Artykuły dla rodziców

Drodzy rodzice - pysznie karmimy Wasze dzieci

wtorek, 05 listopada 2019 10:19

DRODZY RODZICE PYSZNIE KARMIMY WASZE DZIECI!

Opinia z Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

w Mrągowie

 

II. Oceniany jadłospis dekadowy pod względem jakościowym jest prawidłowy.

Posiłki serwowane dzieciom były pełnowartościowe, urozmaicone, skomponowane w sposób kontrastowy pod względem smaku, barwy, konsystencji, zachęcający dzieci do konsumpcji. Podczas jednego posiłku wystrzegano się zestawienia dwóch potraw o podobnym charakterze (słodkim, kwaśnym czy podobnej barwie i konsystencji). W ciągu dekady zupy się nie powtarzały.

W jadłospisach zauważalna była sezonowość produktów użytych do sporządzania posiłków. Podawano świeże warzywa, np.: kapusta biała surowa i kiszona, kapusta czerwona, kalarepa, brokuły, marchew; świeże i kiszone ogórki, papryka, sałaty( masłowa, rukola, roszponka), szczypiorek oraz sezonowe owoce — gruszki, jabłka, nektarynki, brzoskwinie, śliwki, banany, maliny, truskawki.

Przy sporządzaniu posiłków zastosowano właściwe techniki kulinarne( gotowanie, pieczenie, smażenie, gotowanie na parze). Różnorodność sposobów przyrządzania potraw umożliwiała uzyskanie różnych wariantów potraw przygotowanych z tych samych produktów spożywczych.

Oceniany jadłospis spełnia wymagania zawarte w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016r. w sprawie grupy produktów spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełnić środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.

Z.ca  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego mgr inż. Ewa Kopaniec

 

 

Dofinansowanie na dywan interaktywny

wtorek, 05 listopada 2019 10:04

„Dofinansowanie na dywan interaktywny”

20. września 2019 r. zagościł w naszym przedszkolu Dyrektor Generalny Wild Polska Sp. z o. o.- Mirosław Michnowicz, który wręczył symboliczny czek na ręce Pani Dyrektor Elżbiety Połomki.

Firma - Wild Polska Sp. z o.o. od 2014 roku jest częścią globalnego koncernu- ADM (Archer Daniels Midland Company)- amerykańskiej korporacji z siedzibą w Chicago
w Stanach Zjednoczonych, zajmującej się przetwarzaniem żywności i handlem na rynkach towarowych. ADM wspiera organizacje charytatywne i społecznie użyteczne na całym świecie- w ramach programu ADM CARES. W tym roku każdy pracownik firmy mógł zgłosić projekt w jednej z trzech kategorii, mieszczących się w obszarze zainteresowań inicjatywy Nasza ADM:

ü  rozwijaniem zrównoważonego rolnictwa;

ü  zwiększaniem dostępności żywności (walka z głodem);

ü  inwestowaniem w edukację z naciskiem na programy związane z rolnictwem lub naukami ścisłymi, technologiami, inżynierią i matematyką .

Projekt złożony przez przedstawiciela firmy Wild Polska Sp. z o.o. został zgłoszony w trzeciej kategorii i otrzymał dofinansowanie w wysokości 2290 $, które zostało przyznane na zakup "Dywanu interaktywnego"- atrakcyjnej  pomocy dydaktycznej z bogatą ofertą gier, zabaw, quizów i aranżowanych sytuacji edukacyjnych nakierowanych na wspomaganie rozwoju psychofizycznego dzieci  z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Tego dnia dzieci z naszego przedszkola w ramach podziękowań przekazały Dyrektorowi firmy Wild Polska Sp. z o. o. własnoręcznie zrobione kartki, które były wyrazem wdzięczności za otrzymaną pomoc. Zwieńczeniem tego miłego spotkania było zrobienie wspólnego zdjęcia, które zagości w naszej przedszkolnej galerii i kronice.

