Artykuły dla rodziców

Przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna

poniedziałek, 22 marca 2021 09:30

„Przyszła Wiosna uśmiechnięta i radosna!”

W piątek 19 marca wszystkie Dzieci z naszego przedszkola świętowały Pierwszy Dzień Wiosny.

Przyjście nowej pory roku – wiosny jest doskonałą okazją do tego, aby uzmysłowić dzieciom, jak wielkie bogactwo niesie ze sobą budząca się do życia przyroda. W Naszym przedszkolu przygotowania do pożegnania zimy i powitania wiosny zaczęły się już kilka dni wcześniej. Zmieniła się dekoracja przedszkola z zimowej na wiosenną. W salach zazieleniły się kąciki przyrody, a dzieci podlewały wiosenne kwiaty – żonkile, hiacynty oraz cebule, z których wyrastał szczypiorek. Nie zabrakło również prac plastycznych, dotyczących pierwszych zwiastunów wiosny. Witając wiosnę, jak co roku zorganizowano w Naszym przedszkolu „Zielony Dzień”, tego dnia królowała zieleń – przedszkolaki i ich Panie przyszli ubrani na zielono, a wszystkie działania edukacyjne skupione były wokół koloru zielonego, bo to niewątpliwie kolor przyjazny środowisku. Podczas zabaw dzieci miały okazje wykazać się wiedza o nadchodzącej porze roku, rozwiązywały zagadki, wykonywały zadania, śpiewały piosenki oraz szalały i bawiły się przy muzyce. Głośnym okrzykiem i wesołą zabawą przegoniły zimę i powitały wiosnę. Przedszkolaki przygotowały specjalną niespodziankę – występ w formie filmiku dla Rodziców, który obejrzeć można  na stronie Naszego przedszkola. To był bardzo fajny dzień, w którym społeczność przedszkola „Stokrotka” integrowała się we wspólnej zabawie. Było wesolutko i zieloniutko!

 

 

Opracowała: Julita Mantei

 

W karnawale same bale

czwartek, 11 lutego 2021 07:23

„W karnawale same bale”

Kolorowo, bajkowo było w naszym przedszkolu „Stokrotka” dnia 05.02.21 ( piątek), gdyż tego dnia odbył się „Bal Karnawałowy”. W tym dniu wszystkie sale, nawet korytarze przystrojone były w kolorowe serpentyny , balony, kotyliony. Kolorowe sale zamieniły się w zaczarowane krainy pełne wróżek, czarownic, księżniczek, policjantów, Elz, Ann, Supermenów i innych barwnych postaci z kreskówek, bajek. Przy skocznej muzyce twista, rock and roll, makareny, a także przy utworach znanych wykonawców dzieci mogły bawić się solo, w parach, w kółkach, wężykach. Dodatkową atrakcją były konkursy i zabawy , które dostarczały mnóstwo radości – „pociąg”,” jadą misie”, taniec z balonem, taniec z krzesłami, taniec rock and roll na gazecie. Podczas balu  karnawałowego nie mogło zabraknąć poczęstunku przygotowanego przez rodziców naszych dzieci.

Ten wyjątkowy dzień umożliwił dzieciom i  Paniom spędzenie czasu w miłej atmosferze, a wspólna zabawa przyniosła wiele, wiele radości.

 

 

Anna Stankiewicz

 

Nietypowy Dzień Babci i Dziadka w Przedszkolu "Stokrotka"

czwartek, 28 stycznia 2021 09:44

„Nietypowy dzień Babci i Dziadka w Przedszkolu „Stokrotka”

Babcia i dziadek. To obok rodziców jedne z najważniejszych osób w życiu naszych dzieci. Kto gotuje najlepszy rosół? Kto smaży najsmaczniejsze naleśniki? Kto piecze najpyszniejsze ciasta? Kto opowiada  najpiękniejsze bajki i najlepiej reperuje zepsute zabawki? Odpowiedź jest prosta: Babcia i Dziadek! Są to osoby, które odgrywają bardzo ważną rolę w życiu każdego dziecka. Dlatego też co roku tradycyjnie w naszym przedszkolu styczeń to miesiąc gorących przygotowań do Ich święta. W tym dniu zawsze gościliśmy babcie i dziadków naszych przedszkolaków. Rodzice przygotowywali słodki poczęstunek,
a dzieci prezentowały swoje talenty taneczno- wokalne, wzruszając do łez i bawiąc swoich kochanych dziadków i babcie.  W tym roku niestety nie mogliśmy cieszyć się obecnością naszych drogich seniorów. Nie oznacza to jednak, że zrezygnowaliśmy z uroczystego uczczenia tego dnia. Dzieci ze wszystkich grup przygotowały montaże słowno- muzyczno- taneczne, które zostały nagrane i umieszczone na kanale YouTube. Dzięki temu babcie
i dziadkowie mieli możliwość podziwiać umiejętności swych wnucząt, które zaprezentowały się właśnie dla Nich. Wszystkie dzieci zaśpiewały cudowne piosenki, recytowały wiersze oraz prezentowały się w różnorodnych układach tanecznych. Dopełnieniem tego dnia było wręczenie babciom i dziadkom własnoręcznie wykonanych przez dzieci upominków.

