Artykuły dla rodziców

WOŚP i udział Stokrotki

poniedziałek, 20 stycznia 2020 10:08

 

„Najmłodsi dla najmłodszych”

 

W niedzielę, 12 stycznia 2020 roku Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagrała po raz kolejny.

28. Finał wydarzenia odbywał się pod hasłem „Wiatr w żagle”. Celem tegorocznej kwesty było pozyskanie pieniędzy na zakup najnowocześniejszych urządzeń dla ratowania życia i zdrowia dzieci potrzebujących różnego rodzaju operacji.  Finał Orkiestry uczczono  także występami. W Centrum Kultury i Turystyki  odbyła się część artystyczna, podczas której swoje talenty przedstawili  reprezentanci Przedszkola Publicznego Nr 1 ‘Stokrotka”, grupy „Niezapominajki” i „Stokrotki”.

Dzieci zatańczyły przed licznie zgromadzoną mrągowską publicznością , która wypełniła salę widowiskową po brzegi. Występy najmłodszych nagrodzono gromkimi brawami.

 

Sylwia Duda

 

Spotkanie z Panią Ulą z Biblioteki Miejskiej

piątek, 17 stycznia 2020 06:46

SPOTKANIE Z PANIĄ ULĄ Z BIBLIOTEKI MIEJSKIEJ oddziału dla Dzieci i Młodzieży W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 1 „STOKROTKA”

Pani Ula jest pracownikiem Biblioteki Miejskiej im. Wacława Gołowicza oddziału dla dzieci i młodzieży w Mrągowie mieszczącej się w budynku CKiT na ul. Warszawskiej 26 . Wraz z panią Ireną współpracuje z naszym przedszkolem od wielu lat. Starsze dzieci uczestniczą w cyklicznych wycieczkach do biblioteki, podczas których zakładane są im kart biblioteczne dające możliwość wypożyczania książek, a także uczestniczą w różnorodnych zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez panią Ulę i panią Irenkę. Z kolei młodsze przedszkolaki zapoznawane są z biblioteką podczas spotkań z pracownikami na terenie przedszkola. Spotkanie z panią Ulą odbyło się 10 stycznia 2020r. w grupach dzieci trzyletnich z „Krasnali” i czteroletnich z „Maków” w ramach realizacji tematów kompleksowych dotyczących rozwijania zainteresowań czytelniczych dzieci oraz realizacji programu „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”, a także w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”. Podczas spotkania pani Ula przedstawiła sposób funkcjonowania biblioteki, cel, w jakim się tam przychodzi oraz godziny otwarcia. Zachęcała do odwiedzania biblioteki z rodzicami, poinformowała o akcji zbierania punktów za wypożyczanie książek, otrzymania książki za założenie karty bibliotecznej. Podczas spotkania dzieci uczestniczyły w inscenizacji ruchowej do wiersza J. Tuwima „Rzepka”, do której założyły maski zwierząt występujących w wierszu oraz ciągnęły wielką rzepkę wykonaną z pomalowanego worka i innego materiału. Dostarczyło to dzieciom mnóstwo śmiechu, zwłaszcza wtedy, gdy wyciągnęli rzepkę i wszyscy na siebie bezpiecznie poupadali.

Dziękujemy za odwiedziny w naszym przedszkolu!

Opracowała: Marzena Krueger

 

Bal karnawałowy 2020

wtorek, 14 stycznia 2020 11:00

BAL KARNAWAŁOWY W „STOKROTCE”


W poniedziałek 13 stycznia 2020r. już od rana w Naszym Przedszkolu było bardzo gorąco, a wszystko to za sprawą atmosfery związanej z Balem Karnawałowym, którego motywem przewodnim była Kraina Lodu. Tego dnia dzieci miały okazję przebrać się w dowolne stroje karnawałowe. Na balu królowały księżniczki, rycerze, strażacy, policjanci, wróżki, spotkać można było Spider-mana a nawet samą Elzę z Krainy Lodu. Panie z przedszkola chcąc zrobić niespodziankę również postanowiły się przebrać, co wywołało wielką radość na twarzach przedszkolaków. Dzieci świetnie bawiły się ze swoimi Paniami w rytm muzyki porywającej do tańca. Szaleństwo i ogrom radości tego dnia sięgał zenitu, wszyscy byli w fantastycznych humorach. Po intensywnych tańcach przyszedł czas na odpoczynek przy zdrowym poczęstunku.  Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to było głównym celem tego balu. Ten dzień na długo pozostanie w pamięci naszych pociech.