Serdeczne podziękowania należy złożyć przede wszystkim p. Magdalenie Doraczyńskiej, która była pomysłodawcą i organizatorem całego przedsięwzięcia.

 

Justyna Godlewska

 

 

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

wtorek, 29 października 2019 08:24

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

Rodzice, których dzieci rozpoczną swoją przygodę z przedszkolem po raz pierwszy, mają przed sobą nowe wyzwanie - jak przygotować malucha do przedszkola, by czas adaptacji w przedszkolu był dla dziecka, ale także dla rodzica  najmniej stresujący?

Najważniejsze w okresie adaptacji jest odpowiednie podejście i przygotowanie rodzica. Nic tak nie zniechęca dziecka do przedszkola, jak widok mamy płaczącej. Nie należy straszyć dziecka przedszkolem. Należy za to mówić mu, że pozna nowych kolegów, że będzie mógł zobaczyć i bawić się zabawkami, których nie ma w domu.

Ważnym czynnikiem jest wprowadzenie regularności tak, by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Będzie to łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek to nerwowy dzień w przedszkolu.

Cenną wskazówką jest uczenie dzieci samodzielności. To najlepsze co można uczynić dla przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Takiemu dziecku jest po prostu łatwiej. Nie chodzi o to, by

ułatwić nauczycielkom prace, ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście, dziecko nie musi umieć wszystkiego, ale dobrze by umiało: korzystać z toalety, podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść ( chodzi o to by umiało nabrać zupę, trafiało łyżką do buzi,czy nabiło mięso na widelec), by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność, to także umiejętność sprzątania po sobie, chociażby zabawek.

W przedszkolu panuje zasada - więcej wygody niż mody. Najlepiej sprawdzają się spodnie dresowe, leginsy i T-shirt. Dziecko łatwiej się rozbierze, ubranie nie będzie krępować jego ruchów. Unikaj zamków, guzików, sznurówek- to ułatwi dziecku samodzielność.

Należy uświadamiać dziecku, że kiedy wychodzisz zawsze wracasz. Najprostszym sposobem na to jest zostawienie dziecka z dziadkami, ciocią i wyjdź z domu np.: na spacer.

Istotne jest powiedzieć dziecku, kiedy dokładnie po nie przyjdziesz i dotrzymywać danego słowa. Należy stosować dla dziecka  łatwe ramy czasowe np.: Przyjdę po Ciebie po obiedzie/podwieczorku .Dotrzymanie słowa jest niezwykle ważne, bo dzięki temu dziecko będzie w kolejnych dniach czuło się bezpieczniej, wiedząc, kiedy po nie wracasz.

Pożegnanie to najbardziej stresujący element związany z pójściem do przedszkola. Powinno ono być krótkie, a rodzice czuli, ale nie za bardzo, bo zbytnia czułość lub oziębłość może utrudnić dziecku rozstanie. Nie należy przeciągać pożegnania, bo to wpływa nie tylko źle na dziecko, ale i na twoją wiarygodność.

Im więcej buziaków i przytulasów dziecku dajesz, tym bardziej dajesz mu do zrozumienia, że martwisz się o nie, nie wierzysz w jego samodzielność i co najgorsze, że w przedszkolu może nie jest wcale tak fajnie, jak się wydawało Nie zaglądaj też przez drzwi, okna do sali. Jak już weszło do środka, daj mu spokojnie oswoić się z sytuacją. Po pierwszym dniu w przedszkolu dzieci reagują różnie. Jeśli dziecko nie płakało i było zadowolone, nie zdziw się jeśli zacznie płakać po kilku dniach. Dzieje się tak, ponieważ dziecko wybawiło się nowymi zabawkami, poznało przedszkole i już jest ono znudzone, dlatego woli zostać w domu z rodzicami. Kiedy odbieramy dziecko z przedszkola należy powiedzieć mu, że jesteśmy z niego dumni, że tęskniliśmy i cieszymy się, że je widzimy.

