Artykuły dla rodziców

„Mądre wychowanie dzieci„

poniedziałek, 07 kwietnia 2014 19:06

 

„Mądre wychowanie dzieci„


Dziecko z natury nastawione jest na zaspakajanie własnych potrzeb. Pierwszą  grupą, z jaką się identyfikuje, jest rodzina. Marzeniem każdego rodzica jest, aby jego dziecko sprzątało po sobie zabawki, wkładało brudną odzież do kosza na bieliznę, sprzątało po sobie naczynia ze stołu, itd. Czy te marzenia mają w ogóle szansę się spełnić?  Oczywiście, że tak. Wskazówki,  jak pokierować wychowaniem dziecka, aby chętnie podejmowało proste czynności domowe, było odpowiedzialne za ich realizację i wykonanie, zaprezentuję w formie porad.
1. Naucz się odmawiać dziecku
Dziecko nie może mieć wszystkiego, czego się domaga. Niewłaściwe zachowania w sklepie podczas dokonywania zakupów to nic innego jak próba sił i wymuszanie. Nie można spełniać wszystkich zachcianek i życzeń dziecka nawet wtedy, gdy patrzy głęboko w oczy i błagalnym głosem prosi: kup mi. Dziecko musi spotykać się z odmową i doświadczać niewygody z powodu braku czegoś.
2. Bądź stanowczy
Dziecko nie lubi zmienności decyzji i braku konsekwencji. Nie wie, jak ma się zachować w sytuacji, gdy za to samo jest raz karane, a innym razem chwalone. Jednego dnia zostało ukarane za to, że nie sprzątnęło zabawek, a drugiego, gdy rodzic był w doskonałym nastroju, pozwolono mu ich nie sprzątnąć. Każde dziecko bez względu na wiek potrzebuje jasno sprecyzowanych wymagań, gdyż dzięki temu ma poczucie wewnętrznego spokoju i bezpieczeństwa.

Dalsza część artykułu: „Mądre wychowanie dzieci„

 

MASAŻYKI CZYLI UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

poniedziałek, 24 marca 2014 16:31

MASAŻYKI  CZYLI  UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

Rodzice na całym świecie wiedzą i czują, że  dzieci chcą być noszone, głaskane, przytulane.  Małe dziecko poznaje świat i uczy się spontanicznie, poprzez dotyk i ruch. Te dwa zmysły są dla niego źródłem wiedzy o świecie – jego kształcie, wielkości, strukturze, konsystencji, twardości. Dotyk można uznać za pierwszą formę komunikacji pomiędzy niemowlęciem a rodzicami lub opiekunami. Poprzez uściski, kołysanie, delikatny masaż okazywane są niemowlęciu miłość i bezpieczeństwo.

Dalsza część artykułu: MASAŻYKI CZYLI UCZYMY SIĘ BLISKOŚCI

 

Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

poniedziałek, 10 marca 2014 16:29

Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

Co to jest fast food i junk food?

Fast food - żywność ta uboga jest w wartościowe składniki takie jak białko, błonnik, witaminy oraz składniki mineralne. Do przykładowych produktów, które zaliczane są do fast foodów należą: frytki, hotdogi, hamburgery oraz coraz popularniejsze kebaby. Kaloryczność żywności fast food jest bardzo wysoka. Przykładowo porcja małych frytek wynosi ok. 250 kcal, duża porcja to już 500 kcal. Tyle samo, bo aż 500 kcal mają popularne kanapki serwowane w restauracjach fast food. W obliczu epidemii otyłości wiele restauracji oraz barów serwujących dania typu fast food nie chcąc stracić klientów, w swoim menu zamieszcza sałatki oraz surówki warzywne i owoce.

Junk food - określa jedzenie śmieciowe, czyli żywność, która jest tania, produkowana w łatwy sposób i uboga pod względem dietetycznym. Często wraz z junk foodem łączone jest określenie pustych kalorii. Jedzenie to nie dostarcza pełnowartościowych składników odżywczych oraz niezbędnych do funkcjonowania naszego organizmu składników mineralnych i witamin.

Dalsza część artykułu: Jedzenie ma znaczenie czyli czy wiesz, co je twoje dziecko?

