Artykuły dla rodziców

JAK ZDROWO ZACHĘCAĆ DO JEDZENIA NIEJADKA

wtorek, 07 kwietnia 2020 17:10

„JAK „ZDROWO” ZACHĘCAĆ DO JEDZENIA „NIEJADKA”


Określenie  „niejadek” używane jest w odniesieniu do przedszkolaków bardzo często. Niemal w każdej przedszkolnej grupie znajdzie się jedno lub kilkoro dzieci, które niechętnie siada do stołu podczas posiłków. Zachęcanie, motywowanie dziecka czasami nie żadnych rezultatów. Opieka nad niejadkiem i bezskuteczne próby nakłaniania go do jedzenia mogą być dla nauczycieli i rodziców źródłem niepokoju. Jak znaleźć właściwy sposób postępowania z takim dzieckiem?.

Dalsza część artykułu: JAK ZDROWO ZACHĘCAĆ DO JEDZENIA NIEJADKA

 

By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu

wtorek, 07 kwietnia 2020 17:07

„By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu”.

Pierwszym działaniem w wypadku, gdy dziecko odmawia jedzenia, jest wizyta
u pediatry, dzięki której rodzice dowiedzą się, czy dziecko osiąga prawidłowe dla swego wieku masę ciała oraz wzrost, czy tempo rozwoju jest właściwe sposób rozwoju prawidłowy.  
Konieczny i zalecany jest spokój. Dziecka nie można zmusić do jedzenia. Im większy spokój i opanowanie wykażą rodzice, tym większa szansa, że dziecięce nawyki dotyczące jedzenia się unormują.

Dalsza część artykułu: By niejadek zjadł… gdy dziecko cierpi na brak apetytu

 

Kreatywność - najważniejszy talent dziecka

wtorek, 07 kwietnia 2020 06:06

Kreatywność
– najważniejszy talent dziecka

Co mogą zrobić rodzice, aby wspierać kreatywność dziecka ?
W obecnym świecie kreatywna postawa jest najbardziej pożądaną i jedną z najcenniejszych cech osobowości, dlatego warto tę kreatywność w sobie budować i od najmłodszych lat zaszczepiać je dzieciom. Dzieci mają w sobie wiele pokładów kreatywności, które łatwo mogą zostać zaprzepaszczone. Dobrym pomysłem jest zachęcanie dzieci do aktywności, której efektem jest powstawanie czegoś nowego. W tym doskonale sprawdzą się wszelkie zajęcia plastyczne, manualne, w których dziecko tworzy nowe rzeczy takie jak: lepienie z plasteliny, modeliny, rysowanie, malowanie, konstruowanie budowli z klocków, a nawet gotowanie i pieczenie. Dzieci pełne są pozytywnej energii, mają 100 pomysłów na minutę, potrafią stworzyć coś z niczego. Nie krytykuj, gdy fantazjują. Wręcz przeciwnie dbaj, by mogły dać upust swojej wyobraźni. Zamiast kupować skomplikowane zabawki ofiaruj im przestrzeń, która pozwoli uwolnić drzemiącą w nich kreatywność. Jeśli od małego będą uczone, że mają nieograniczone możliwości do działania i realizacji swoich pomysłów, zachowają ten sposób patrzenia na rzeczywistość również w dorosłym życiu.

Dalsza część artykułu: Kreatywność - najważniejszy talent dziecka

 

Mutyzm wybiórczy (selektywny)

piątek, 03 kwietnia 2020 17:21

Mutyzm wybiórczy (selektywny):