Pierwszy tydzień, a nawet miesiąc może być trudny zarówno dla rodzica, jak i dla dziecka. Okres adaptacji w przedszkolu może być różny, jednak nie ulegajmy w tym, aby zostało w domu. Nauczy się wtedy,  że przedszkole to miejsce, którego można uniknąć płacząc czy tupiąc. Prędzej czy później wykorzysta wiedzę robiąc awanturę jeszcze większa niż zwykle.

Ważne jest, aby nie zadawać dziecku od razu po wyjściu z przedszkola, zbyt wielu pytań. To może stresować je. Gdy dziecko nie chce opowiadać o tym jak minął mu dzień nie należy wymuszać odpowiedzi. W okresie adaptacji takie pytania mogą powodować stres.

Adaptacja w przedszkolu to naprawdę trudny czas w życiu dziecka. Nie należy oceniać i porównywać  swojego dziecka z jego rówieśnikami. Każde dziecko musi przeżyć to w swoim tempie. Ważne jest, aby być cierpliwym, wspierać swoje pociechy i nie stwarzać dodatkowych problemów. Duża rolę w przygotowaniu dziecka do pójścia do przedszkola jest czytanie bajek związanych z przedszkolem, których na rynku jest wiele.

Jeśli rodzic ma jakiekolwiek pytania, wątpliwości, obawy najlepszym ich rozwiązaniem jest rozmowa z nauczycielem swojego dziecka. Na pewno wspólnie można wiele.

Opracowała: Klaudia Nadrowska

 

 

 

 

 

 

Mrągowska kajakarka p. Anna Puławska w Przedszkolu Stokrotka

poniedziałek, 07 października 2019 07:22

Mrągowska kajakarka w Przedszkolu „Stokrotka”

4 października 2019 r. nasze przedszkole odwiedziła kajakarka pani Anna Puławska, która jest srebrną medalistką Mistrzostw Świata, wicemistrzynią Europy oraz brązową medalistką Igrzysk Europejskich, w towarzystwie swojego chłopaka, który również jest sportowcem. Jesteśmy dumni z pani Anny, ponieważ dowiodła, że Mrągowo to miejsce, gdzie można rozwijać swoje zainteresowania i możliwości oraz dojść aż tak daleko jak srebro w Mistrzostwach Świata. Mrągowo to miasto, gdzie pani Ania się urodziła  i wychowała. Uczęszczała od 4 klasy do mrągowskiej Szkoły Sportowej oczywiście w sekcji kajaki oraz do Szkoły Muzycznej, gdzie grała na skrzypcach. Zainteresowanie kajakami zaczęło się więc w przypadku pani Anny w wieku 9 lat.

Spotkanie odbyło się w ramach realizacji programu patriotycznego „Kto Ty jesteś? – Polak mały”, który zawiera dział poświęcony sławnym osobom pochodzącym z Mrągowa. Taką osobą jest niewątpliwie pani Ania, która ma na swoim koncie wiele sukcesów, a przy tym jest niezwykle sympatyczna i skromna.

A oto historia naszego gościa zaczerpnięta z Wikipedii:

„W 2017 roku zdobyła srebrny medal w czwórce na 500 metrów na mistrzostwach Europy w Płowdiwie. Do tego dołączyła również brązowy medal w dwójce na dystansie 500 metrów z Beatą Mikołajczyk.

Rok później na mistrzostwach EuropyBelgradzie ponownie zdobyła brąz, lecz tym razem w jedynce na 500 metrów. W sierpniu tego samego roku zdobyła również brązowy medal mistrzostw świataMontemor-o-Velho w zawodach czwórek na 500 metrów.
W składzie były także Karolina NajaHelena Wiśniewska i Katarzyna Kołodziejczyk.