 

„CZEGO BOJĄ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?”

poniedziałek, 03 marca 2014 16:25

„CZEGO BOJĄ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?”
W dzisiejszych czasach ceni się śmiałość i brak zahamowań. Wielu rodziców oczekuje więc od swojego dziecka odwagi i irytuje ich jego bojaźliwość. Wstydzą się jej przed otoczeniem, a może i sami przed sobą, uważając, że widocznie ponieśli porażkę wychowawczą. Tymczasem niektóre lęki są naturalnym etapem rozwoju. My dorośli nauczyliśmy się skrywać własne lęki tak, aby nie przeszkadzały nam w codziennym życiu. Małe dzieci nie mają jeszcze tak mocno wykształconych mechanizmów obronnych. Ich lęki widać jak na dłoni.

Dalsza część artykułu: „CZEGO BOJĄ SIĘ DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM?”

 

Zdrowe odżywianie dzieci w wieku przedszkolnym

poniedziałek, 24 lutego 2014 19:09

 

Zdrowe odżywianie dzieci w wieku przedszkolnym


Prawidłowy sposób odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym ma decydujący wpływ na właściwy rozwój,  zdrowie, sprawność fizyczną, intelektualną i emocjonalną. Przyzwyczajenia z okresu dzieciństwa mają duży wpływ na model żywienia w wieku dojrzałym. Nieprawidłowe żywienie powoduje zaburzenia procesów wzrastania i biologicznych procesów życiowych. Skutki niewłaściwego sposobu żywienia dzieci  rzutują na  zdrowie w okresie dorosłym. Przez właściwe odżywianie dzieci przedszkolnych należy rozumieć przede wszystkim odpowiednie do zapotrzebowania spożywanie składników odżywczych i pokrycie potrzeb energetycznych. W diecie dziecka powinny znaleźć się produkty o wysokiej wartości odżywczej zapewniające pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze: węglowodany, tłuszcze, błonnik, białko, witaminy, składniki mineralne. Bardzo ważnym elementem racjonalnego żywienia dziecka jest regularność posiłków, czyli odpowiednia  ilość w ciągu dnia i ich prawidłowe rozłożenie w czasie. Dziecko w wieku przedszkolnym powinno spożywać 4-5 posiłków dziennie, w tym trzy podstawowe ( śniadanie, obiad i kolacja) oraz dwa mniejsze dodatkowe (drugie śniadanie i podwieczorek). Dzieciom uczęszczającym do przedszkola placówka powinna zapewnić trzy posiłki dziennie, przy czym pierwszym powinno być śniadanie. Rodzice powinni mieć świadomość, że dziecko które przebywa w przedszkolu od bardzo wczesnych godzin porannych, powinno w domu przed wyjściem zjeść mały posiłek. Niejedzenie śniadania skutkuje spadkiem glukozy we krwi, co jednocześnie skłania dziecko do sięgania po słodkie przekąski, dlatego ważna tutaj rola rodziców, aby dopilnować zjedzenia przez dziecko pierwszego, ważnego posiłku i nie podtykanie „słodkiego małe co nieco”.

Dalsza część artykułu: Zdrowe odżywianie dzieci w wieku przedszkolnym

 

WSPIERAJ! NIE WYRĘCZAJ! - CO OZNACZA SAMODZIELNOŚĆ U PRZEDSZKOLAKA?

wtorek, 07 stycznia 2014 13:16

 


WSPIERAJ! NIE WYRĘCZAJ! - CO OZNACZA SAMODZIELNOŚĆ
U PRZEDSZKOLAKA?


Podstawowym warunkiem usamodzielnienia sie dziecka jest jego zaradność, czyli umiejętność wykonywania pewnych czynności - zwłaszcza samoobsługowych - bez pomocy dorosłych.

W zakresie kształtowania się umiejętności samoobsługowych trzylatków można wyróżnić następujące czynności:
Trzylatek myje ręce i twarz nie mocząc ubrania i wyciera je ręcznikiem. Potrafi samodzielnie jeść. Umiejętności te dziecko doskonali w zabawach, np. karmiąc lalki, kąpiąc je czy czesząc. Trzylatek stara się też wyręczać dorosłych w prostych czynnościach: podaje różne przedmioty, potrafi przypilnować dziecko w wózku. Pomaganie dorosłym sprawia mu wielką przyjemność.  
Trzylatek powinien uczyć się, jak poprawnie korzystać z ubikacji: zdjąć bieliznę, załatwić się, wytrzeć pupę i podciągnąć majtki, a na koniec umyć i wytrzeć ręce.
Samodzielne rozbieranie i ubieranie się. Trzylatek ma kłopoty z rozróżnianiem przodu i tyłu przy nakładaniu bluzy, koszulki, kurtki itp. Jest mu obojętne, na którą nogę zakłada buty. Wie, że trzeba włożyć nogi w nogawki, ale myli mu się przód z tyłem i często obie nogi wkłada do jednej nogawki. Wszystko to jest bardzo trudne. Jednak im szybciej dziecko opanuje te czynności, tym lepiej dla niego, rodziców i innych ludzi, z którymi się styka. Jeżeli uda się dorosłemu ukształtować te czynności tak, aby przeszły one w nawyk, będą one niezwykle trwałe.