Z naszej strony życzymy wszystkim Babciom i Dziadkom przede wszystkim dużo zdrowia, radości z życia, optymizmu oraz pociechy z cudownych wnucząt.

Opracowała: Justyna Godlewska

 

Jasełka w Przedszkolu Stokrotka

środa, 27 stycznia 2021 12:09

Jasełka w Przedszkolu „Stokrotka”

 

Święta Bożego Narodzenia to dla wielu najpiękniejsze, najcieplejsze, rodzinne, pełne radości  chwile. Każdy z nas pewnie chciałby, aby trwały choć troszkę dłużej. Pewnie dlatego już z początkiem grudnia czuć, słychać i widać świąteczne przygotowania do tego wyjątkowego spotkania Wigilijnego, które łączy i napełnia nasze serca niezwykłą radością, życzliwością           i miłością do bliźniego.

Kultywowanie tradycji  jest  dla  dzieci  szczególnie  ważne.  Takie     podniosłe  chwile  nie   tylko utrwalają  dzieciom  znajomość  zwyczajów  świątecznych  lecz  również  wzmacniają  serdeczne        relacje  między  nimi.

W naszym przedszkolu przygotowania te również miały miejsce. Oprócz świątecznych porządków, dekoracji sal i holów, nasze dzieci intensywnie ćwiczyły przed występami  świątecznymi ucząc się pięknych kolęd, pastorałek, wierszy.

W dniach od 14 grudnia do 18 grudnia dzieci z poszczególnych grup przedszkolnych zaprezentowały swoje występy, które zostały nagrane.  Niestety w związku z zaistniałą sytuacją w kraju  - epidemia koronawirusa COVID - 19 i brakiem możliwości organizowania spotkań grupowych, występy wszystkich dzieci, rodzice mogli obejrzeć na stronie internetowej przedszkola.

Świąteczne występy wprowadziły nas w prawdziwie świąteczny nastrój, a u dzieci rozwinęły indywidualne predyspozycje , uzdolnienia aktorskie  oraz śmiałość podczas występów. Mali aktorzy, we wspaniałych strojach prezentowali się doskonale.

Zawsze z niecierpliwością oczekujemy na nadejście okresu Świąt Bożego Narodzenia. Ten wyjątkowy czas jest dla wszystkich okazją do refleksji nad przemijającym czasem, do wspomnień, wzruszeń, do pojednania z bliskimi, do czynienia dobra dla innych ludzi.

Uczmy nasze dzieci nie tylko brać, ale przede wszystkim dawać innym radość i miłość. Bo „miłość się mnoży, kiedy się ją dzieli”.

 

Opracowała: Klaudia Nadrowska

 

 

Sieć jak narkotyk

wtorek, 08 grudnia 2020 00:00

„SIEĆ JAK NARKOTYK”

W dzisiejszych czasach komputer i telewizor stały się członkami większości rodzin na świecie. Czy dobro technologiczne, bez którego niektórzy z nas nie potrafią już funkcjonować nie staje się niejako zagrożeniem dla naszych dzieci? Amerykańscy naukowcy udowadniają, że nadmierne oglądanie telewizji oraz spędzanie czasu przed ekranem komputera niesie ze sobą wiele negatywnych skutków. Lista jest bardzo długa: nadpobudliwość, trudności
w koncentracji, brak umiejętności językowych, nieumiejętność rozwiązywania problemów, zanik wyobraźni, nieumiejętność przewidywania konsekwencji, lenistwo umysłowe, niecierpliwość, obniżenie wyników w nauce, zanik wrażliwości, cynizm, demoralizacja, ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, obniżenie umiejętności społecznych, agresja, zaburzenia w rozwoju fizycznym, krótkowzroczność, lęki, fobie, niepokój, itd.