W 2019 roku na Igrzyskach Europejskich w Mińsku zdobyła brązowy medal w czwórce na dystansie 500 metrów w tym samym składzie, co na poprzednich mistrzostwach świata.  Wystąpiła także w jedynce na tym samym dystansie, zajmując w finale szóste miejsce.
W sierpniu tego samego roku na Mistrzostwach Świata w Segedynie zdobyła srebrny medal
w dwójce na 500 metrów z Karoliną Nają oraz brązowy w czwórce na 500 metrów”.

Dalsza część artykułu: Mrągowska kajakarka p. Anna Puławska w Przedszkolu Stokrotka

 

"Posprzątajmy świat - o przyrodę dbajmy"

środa, 25 września 2019 09:05

„Posprzątajmy świat- o przyrodę dbajmy”

„Sprzątanie Świata” to międzynarodowa kampania, która swój początek miała w 1989 roku, kiedy 40 tys. mieszkańców Sydney wzięło udział w akcji sprzątania terenów portu.

W Polsce akcję „Sprzątanie Świata” zapoczątkowała Mira Stanisławska-Meysztowicz w 1994 roku. I tak od 30 lat ludzie na całym świecie jednoczą się w trzecim tygodniu września, by wspólnymi siłami posprzątać śmieci, które zalegają na naszej planecie.

Od wielu lat nasze przedszkole również bierze udział w akcji i dlatego w poniedziałek 23.09.2019 roku zmobilizowane i pełne energii dzieci z grup: III „Maki”, IV „Stokrotki”, V „Niezapominajki”, VI „Słoneczniki” oraz VII „Fiołki” założyły na swoje małe rączki jednorazowe rękawiczki, wzięły worki i ruszyły posprzątać teren placu zabaw i „Parku Sikorskiego”, znajdującego się w pobliżu przedszkola.

Głównym celem zaangażowania dzieci w akcję było ukształtowanie w nich postaw proekologicznych, ponieważ wiek przedszkolny to najlepszy okres, w którym zaszczepione wartości, tj. poszanowanie przyrody pozostaną w nich na długo. Maluchy z Przedszkola „Stokrotka” doceniają piękno otaczającej ich przyrody, czują się odpowiedzialne za losy naszej planety i dlatego z chęcią wzięły udział w akcji i z ogromnym zaangażowaniem zbierały śmieci, które napotkały na swojej drodze.

Zachęcamy wszystkich, małych i dużych, by każdego dnia troszczyli się o najcudowniejsze miejsce na świecie, nasz dom, naszą ZiemięJ

Justyna Godlewska

 

Dzień przedszkolaka 2019

środa, 25 września 2019 09:04

DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA

 

20 września to wspaniały dzień dla każdego wychowanka przedszkola. Tego dnia placówki organizują moc atrakcji dla dzieci. Dzień Przedszkolaka,

to niewątpliwie jeden z tych dni w kalendarzu, na który dzieci czekają w naszym przedszkolu przez cały rok. Zabawa, tańce, śpiew i upominki – to tylko niektóre z atrakcji jakich doświadczają najmłodsi  to szczególne dla nich święto. W tym dniu na dzieci czekało mnóstwo niespodzianek. Już od samego rana

w przedszkolu rozbrzmiewała wesoła muzyka. Uroczystość rozpoczęła Pani Dyrektor, która odwiedziła każdą grupę wręczając dzieciom nowe zabawki do grup, oraz coś słodkiego dla każdego dziecka życząc miłego święta. Każda

z grup świętowała w inny sposób: dzieci przebrane były w kostiumy bajkowe, organizowane były konkurencje sportowe, nadmuchiwane i ozdabiane balony. Zabawa, radość i śmiech świadczyły o wspaniałej zabawie, której nie było końca.