 

Julita Mantei

 

BLOG KULINARNY: Potrawy wigilijne i świąteczne

piątek, 10 stycznia 2020 06:47

BLOG KULINARNY:

POTRAWY WIGILIJNE

I BOŻONARODZENIOWE

 

 

TRADYCYJNA KUTIA

SKŁADNIKI

  • 1 szklanka ziaren pszenicy
  • 1 szklanka maku
  • 1/2 szklanki cukru pudru (lub do smaku)
  • 3 łyżki likieru Amaretto lub kilka kropli ekstraktu migdałowego
  • 4 łyżki miodu
  • 5 dag rodzynek
  • 5 dag migdałów
  • 1/2 szklanki słodkiej śmietanki

PRZYGOTOWANIE

  • Pszenicę wypłukać, zalać na noc wrzącą wodą. Następnego dnia zagotować, odcedzić, wlać świeżą wodę i gotować do miękkości (3 - 4 godziny)*. Znów odcedzić.
  • Mak opłukać, sparzyć wrzątkiem, odsączyć i zemleć w maszynce z gęstym sitkiem. Połączyć z odcedzoną pszenicą, z rozpuszczonym i podgrzanym miodem oraz z cukrem pudrem i likierem Amaretto lub ekstraktem migdałowym. Dodać posiekane bakalie. Wymieszać ze śmietanką i wstawić na kilka godzin do lodówki.

WSKAZÓWKI

  • * Należy sprawdzić z jakiego źródła pochodzi pszenica, jeśli ze sklepu, to być może była już wcześniej zmiękczana i nie potrzebuje namaczania i tak długiego gotowania. Pszenica ze wsi lub z młyna będzie się dłużej gotowała.
  • W błyskawicznej wersji kutii, ugotowane ziarno można wymieszać z masą makową i śmietanką.

 

Przepis od Mamy Patryka z VI grupy

 

 

 

 

 

 

KOMPOT Z SUSZU

SKŁADNIKI

6 PORCJI

  • ok. 1 kg pokrojonych suszonych owoców (jabłek, gruszek, śliwek, moreli), w mniej więcej równych proporcjach
  • 4 litry zimnej wody
  • ok. 6 łyżek cukru (lub do smaku)

DODATKI OPCJONALNE

  • 1 laska cynamonu
  • kilka goździków
  • gwiazdka anyżu
  • kawałek skórki sparzonej pomarańczy (tylko pomarańczowa część)
  • świeże jabłko
  • 2 - 3 łyżki soku z cytryny

PRZYGOTOWANIE

  • Owoce suszone umyć, włożyć do bardzo dużego garnka, zalać wodą i pomoczyć przez około pół godziny. Razem z owocami można też włożyć laskę cynamonu, goździki, anyż i skórkę z pomarańczy.
  • Nastepnie całość zagotować na małym ogniu, dodać cukier. Gotować na małym ogniu przez ok. 10 minut aż owoce zmiękną, ale nie będą się jeszcze rozpadać.
  • Jabłko pokroić w ósemki i dodać pod koniec gotowania kompotu. Doprawić sokiem z cytryny.
  • Gotowy kompot odstawić na ok. 2 - 3 godziny. Później można przelać do dzbanków dodając do środka trochę owoców. Resztę owoców można podać na półmiskach w porze podwieczorku.

WSKAZÓWKI

  • Kupując paczkowane owoce suszone sprawdźmy (np. w składnikach na opakowaniu) czy nie są wędzone. Mają być tylko suszone.
  • W czasie gotowania owoce pęcznieją, więc należy użyć odpowiednio dużego garnka.
  • Dodatki opcjonalne nie są konieczne aby otrzymać pyszny i esencjonalny kopot.

 

 

Przepis od Mamy Patryka z VI grupy

KLUSKI Z MAKIEM

SKŁADNIKI

6 PORCJI

  • 300 g makaronu łazanki
  • 800 g gotowej masy makowej z puszki lub domowej masy makowej

PRZYGOTOWANIE

Makaron ugotować zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Odcedzić na sitku. Do tego samego garnka włożyć masę makową i podgrzać ją mieszając. Dodać odcedzony makaron i całość delikatnie wymieszać. Nałożyć na talerze lub do jednego półmiska.