Aby mózg dziecka rozwijał się prawidłowo, powinien doświadczać wielozmysłowo ponieważ większość funkcji ciała i mózgu wykształca się  w ruchu. Bierne siedzenie przed monitorem zmienia niekorzystnie strukturę mózgu dziecka, jego mózg staje się ubogi,
w późniejszych latach prowadzi do ograniczenia inteligencji i możliwości. Nadmiar godzin przed ekranem prowadzi do zakłóceń w rozwoju dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, psychicznej, intelektualnej i społecznej- wpływa to destruktywnie na całe przyszłe życie dziecka. Dzieci do 2 r. ż. nie powinny mieć żadnego kontaktu z telewizją. Dla starszych dzieci zaleca się nie więcej niż 2 godziny dziennie łącznie na TV, gry i korzystanie
z komputera.
Należy uświadamiać rodziców, że media nie są dobrym źródłem wiedzy
i stymulacji zdrowego rozwoju.

Twórcy programów komputerowych i gier przekonują rodziców, że są one wprost niezbędne dla rozwoju intelektualnego ich dzieci. W rzeczywistości producentom chodzi
o jak najwyższą sprzedaż, a także o przyzwyczajanie dzieci do komputera i gier, wyrobienie uzależnienia, dzięki któremu zdobędą klienta na zawsze. Młodzi konsumenci nie są świadomi czekających ich konsekwencji, a zwłaszcza grożącego im uzależnienia. Dzieci uzależniają się od gier bardzo szybko.

Troszczymy się o nasze dzieci, wybieramy im dobre przedszkole, szkołę. Chcemy, by osiągały sukcesy, ale jednocześnie poprzez sieć, wpuszczamy do naszych domów anonimowych nauczycieli, którzy przekazują naszym dzieciom wartości sprzeczne z tymi, które my chcielibyśmy im wpoić. Większość gier komputerowych jest nasycona agresją, jest ich podstawą, regułą i zasadą. Dzieci stają się niewrażliwe na przemoc, mają trudności
z oddzieleniem fantazji od rzeczywistości. Skutki takiej sytuacji mogą być tragiczne, czego przykładem są morderstwa dokonywane przez dzieci z ciekawości, z przekonania, że człowiek ma kilka żyć tak, jak w grze. Oprócz przemocy w sieci roi się od pornografii, wystarczy, że dziecko wpisze nieprawidłowo adres strony, a natknie się na sceny tak drastyczne, że mogą wywołać u niego dziecka uraz nie mniejszy niż obrazy przemocy.

W wirtualnym świecie dzieci odrywają się od problemów realnego świata. Tam mogą wybrać sobie tożsamość, jaką chcą i żyć jak chcą. Nie ma granic, wszystko jest osiągalne. Długotrwałe przebywanie w świecie wirtualnym może doprowadzić do zaburzeń poczucia rzeczywistości i tożsamości, a także zerwanie realnych więzi z otoczeniem. Komputer oferuje łatwe i wygodne towarzystwo- kiedy chcę, na jak długo chcę, zawsze na moich warunkach.
Z żywym kolegą trzeba się liczyć, współpracować, iść na kompromis.

Dzisiaj dziecko spędza przed ekranem tak dużo czasu, że nasiąka wartościami lansowanymi w sieci. Wyrasta w przekonaniu, że szczęście zależy od stanu posiadania, że nie musi być uczciwe ani okazywać szacunku. Odpowiedzialność i odwaga to pojęcia mało istotne, a solidarność społeczna czy sprawiedliwość są niemodne. Przesiąknięte seksem obrazy powodują, że dzieci utożsamiają go z miłością i dorastają w przekonaniu, że seksem zaspokoją głód uczuć i dlatego współżycie należy rozpocząć jak najszybciej.

Zasady bezpieczeństwa w „sieci”:

  1. Ustaw komputer we wspólnej przestrzeni, dostępnej dla wszystkich domowników.
  2. Bądź z dzieckiem, gdy korzysta z internetu.
  3. Sprawdzaj, jakie strony odwiedza twoje dziecko.
  4. Zainstaluj program chroniący przed treściami brutalnymi, grami nie dla dzieci, pornografią.
  5. Zapoznaj dziecko z zasada ograniczonego zaufania- osoba, z którą rozmawia się w sieci, może podawać się za kogoś innego.
  6. Ostrzeż dziecko, żeby nie podawało danych przez internet- nazwiska, adresu, numeru telefonu.
  7. Ustal z dzieckiem, żeby ci mówiło, z kim się kontaktuje i kogo poznało przez internet.
  8. Jeśli umówi się z kimś poznanym przez internet, niech na pierwsze spotkanie pójdzie z nim któreś z rodziców.