 

Kamila Puka

   

4 PRZYKAZANIA DLA RODZICÓW PRZEDSZKOLAKA

czwartek, 14 lutego 2019 10:03

  1. 1. Kochaj bezwarunkowo. I okazuj to w każdej sytuacji. W ten sposób wzmacniasz poczucie własnej wartości twojego małego buntownika.
  2. 2. Szanuj zdanie dziecka, jednak jeśli się z nim nie zgadzasz, nie ustępuj dla świętego spokoju. Tłumacz, dlaczego myślisz inaczej, i nie nadużywaj ostatecznej broni rodziców – argumentu „nie, bo nie”.
  3. 3. Zrozum, że trudne emocje są najzupełniej naturalne na wszystkich etapach dorastania.
  4. 4. Pomagaj rozwiązać problemy, ale nie rób tego za dziecko. Twoja nadopiekuńczość może być odebrana przez dziecko jako dowód, że tak naprawdę nie wierzysz w jego siły.

    Dalsza część artykułu: 4 PRZYKAZANIA DLA RODZICÓW PRZEDSZKOLAKA

 

KILKA SPOSOBÓW NA PRZEDSZKOLNEGO NIEJADKA:

czwartek, 14 lutego 2019 10:00

  1. Wdrażanie dziecka w proces przygotowania posiłków, dzięki czemu ma możliwość oceniania jak potrawa pachnie, smakuje, ma wpływ na to, jak wygląda. Własnoręcznie zrobione kanapki czy sałatka większości dzieci smakują o wiele lepiej.
  2. Wycinanie foremkami kształtów z owoców, warzyw, kanapek – niecodzienna forma przygotowania posiłku.
  3. Pusty talerz - dziecko dostaje pusty talerz i może samo sobie nałożyć, co chce. Raz to będzie sama marchewka z groszkiem, raz same ziemniaki, z biegiem czasu dziecko zobaczy, że fajniej jest, jak jest kolorowo i nakładał sobie wszystkiego po trochu.
  4. Książeczki, np. „Przekroje. Owoce i warzywa”, zdarza się, że dziecko zje posiłek, żeby sprawdzić, ile i jakich dane warzywo ma witamin. Inne książki: „Basia, Franek”, „Muminki”.
  5. Proponuj dziecku mniejsze porcje. Talerz pełen po brzegi zupy jarzynowej wcale nie zachęca do jedzenia. Przeciwnie - może dziecko przytłoczyć i przestraszyć. Co innego mały kotlecik, łyżka ziemniaków i niewielka miseczka sałaty. To da się zjeść. I naprawdę wystarczy, by zaspokoić głód.
  6. Pozwól dziecku wybierać. Zanim zabierzesz się do przygotowywania posiłku, zapytaj: „Chcesz kanapkę z szynką czy twarożkiem? Wolisz jogurt z jagodami czy truskawkami, a może koktajl bananowy lub pomarańczowy?”. Jeśli nic nie wybierze, to trudno. Może jednak któraś z propozycji mu się spodoba. Poza tym każdy z nas lubi decydować o swoim menu, dzieci nie są wyjątkiem.
  7. Zgódź się na drobne dziwactwa twojego malucha. Jeżeli koniecznie chce popijać pomidorową sokiem pomarańczowym, nie rób z tego problemu. To przecież tylko kwestia smaku. Lubi jeść kanapki tylko w kształcie trójkąta, a mleko pić przez słomkę? Nie przejmuj się, na pewno z czasem mu się to znudzi.
  8. Nie dawaj dziecku tego, czego nie lubi. Jeśli nie chce jeść mięsa, nie zmuszaj go. Zaproponuj mu zamiast tego jajko lub rybę, a może kawałek wędliny. Jeżeli wybrzydza nad warzywami, zamiast się denerwować, daj mu więcej owoców.
  9. Nie próbuj przemycać w potrawach rzeczy, których dziecko nie lubi. Z pewnością wykryje oszustwo i nie zje niczego. A co najgorsze, obrzydzisz mu to, co lubiło dotychczas.

    Dalsza część artykułu: KILKA SPOSOBÓW NA PRZEDSZKOLNEGO NIEJADKA:

   

Strona 1 z 4