część artykułu: Czy moje dziecko ma zaburzenia integracji sensorycznej? Jak mu pomóc?

 

Jak przedszkolak może zdrowo przetrwać jesienno- zimowy czas

poniedziałek, 11 października 2021 12:43

Jak przedszkolak może  zdrowo przetrwać jesienno- zimowy czas”

 

Zmieniające się warunki pogodowe, zimowe chłody niosą ze sobą infekcje, przeziębienia, przechodzące niejednokrotnie w poważniejsze choroby, szczególnie górnych dróg oddechowych. W przedszkolu, tam gdzie dziecko ma kontakt z innymi dziećmi , o zarażenie się wirusami  bywa najłatwiej. Jedno z dzieci kichnie, zakaszle i to „mniej odporne dziecko „złapie” infekcje. Układ immunologiczny małego dziecka jest jeszcze niedojrzały, dlatego też najlepszym sposobem w walce z chorobami jest pomoc w usprawnianiu systemu odpornościowego naszych dzieci. Warto o to zadbać szybko i od najmłodszych lat, aby nie trzeba było sięgać po antybiotyki i inne lekarstwa. Najlepszym sposobem na zwalczanie chorób , to właściwy sposób odżywiania się i  jak najwięcej ruchu.

Dalsza część artykułu: Jak przedszkolak może zdrowo przetrwać jesienno- zimowy czas

 

Wpływ mediów na relacje w rodzinie

czwartek, 10 czerwca 2021 08:07

Od pewnego czasu media stały się nieodzownym elementem naszego życia, towarzyszą nam na każdym kroku, wywierając znaczący wpływ na nasze zachowania
i postawy życiowe. Są także elementem codzienności każdej rodziny, który wpływa na jej podstawowe funkcje oraz na jakość i charakter wzajemnych relacji między jej członkami.

Od kilku lat można zaobserwować negatywne zmiany, jakie zachodzą w środowisku rodzinnym. Wyraźne osłabienie więzi emocjonalnych pomiędzy członkami rodziny, nieumiejętność okazywania sobie uczuć i czułości. Rodzice tracą autorytet w oczach dzieci na rzecz zachowań kreowanych w mediach. Media w sposób znaczący wpływają na jakość relacji i sposobu komunikowania się pomiędzy członkami rodziny.

Dalsza część artykułu: Wpływ mediów na relacje w rodzinie

 

Sieć jak narkotyk

wtorek, 08 grudnia 2020 00:00

„SIEĆ JAK NARKOTYK”

W dzisiejszych czasach komputer i telewizor stały się członkami większości rodzin na świecie. Czy dobro technologiczne, bez którego niektórzy z nas nie potrafią już funkcjonować nie staje się niejako zagrożeniem dla naszych dzieci? Amerykańscy naukowcy udowadniają, że nadmierne oglądanie telewizji oraz spędzanie czasu przed ekranem komputera niesie ze sobą wiele negatywnych skutków. Lista jest bardzo długa: nadpobudliwość, trudności
w koncentracji, brak umiejętności językowych, nieumiejętność rozwiązywania problemów, zanik wyobraźni, nieumiejętność przewidywania konsekwencji, lenistwo umysłowe, niecierpliwość, obniżenie wyników w nauce, zanik wrażliwości, cynizm, demoralizacja, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, obniżenie umiejętności społecznych, agresja, zaburzenia w rozwoju fizycznym, krótkowzroczność, lęki, fobie, niepokój, itd.

Dalsza część artykułu: Sieć jak narkotyk

 

Przedszkolak bezpieczny w sieci

wtorek, 08 grudnia 2020 00:00

„Przedszkolak bezpieczny w sieci”

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, że coraz młodsze dzieci korzystają z takich dobrodziejstw cywilizacji, jak Internet. To dobrze bowiem przed postępem nie uciekniemy. Korzystanie z komputera, Internetu może przynieść dziecku wiele korzyści. Ułatwia i wspomaga naukę, uczy-bawiąc. Daje możliwość dostępu do olbrzymich zasobów informacji , rozwija zainteresowania i samodzielność. Jest pomocnym narzędziem, tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację.