Jeśli nie potrafimy zrezygnować z dotychczasowego trybu życia, zadajmy sobie pytanie: po co mamy dziecko? Czy chcemy mieć dodatkowy modny gadżet? Jakość życia dziecka wymaga obecności rodziców i pełnego zaangażowania, zapewnienia mu bezpieczeństwa wynikającego z opartej na szacunku miłości, przewidywalności zachowania rodziców, stabilności, struktury i dobrze pojętej rutyny. Korzystajmy z dobrodziejstwa technologii, jakim  jest internet, ale róbmy to z głową, z umiarem i rozwagą.

 

Artykuł został napisany w oparciu o książkę: I. Koźmińskiej i E. Olszewskiej „Wychowanie przez czytanie”.

Opracowała: Justyna Godlewska

 

Przedszkolak bezpieczny w sieci

wtorek, 08 grudnia 2020 00:00

„Przedszkolak bezpieczny w sieci”

Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, że coraz młodsze dzieci korzystają z takich dobrodziejstw cywilizacji, jak Internet. To dobrze bowiem przed postępem nie uciekniemy. Korzystanie z komputera, Internetu może przynieść dziecku wiele korzyści. Ułatwia i wspomaga naukę, uczy-bawiąc. Daje możliwość dostępu do olbrzymich zasobów informacji , rozwija zainteresowania i samodzielność. Jest pomocnym narzędziem, tak jak np. samochód, który ułatwia i przyspiesza komunikację.

Dziś już nikogo nie zdziwi widok 3 czy 4 – latka z tabletem w ręku. Nie możemy zabronić dziecku korzystania z Internetu, musimy być jednak bardzo ostrożni, bo zagrożeń w sieci jest wiele. Zazwyczaj dotyczą one trochę starszych dzieci i młodzieży, ale już rodzice przedszkolaka powinni być wyczuleni na pewne sprawy.  Z używaniem Internetu wiąże się pewne ryzyko. Dotyczy to głównie osób o nie wyrobionym jeszcze światopoglądzie, a więc dzieci i młodzieży kształtującej swój obraz świata w oparciu o zdobywaną ciągle wiedzę, również za pośrednictwem Internetu.

Dziecko nie jest jedynie biernym obserwatorem jak w przypadku oglądania telewizji, lecz może wchodzić w interakcje. Pamiętać  należy, że komputer może zaburzyć rozwój fizyczny, psychiczny oraz społeczny i intelektualny dziecka. W zakresie rozwoju fizycznego może dojść do uszkodzenia w obrębie mięśni( usztywnienie karku) , kręgosłupa czy też nadwyrężenia mięśni nadgarstka co powoduje chorobę zwaną zespołem cieśni nadgarstka. Zbyt długie korzystanie z komputera może prowadzić do nadwagi i problemów z oczami. Negatywne skutki dla rozwoju psychicznego to przede wszystkim uzależnienie, izolacja , życie z dala od realnego świata, czy rozładowywanie wszystkich napięć psychicznych w kontaktach z komputerem. Zły wpływ na rozwój społeczny przejawia się w zaniku samodyscypliny, emocjonalnym oddzieleniu od grupy, a co za tym idzie również braku możliwości ćwiczenia sztuki konwersacji, kompromisu itp. umiejętności. Łatwy dostęp do informacji pozbawionych wartości etycznych, narażenie dziecka na przemoc w sieci, pornografię zaburza rozwój moralny, odróżnianie dobra od zła. Nieodpowiedzialne korzystanie z nowoczesnych mediów, Internetu nierzadko ma wpływ negatywny na rozwój intelektualny małego człowieka. Może prowadzić do zubożenia języka , słabej koncentracji uwagi, ograniczać wyobraźnię. Szybki napływ informacji powoduje często szok informacyjny - mózg traci możliwość naturalnej selekcji informacji na to co sensowne i nic nie warte.

Czy Twoje dziecko jest uzależnione od Internetu?