WSKAZÓWKI

Masę makową można przygotować od podstaw samemu, należy użyć w tym celu maszynki do mielenia.

 

Przepis od Mamy Patryka z VI grupy

 

ŚLEDZIE PO KASZUBSKU

SKŁADNIKI

4 PORCJE

  • 5 płatów śledziowych (500 g)
  • 3 łyżki octu 10%
  • 2 cebule
  • 8 łyżek oleju roślinnego
  • 5 suszonych śliwek
  • 2 średnie kiszone ogórki
  • przyprawy: zmielony pieprz, 1 łyżka majeranku, 1 listek laurowy, 2 ziela angielskie
  • 200 g koncentratu pomidorowego
  • 3 łyżki pikantnego ketchupu

PRZYGOTOWANIE

  • Śledzie włożyć do miski i wypłukać z soli w zimnej wodzie. Odlać słoną wodę i wlać świeżą. Odstawić na ok. 30 minut, w międzyczasie 2 - 3 razy zmienić wodę. Osuszyć i pokroić na ok. 2 cm kawałki.
  • Włożyć do plastikowej lub szklanej miski, zalać octem i wymieszać. Odstawić na ok. 30 minut, co jakiś czas zamieszać.
  • Cebule obrać i pokroić w piórka lub na półplasterki. Zeszklić na 2 łyżkach oleju (przez ok. 10 minut). Następnie dodać przyprawy: zmielony pieprz, majeranek, liść laurowy i ziele angielskie. Smażyć jeszcze przez ok. 1 - 2 minuty.
  • Dodać posiekane suszone śliwki i smażyć na średnim ogniu przez ok. 2 minuty. Dodać obrane i pokrojone w kosteczkę ogórki, koncentrat oraz ketchup i jeszcze chwilę podsmażyć. Wymieszać z resztą oleju.
  • Wystudzić i układać warstwami w słoiku lub szklanym naczyniu na przemian ze śledziami wyjętymi z octu. Wstawić do lodówki.

WSKAZÓWKI

Zamiast kupować śledzie z solanki (z wiaderka) i je płukać, można użyć gotowych już śledzi (w oleju, marynowanych, sprzedawanych na tackach zamykanych próżniowo).

 

 

Przepis od Mamy Patryka z VI grupy

 

 

PIEROGI Z KAPUSTĄ I GRZYBAMI

SKŁADNIKI

OK. 100 SZTUK

FARSZ

  • 1 słoik litrowy suszonych grzybów
  • 1 kg kiszonej kapusty
  • 1 marchewka
  • 1 pietruszka
  • sól i pieprz
  • 3 łyżki oleju
  • 3 cebule

CIASTO PIEROGOWE POSTNE*

  • 4 szklanki mąki
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 łyżka oleju
  • około 2 szklanek ciepłej wody

DO PODANIA

  • 3 cebule
  • kilka łyżek oleju roślinnego

PRZYGOTOWANIE

FARSZ

  • Grzyby opłukać, zalać zimną wodą i odstawić na 6 godzin lub na całą noc. Następnego dnia zagotować, dodać obraną marchewkę, pietruszkę i gotować aż będą miękkie. Pod koniec gotowania doprawić solą i pieprzem.
  • Kapustę ugotować w 300 ml wody do miękkości z dodatkiem soli (ok. 45 minut), dokładnie odcisnąć.
  • Grzyby, marchewkę i pietruszkę odcedzić, zachowując wywar (wykorzystać do np. do zupy grzybowej). Bardzo dobrze odcisnąć z wody i razem z kapustą zmielić w maszynce do mięsa o bardzo dużych oczkach, ok 1 cm średnicy. Jeśli nie mamy maszynki, grzyby i warzywa można też drobno posiekać na desce.
  • Na patelni na oleju zeszklić cebule, dodać do farszu. Składniki farszu dobrze wyrobić, łącząc wszystkie składniki, doprawić solą i pieprzem.