Dziś już nikogo nie zdziwi widok 3 czy 4 – latka z tabletem w ręku. Nie możemy zabronić dziecku korzystania z Internetu, musimy być jednak bardzo ostrożni, bo zagrożeń w sieci jest wiele. Zazwyczaj dotyczą one trochę starszych dzieci i młodzieży, ale już rodzice przedszkolaka powinni być wyczuleni na pewne sprawy.  Z używaniem Internetu wiąże się pewne ryzyko. Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym jeszcze światopoglądzie, a więc dzieci i młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem Internetu.

Dziecko nie jest jedynie biernym obserwatorem jak w przypadku oglądania telewizji, lecz może wchodzić w interakcje. Pamiętać  należy, że komputer może zaburzyć rozwój fizyczny, psychiczny oraz społeczny i intelektualny dziecka. W zakresie rozwoju fizycznego może dojść do uszkodzenia w obrębie mięśni( usztywnienie karku) , kręgosłupa czy też nadwyrężenia mięśni nadgarstka co powoduje chorobę zwaną zespołem cieśni nadgarstka. Zbyt długie korzystanie z komputera może prowadzić do nadwagi i problemów z oczami. Negatywne skutki dla rozwoju psychicznego to przede wszystkim uzależnienie, izolacja , życie z dala od realnego świata, czy rozładowywanie wszystkich napięć psychicznych w kontaktach z komputerem. Zły wpływ na rozwój społeczny przejawia się w zaniku samodyscypliny, emocjonalnym oddzieleniu od grupy, a co za tym idzie również braku możliwości ćwiczenia sztuki konwersacji, kompromisu itp. umiejętności. Łatwy dostęp do informacji pozbawionych wartości etycznych, narażenie dziecka na przemoc w sieci, pornografię zaburza rozwój moralny, odróżnianie dobra od zła. Nieodpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych mediów, Internetu nierzadko ma wpływ negatywny na rozwój intelektualny małego człowieka. Może prowadzić do zubożenia języka , słabej koncentracji uwagi, ograniczać wyobraźnię. Szybki napływ informacji powoduje często szok informacyjny - mózg traci możliwość naturalnej selekcji informacji na to co sensowne i nic nie warte.

Czy Twoje dziecko jest uzależnione od Internetu?

 

Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, że młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu, czyli tzw. siecioholizmu. Wydawać by się mogło, że o uzależnieniu można mówić dopiero w starszym wieku, tym czasem może zacząć się ono już we wczesnym dzieciństwie. Zazwyczaj zaczyna się od uzależnienia od gier.                      Często zapracowani rodzice są wręcz zadowoleni, że dziecko ma jakąś rozrywkę i nie popada w „złe” towarzystwo. Jednak dziecko izoluje się od rówieśników, traci kontakt z rzeczywistością i zamyka się w swoim pokoju z komputerem, czego rodzice początkowo nie dostrzegają i nie traktują w kategoriach problemu. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego rodzaju gier. Młody gracz wchodzi w nowy, pełen przygód świat. Większość gier jest konstruowana w oparciu o scenariusze pełne przemocy. Normą staje się to co złe, a silna kumulacja agresji, przemocy i niemoralności prowadzi do zagubienia wszelkich wartości.

Dalsza część artykułu: Przedszkolak bezpieczny w sieci

 

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

piątek, 24 lipca 2020 00:00

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

Rodzice, których dzieci rozpoczną swoją przygodę z przedszkolem po raz pierwszy, mają przed sobą nowe wyzwanie - jak przygotować malucha do przedszkola, by czas adaptacji w przedszkolu był dla dziecka, ale także dla rodzica  najmniej stresujący?

Najważniejsze w okresie adaptacji jest odpowiednie podejście i przygotowanie rodzica. Nic tak nie zniechęca dziecka do przedszkola, jak widok mamy płaczącej. Nie należy straszyć dziecka przedszkolem. Należy za to mówić mu, że pozna nowych kolegów, że będzie mógł zobaczyć i bawić się zabawkami, których nie ma w domu.

Ważnym czynnikiem jest wprowadzenie regularności tak, by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Będzie to łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek to nerwowy dzień w przedszkolu.