 

Różnorodność aktywności, których podejmowanie w Internecie jest atrakcyjne, sprawia, że młodzi ludzie poświęcają mu coraz więcej czasu. Spędzanie w ten sposób wielu godzin dziennie zaburza ich rozwój, zwłaszcza w aspekcie kontaktów społecznych i może prowadzić do uzależnienia od Internetu, czyli tzw. siecioholizmu. Wydawać by się mogło, że o uzależnieniu można mówić dopiero w starszym wieku, tym czasem może zacząć się ono już we wczesnym dzieciństwie. Zazwyczaj zaczyna się od uzależnienia od gier.                      Często zapracowani rodzice są wręcz zadowoleni, że dziecko ma jakąś rozrywkę i nie popada w „złe” towarzystwo. Jednak dziecko izoluje się od rówieśników, traci kontakt z rzeczywistością i zamyka się w swoim pokoju z komputerem, czego rodzice początkowo nie dostrzegają i nie traktują w kategoriach problemu. Na rynku dostępnych jest bardzo dużo różnego rodzaju gier. Młody gracz wchodzi w nowy, pełen przygód świat. Większość gier jest konstruowana w oparciu o scenariusze pełne przemocy. Normą staje się to co złe, a silna kumulacja agresji, przemocy i niemoralności prowadzi do zagubienia wszelkich wartości.

Dalsza część artykułu: Przedszkolak bezpieczny w sieci

   

Święto drzewa w Stokrotce

środa, 21 października 2020 11:13

ŚWIĘTO DRZEWA W PRZEDSZKOLU „STOKROTKA”

Pomysł Dnia Drzewa został zainicjowany w Stanach Zjednoczonych przez Juliusa Sterlinga Mortona, amerykańskiego sekretarza rolnictwa i gubernatora stanu Nebraska, który to w 1872r zwrócił się do swoich rodaków z prośbą, aby każdy z nich 10 kwietnia posadził drzewo. Idea spotkała się z dużą aprobatą społeczeństwa i w tym dniu posadzono prawie milion drzew. Święto przyjęło nazwę Arbor Day i od tamtej pory co roku w drugą niedzielę kwietnia w Stanach Zjednoczonych sadzi się drzewa.

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa w 1951r ustanowiła  Światowy  Dzień Drzewa we wszystkich krajach członkowskich. W Polsce natomiast ten dzień obchodzony jest od 2003 r. 10 października. W tym dniu organizowane są akcje sadzenia drzew oraz realizowane programy edukacyjne.

Światowy Dzień Drzewa jest również i dla naszego przedszkola wielkim wydarzeniem, które od lat realizuje autorski program ekologiczny „Każdy przedszkolak mały i duży dba o przyrodę i przyrodzie służy”, poprzez który nauczycielki starają się wpoić przedszkolakom poczucie odpowiedzialności  i troskę o naturalne środowisko. W ramach obchodów we wszystkich grupach wiekowych odbyły się pogadanki, dyskusje, rozmowy  wsparte ilustracjami, wierszami naszych rodzimych poetów, opowiadaniami a także multimedialnymi programami edukacyjnymi uświadamiającymi ogromną rolę drzew dla życia na Ziemi.

Dzieci dowiedziały się, że drzewa  jako największe rośliny najskuteczniej produkują tlen w atmosferze, że jedno drzewo wytwarza w ciągu roku tlen wystarczający dla 10 osób. Drzewa są doskonałym „zjadaczem” CO2 z atmosfery, łagodzą efekt cieplarniany i stabilizują klimat Ziemi. Produkują też  największą spośród wszystkich roślin lądowych ilość substancji organicznych, które są pokarmem dla ludzi i zwierząt oraz głównym budulcem ich ciał. Drzewa stanowią najważniejszy składnik lasów, są domem dla wielu gatunków roślin i zwierząt. Regulują klimat poprzez utrzymywanie odpowiedniej wilgotności powietrza i łagodzenie nagłych zmian temperatury. Stanowią też naturalną zaporę ograniczającą rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu. Korzenie drzew i krzewów spowalniają procesy erozji gleb, przez co wpływają na zmniejszenie zanieczyszczenia wód. Drzewa służą też jako zapory przeciwwietrzne, przeciwśnieżne, a także przeciwpowodziowe, ponieważ przyczyniają się do umacniania brzegów rzekjeziormórz. Sadzone wzdłuż ruchliwych dróg wpływają na ograniczenie hałasu.

Zdobytą wiedzą dzieci mogły się pochwalić udzielając odpowiedzi,  rozwiązując zagadki i quizy a także przenosząc swoje emocje i spostrzeżenia za pomocą różnych technik plastycznych na papier, tworząc bajecznie kolorowe prace.