Mutyzm wybiórczy (selektywny) jest zaburzeniem wieku dziecięcego (pierwsze objawy pojawiają się zwykle przed piątym rokiem życia). Wyróżnia się stałą niemożnością mówienia w wybranych sytuacjach społecznych (w których mówienie jest oczekiwane, na przykład w szkole), podczas gdy poza nimi komunikuje się zupełnie poprawnie. U większości dzieci mutyzm wybiórczy diagnozuje się pomiędzy trzecim a piątym rokiem życia. Czas trwania diagnozy musi być dłuższy niż jeden miesiąc i nie można go wyjaśnić poprzez zaburzenia komunikacji (na przykład jąkanie), całościowe zaburzenia rozwoju (autyzm) czy zaburzenia psychotyczne (schizofrenia). Milczenie nie jest więc spowodowane zaburzeniem mowy, nieznajomością języka ani nieumiejętnością komunikowania się.
Źródła mutyzmu wybiórczego nie są jednoznaczne. Przyjmuje się, że główną przyczyną jest nadaktywna część mózgu odpowiedzialna za odczuwanie stresu w sytuacji, którą psycholodzy nazywają ekspozycją społeczną. Większość dzieci cierpiących na mutyzmem wybiórczy, mając genetyczne predyspozycje do reagowania niepokojem, dziedziczy taką tendencję po kimś z rodziny. Dzieci takie zwykle charakteryzują się silnym niepokojem oraz przeżywaniem lęku separacyjnego, częstym płaczem, wpadaniem w złość, są markotne i mają kłopoty ze spaniem. Ponadto dzieci chorujące na mutyzm wybiórczy często mają zahamowany temperament. Mutyzm wybiórczy nie jest jednak wynikiem traumy.

Dalsza część artykułu: Mutyzm wybiórczy (selektywny)

 

Najbardziej rozkojarzone dziecko w grupie, czyli problemy z koncentracją uwagi

piątek, 03 kwietnia 2020 17:16

„Najbardziej rozkojarzone dziecko w grupie,
czyli problemy z koncentracją uwagi"

Współczesne dzieci mają coraz większe problemy z koncentracją uwagi. Koncentracji uwagi można się nauczyć i z pewnością często dzieci mają taką możliwość podczas  zajęć w grupach. Czy się szybko rozpraszają? Szybko, ale u trzy- czterolatków to zupełnie normalne. Uwaga mimowolna, która „steruje” ich koncentracją, sprawia, że łatwiej zapominają, zaciekawiają się przypadkowymi sprawami, jakimś dźwiękiem, obrazem czy słowem. Przez to odbiegają myślami od tematu przewodniego zajęć. Jednak na tym etapie dominacja uwagi mimowolnej jest zupełnie normalna.
Uwaga mimowolna powoli schodzi na drugi plan, kiedy dziecko kończy pięć lat. Zatem w grupach przedszkolnych pięcio- sześciolatków należy zwiększyć  ilość ćwiczeń na koncentrację uwagi. Te starsze przedszkolaki naprawdę mają utrudnione zadanie. Na tzw. roztargnienie ma wpływ ogólny stan zdrowia dziecka, ale przede wszystkim środowisko, w którym się wychowuje. Szanse na powodzenie ćwiczeń nikną, kiedy dziecko w domu najwięcej czasu spędza przy telefonie, tablecie czy telewizorze. Z badań wynika, że to jest właśnie jeden z najczęstszych sposobów spędzania czasu. Nie do końca chodzi o to, że bajki czy gry są całkowicie złe. Są nawet aplikacje i gry dla najmłodszych, które mogą wspomagać ćwiczenie koncentracji. Jednak mówimy o rozważnym kontrolowaniu czasu przez rodziców, a nie o codziennym przesiadywaniu młodego człowieka z nosem w ekranie i oglądaniu w sposób niekontrolowany wszystkiego „jak leci”.

Dalsza część artykułu: Najbardziej rozkojarzone dziecko w grupie, czyli problemy z koncentracją uwagi

 

BLOG KULINARNY: Potrawy wigilijne i świąteczne

piątek, 10 stycznia 2020 06:47

BLOG KULINARNY:

POTRAWY WIGILIJNE

I BOŻONARODZENIOWE

 

 

TRADYCYJNA KUTIA

SKŁADNIKI

  • 1 szklanka ziaren pszenicy
  • 1 szklanka maku
  • 1/2 szklanki cukru pudru (lub do smaku)
  • 3 łyżki likieru Amaretto lub kilka kropli ekstraktu migdałowego
  • 4 łyżki miodu
  • 5 dag rodzynek
  • 5 dag migdałów
  • 1/2 szklanki słodkiej śmietanki

PRZYGOTOWANIE

  • Pszenicę wypłukać, zalać na noc wrzącą wodą. Następnego dnia zagotować, odcedzić, wlać świeżą wodę i gotować do miękkości (3 - 4 godziny)*. Znów odcedzić.
  • Mak opłukać, sparzyć wrzątkiem, odsączyć i zemleć w maszynce z gęstym sitkiem. Połączyć z odcedzoną pszenicą, z rozpuszczonym i podgrzanym miodem oraz z cukrem pudrem i likierem Amaretto lub ekstraktem migdałowym. Dodać posiekane bakalie. Wymieszać ze śmietanką i wstawić na kilka godzin do lodówki.