Cenną wskazówką jest uczenie dzieci samodzielności. To najlepsze co można uczynić dla przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Takiemu dziecku jest po prostu łatwiej. Nie chodzi o to, by

 

ułatwić nauczycielkom prace, ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście, dziecko nie musi umieć wszystkiego, ale dobrze by umiało: korzystać z toalety, podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść ( chodzi o to by umiało nabrać zupę, trafiało łyżką do buzi,czy nabiło mięso na widelec), by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność, to także umiejętność sprzątania po sobie, chociażby zabawek.

Dalsza część artykułu: Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

   

Jak rodzice wpływają na emocje swoich dzieci?

wtorek, 28 kwietnia 2020 09:10

Chciałabym na początku podzielić się z Państwem pewnym opowiadaniem:

„Cud”

- Wierzysz w cuda?

- Tak.

- Naprawdę? A czy widziałeś jakiś cud?

- Cud? Oczywiście.

- Jaki?

- Ciebie.

- Mnie? Czyżbym był cudem?

- Tak.

-Nie rozumiem?

- Oddychasz. Masz delikatną i ciepłą skórę. Twoje serce bije. Widzisz. Słyszysz. Biegasz. Jesz. Skaczesz. Śpiewasz. Myślisz. Śmiejesz się. Kochasz. Płaczesz…

- Czy tak?… I to jest właśnie cud?

- I to jest właśnie cud.

Dziecko przychodzi na świat jako mała, nieporadna istota uzależniona od swych rodziców, z którymi łączy ją początkowo więź fizjologiczna, a potem uczuciowa. Niezmiernie ważne jest, by pierwsze lata swego życia spędziło wśród członków rodziny, która pielęgnując i troszcząc się o nie, zaspokoi jego potrzebę bezpieczeństwa. Jego rozwój emocjonalny zależy przede wszystkim od środowiska rodzinnego, a głównie właściwych postaw rodziców.
Obok troskliwej opieki i pielęgnacji, najważniejsza jest miłość rodziców, zrozumienie potrzeb dziecka, atmosfera pełna ciepła, stabilizacji i spokoju. Naturalny kontakt między rodzicami a dzieckiem w pierwszych miesiącach i latach życia jest istotny nie tylko w chwili obecnej, ale stanowi podłoże wzajemnego zrozumienia w przyszłości.
Obdarowane uczuciem dziecko odwzajemni je wtedy, gdy rodzice będą potrzebowali opieki, ciepła i miłości.

Postawy rodzicielskie decydują o rozwoju uczuć wyższych dziecka i to one właśnie mają podstawowe znaczenie dla przyszłych więzi człowieka z innymi ludźmi w społeczeństwie. Dla prawidłowego rozwoju rodzinnych więzi uczuciowych konieczne jest zaangażowanie obojga rodziców oraz reprezentowanie przez nich właściwych postaw rodzicielskich. Doświadczenia wyniesione z domu przenoszone są w przyszłości przez dzieci na kontakty z innymi ludźmi.

Dalsza część artykułu: Jak rodzice wpływają na emocje swoich dzieci?

 

Matematyka dla 3, 4 -latków

wtorek, 14 kwietnia 2020 00:00

Sposoby rozwijania umiejętności matematycznych u dzieci 3-4 letnich

 

Matematyki zaczynamy się uczyć niemal równocześnie z nauką mowy.

 

Przedszkole to etap, na którym maluchy uczą się z wielkim entuzjazmem. I dlatego warto je zapoznawać z podstawami czytania, pisania i matematyki.
Większość dzieci w wieku przedszkolnym, nawet bez wskazówek i pomocy od dorosłych jest w naturalny sposób zainteresowana matematyką, ponieważ spotyka się z nią każdego dnia. Matematyka dla dzieci jest łatwa, gdyż każde zdrowe dziecko od urodzenia posiada naturalne zdolności matematyczne. Jednakże od 3 roku życia rozpoczyna się proces ich zaniku. Aby zdolności te nie wygasły, muszą być ćwiczone i rozwijane. Zajmuje to mniej niż pół minuty dziennie, ale codziennie.

Dalsza część artykułu: Matematyka dla 3, 4 -latków

   

Strona 2 z 6