Dzieci młodsze obserwowały drzewa w pobliskim parku, nazywały ich gatunki, porównywały wielkość, kształt a także owoce, sprawdzały szorstkość kory, podziwiały kolory i  zapach jesiennych liści.  Po powrocie do sal góry błyszczących kasztanów i żołędzi zapełniły przyrodnicze kąciki.

Starszaki z gr. V „Słoneczniki” na terenie ogrodu przedszkolnego uroczyście zasadziły drzewka ofiarowane nam przez nadleśnictwo Mrągowo.

Jednak największą frajdą był zorganizowany kilka dni wcześniej  wyjazd do Borowskiego Lasu, w którym uczestniczyły przedszkolaki z gr. VII Fiołki. Opiekunem i przewodnikiem wycieczki była p. Ewa Pietrzak, leśnikiem z Nadleśnictwa w Mrągowie, która w ramach Święta Drzewa przygotowała dla dzieci niespodziankę. Dzieci tuż po wyjściu z autokaru otrzymały „magiczne” pudełka na skarby, które miały znaleźć spacerując po lesie. Szukały więc sosnowych igieł, kory, piórek i innych darów lasu w otoczeniu szumu drzew, śpiewu ptaków i skaczących po drzewach wiewiórek, łapiąc na buzie ostatnie promienie ciepłego jesiennego słońca. Po zapełnieniu pudełek, zebrały się pod drewnianą wiatą, gdzie na środku buzował już wesoły ogień. Pani Ewa oglądała wszystkie cuda przyniesione przez dzieci oraz szczegółowo i fachowo odpowiadała na zadane przez nie pytania. Następnie nasi zmęczeni i wygłodniali poszukiwacze skarbów z radością przystąpili do pieczenia kiełbasek i pachnących bułeczek. Chwile na świeżym powietrzu urozmaicił jeszcze konkurs na najpiękniejszą Panią Jesień, którą dzieci układały z materiału przyrodniczego a także zawody i zabawy bieżne.

Co minuta znika las naturalny, którego wielkość można porównać do 36 boisk do piłki nożnej, a co 3 lata wycinane są lasy tropikalne o powierzchni Polski. Wśród natłoku codziennych spraw i trudów dnia codziennego dbajmy o to co daje nam spokój, w upał wytchnienie i czyste powietrze na co dzień.

Chrońmy nasze drzewa dla nas samych, dla naszych dzieci, dla  przyszłych pokoleń.

Iwona Wojtkiewicz

 

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

piątek, 24 lipca 2020 00:00

Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

Rodzice, których dzieci rozpoczną swoją przygodę z przedszkolem po raz pierwszy, mają przed sobą nowe wyzwanie - jak przygotować malucha do przedszkola, by czas adaptacji w przedszkolu był dla dziecka, ale także dla rodzica  najmniej stresujący?

Najważniejsze w okresie adaptacji jest odpowiednie podejście i przygotowanie rodzica. Nic tak nie zniechęca dziecka do przedszkola, jak widok mamy płaczącej. Nie należy straszyć dziecka przedszkolem. Należy za to mówić mu, że pozna nowych kolegów, że będzie mógł zobaczyć i bawić się zabawkami, których nie ma w domu.

Ważnym czynnikiem jest wprowadzenie regularności tak, by pewnym zajęciom towarzyszyły rytuały, szczególnie poranne. Będzie to łagodziło stres związany z rozstaniem z rodzicem. Nerwowy poranek to nerwowy dzień w przedszkolu.

Cenną wskazówką jest uczenie dzieci samodzielności. To najlepsze co można uczynić dla przedszkolaka. Dziecko samodzielne jest pewniejsze siebie i mniej zagubione w nowej sytuacji. Nie musi ciągle prosić o pomoc. Takiemu dziecku jest po prostu łatwiej. Nie chodzi o to, by

 

ułatwić nauczycielkom prace, ale by ułatwić dziecku życie przedszkolne. Oczywiście, dziecko nie musi umieć wszystkiego, ale dobrze by umiało: korzystać z toalety, podciągać majteczki, w miarę samodzielnie jeść ( chodzi o to by umiało nabrać zupę, trafiało łyżką do buzi,czy nabiło mięso na widelec), by podejmowało próby samodzielnego ubierania i rozbierania się, umiało umyć ręce i wytrzeć je ręcznikiem. Samodzielność, to także umiejętność sprzątania po sobie, chociażby zabawek.

Dalsza część artykułu: Zachowania i emocje dziecka, które rozpoczyna przygodę z przedszkolem

   

Strona 1 z 7