Dalsza część artykułu: WSPIERAJ! NIE WYRĘCZAJ! - CO OZNACZA SAMODZIELNOŚĆ U PRZEDSZKOLAKA?

   

INTELIGENCJA EMOCJONALNA U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

poniedziałek, 09 grudnia 2013 15:44

 

INTELIGENCJA EMOCJONALNA U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Inteligencja emocjonalna to cecha umożliwiająca dziecku skuteczne zachowanie się wobec ludzi, zadań, sytuacji. Charakteryzuje się samokontrolą, zapałem, wytrwałością, zdolnością do motywacji.
Jest to:
- empatia- zdolność odczuwania stanów emocjonalnych innej osoby,
- umiejętność wyrażania i rozumienia uczuć,
- umiejętność kontrolowania własnych emocji, np. złości,
- niezależność ,
- umiejętność dostosowania się do zmian,
- zdolność budzenia sympatii,
- umiejętność rozwiązywania problemów międzyludzkich,
- wytrwałość,
- przyjazny stosunek do ludzi i świata,
- okazywanie szacunku innym,
- asertywność

Emocjonalność człowieka jest uważana jako wrodzona zdolność i należy ją kształtować przez całe życie. Inteligencja emocjonalna  kształtuje się już od samego urodzenia dziecka i z chwilą przyjścia na świat rodzice są nieodłącznym elementem rozwoju ich osobowości. Rodzice są najważniejszym ogniwem rozwoju emocjonalności dziecka. Codzienny kontakt z rodzicami nawet ten najmniejszy ma ogromnie ważne znaczenie,  ciągłe powtarzanie tych samych zwrotów, zachowań wpływa na emocjonalny światopogląd i umiejętności każdego dziecka a tym samym na kształtujący się charakter. By wychować dziecko inteligentnie emocjonalne sami muszą być dla nich przykładem. Rodzice powinni się przyznawać do swoich błędów, akceptować i darzyć pełną miłością swoje dzieci. Życie rodzinne nie powinno być nudne i napiętnowane trudnościami. To, w jaki sposób zostaną wychowane przez rodziców z pewnością zaowocuje w przyszłości. Rodzina jest ważnym i najważniejszym ogniwem w rozwoju obszarów  inteligencji emocjonalnej, każde dziecko jednak rozwija się inaczej i dla każdego dziecka należy poświęcić odpowiednią ilość czasu.  Rodzice powinni uczyć od najmłodszych lat radzić sobie z własnymi uczuciami, wtedy ułatwia to dziecku orientować się w zakresie stanów emocjonalnych, doświadczonych przez innych ludzi. Dzięki temu uczą się również panowania nad gniewem, umieć przepraszać, radzić sobie ze stresem. Od najmłodszych lat należy rozmawiać z dzieckiem na temat reguł obowiązujących w społeczeństwie. Nie wyśmiewaj leków dziecka, rozmawiaj o swoich emocjach, pomóż maluchowi w nazywaniu swoich uczuć.

Dalsza część artykułu: INTELIGENCJA EMOCJONALNA U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

POCZYTAJ MI MAMO, POCZYTAJ MI TATO – DYLEMAT RODZICÓW, CZYLI JAKĄ WYBRAĆ KSIĄŻKĘ

piątek, 24 lutego 2012 14:55

Istniejąca od 10 lat kampania prowadzona przez fundację ABCXXI – „Cała Polska czyta dzieciom”, uświadamia nam i przypomina jak ważną rolę w rozwoju każdego dziecka odgrywa głośne czytanie. Przez ostatnią dekadę dzięki organizowaniu przez fundacje ABCXXI rożnego rodzaju kampanii, programów, klubów, konferencji, konkursów, szkoleń udało się przekonać niesamowicie znaczną ilość polskich rodzin do tego, iż czytanie jest najlepszą inwestycją w przyszłość ich dzieci.[1]

Dalsza część artykułu: POCZYTAJ MI MAMO, POCZYTAJ MI TATO – DYLEMAT RODZICÓW, CZYLI JAKĄ WYBRAĆ KSIĄŻKĘ

   

Strona 2 z 3