WSKAZÓWKI

  • * Należy sprawdzić z jakiego źródła pochodzi pszenica, jeśli ze sklepu, to być może była już wcześniej zmiękczana i nie potrzebuje namaczania i tak długiego gotowania. Pszenica ze wsi lub z młyna będzie się dłużej gotowała.
  • W błyskawicznej wersji kutii, ugotowane ziarno można wymieszać z masą makową i śmietanką.

 

Przepis od Mamy Patryka z VI grupy

 

 

 

 

 

 

KOMPOT Z SUSZU

SKŁADNIKI

6 PORCJI

  • ok. 1 kg pokrojonych suszonych owoców (jabłek, gruszek, śliwek, moreli), w mniej więcej równych proporcjach
  • 4 litry zimnej wody
  • ok. 6 łyżek cukru (lub do smaku)

DODATKI OPCJONALNE

   

Drodzy rodzice - pysznie karmimy Wasze dzieci

wtorek, 05 listopada 2019 10:19

DRODZY RODZICE PYSZNIE KARMIMY WASZE DZIECI!

Opinia z Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

w Mrągowie

 

II. Oceniany jadłospis dekadowy pod względem jakościowym jest prawidłowy.

Posiłki serwowane dzieciom były pełnowartościowe, urozmaicone, skomponowane w sposób kontrastowy pod względem smaku, barwy, konsystencji, zachęcający dzieci do konsumpcji. Podczas jednego posiłku wystrzegano się zestawienia dwóch potraw o podobnym charakterze (słodkim, kwaśnym czy podobnej barwie i konsystencji). W ciągu dekady zupy się nie powtarzały.

W jadłospisach zauważalna była sezonowość produktów użytych do sporządzania posiłków. Podawano świeże warzywa, np.: kapusta biała surowa i kiszona, kapusta czerwona, kalarepa, brokuły, marchew; świeże i kiszone ogórki, papryka, sałaty( masłowa, rukola, roszponka), szczypiorek oraz sezonowe owoce — gruszki, jabłka, nektarynki, brzoskwinie, śliwki, banany, maliny, truskawki.

Przy sporządzaniu posiłków zastosowano właściwe techniki kulinarne( gotowanie, pieczenie, smażenie, gotowanie na parze). Różnorodność sposobów przyrządzania potraw umożliwiała uzyskanie różnych wariantów potraw przygotowanych z tych samych produktów spożywczych.

Oceniany jadłospis spełnia wymagania zawarte w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016r. w sprawie grupy produktów spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełnić środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.

Z.ca  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego mgr inż. Ewa Kopaniec

 

 

4 PRZYKAZANIA DLA RODZICÓW PRZEDSZKOLAKA

czwartek, 14 lutego 2019 10:03

  1. 1. Kochaj bezwarunkowo. I okazuj to w każdej sytuacji. W ten sposób wzmacniasz poczucie własnej wartości twojego małego buntownika.
  2. 2. Szanuj zdanie dziecka, jednak jeśli się z nim nie zgadzasz, nie ustępuj dla świętego spokoju. Tłumacz, dlaczego myślisz inaczej, i nie nadużywaj ostatecznej broni rodziców – argumentu „nie, bo nie”.
  3. 3. Zrozum, że trudne emocje są najzupełniej naturalne na wszystkich etapach dorastania.
  4. 4. Pomagaj rozwiązać problemy, ale nie rób tego za dziecko. Twoja nadopiekuńczość może być odebrana przez dziecko jako dowód, że tak naprawdę nie wierzysz w jego siły.

    Dalsza część artykułu: 4 PRZYKAZANIA DLA RODZICÓW PRZEDSZKOLAKA

   

Strona 3 z 6