CIASTO PIEROGOWE

  • Mąkę przesiać na stolnicę, zrobić wgłębienie, dodać sól i olej. Stopniowo dodając ciepłą wodę wyrabiać ciasto, zagarniając mąkę do środka wgłębienia. Ciasto wyrabiać aż będzie miękkie i elastyczne, przez około 15 minut. Przykryć ściereczką. Nastawić wodę w garnku na gotowanie, posolić.
  • Ciasto podzielić na 4 części, kolejno rozwałkowywać na placki. Małą szklanką wycinać kółeczka, na środek nakładać farsz, składać na pół i zlepiać brzegi w pierogi.
  • Gotować do miękkości, przez około 3 - 5 minut. Można sprawdzić czy pierogi są już miękkie, odławiając jednego na łyżkę cedzakową i dotykając palcem. Podawać ze smażoną na oleju pokrojoną cebulą.

PROPOZYCJA PODANIA

Jako samodzielna potrawa lub dodatek do czerwonego barszczu wigilijnego.

 

Przepis od Mamy Mikołaja z VI grupy

 

PIERNICZKI

SKŁADNIKI

OK. 30 SZTUK

  • 2 szklanki (320 g) mąki pszennej
  • 2 łyżki miodu
  • 2/3 szklanki cukru
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 20 g (1 torebka) przyprawy piernikowej
  • 2 łyżki masła
  • 1 jajko (+ dodatkowo 1 jajko do posmarowania)
  • około 1/4 szklanki ciepłego mleka

PRZYGOTOWANIE

  • Mąkę przesiać na stolnicę, wlać rozpuszczony gorący miód i wymieszać (najlepiej nożem). Ciągle siekając, dodawać kolejno cukier, sodę i przyprawy, a następnie masło i jedno jajko.
  • Dolewając stopniowo (po 1 łyżce) mleka zagniatać ręką ciasto aż będzie gładkie, jednolite i będzie przypominało ciasto kruche (możemy nie wykorzystać całego mleka). Dokładnie wyrabiać ręką przez około 10 minut.
  • Na posypanej mąką stolnicy rozwałkować ciasto na placek o grubości ok. 1/2 cm. Foremkami wykrajać pierniczki. Układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia w odstępach około 2 cm od siebie.
  • Wierzch posmarować roztrzepanym jajkiem (niekoniecznie jeśli pierniczki będziemy dekorować) i piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni (góra i dół bez termoobiegu) przez ok. 10 - 12 minut, w zależności od grubości.

Przepis od Mamy Mikołaja z VI grupy

ŚWIĄTECZNY KARP W ZIOŁOWEJ PANIERCE

SKŁADNIKI

  • 800 g świeżych filetów z karpia (lub całego karpia, będzie więcej porcji)
  • 2 jajka
  • 150 g mąki tortowej Castello
  • sól
  • olej roślinny Promienna
  • masło klarowane do smażenia
  • 200 g chleba tostowego (lub bułki tartej Castello)
  • garść świeżej pietruszki
  • 3 gałązki świeżego tymianku (tylko liście)
  • 1 cytryna
  • świeży szczypiorek

POTRZEBUJEMY

  • robot kuchenny z ostrzem do siekania

ZIOŁOWA BUŁKA TARTA

Z chleba tostowego wycinamy skórkę, chleb kroimy w kosteczkę. Szczypiorek i tymianek drobno siekamy. Następnie mielimy chleb z ziołami za pomocą robota kuchennego z ostrzem do siekania. Zioła dadzą powstałej bułce tartej piękny zapach. Jeżeli nie mamy odpowiednich ostrzy do robota kuchennego, możemy wykorzystać klasyczną bułkę tartą, którą wymieszamy z posiekanymi ziołami.

ŚWIĄTECZNY KARP

Filety z karpia kroimy na cienkie paski, ale tak, aby nie przeciąć skóry. Takim sposobem uszkodzimy małe ości, a ryba będzie łatwiejsza w konsumpcji. Filety porcjujemy, solimy z obu stron i obtaczamy w mące, ubitych jajkach i ziołowej bułce tartej. Filety smażymy powoli na oleju roślinnym rozrzedzonym masłem klarowanym w stosunku 1:1. Dzięki temu karp będzie miał pyszny smak masła.

JAK PODAWAĆ

Na talerz wykładamy smażonego karpia i ozdabiamy ćwiartkami cytryny. Podajemy najlepiej z sałatką ziemniaczaną.

 

Przepis od Mamy Mikołaja z VI grupy

 

KACZKA W SOSIE JABŁKOWO-MUSZTARDOWYM

SKŁADNIKI

  • kaczka (tuszka) – 1 szt.
  • jabłka – 5 szt.
  • musztarda francuska – 5 łyżek
  • kolendra w ziarnach – 1 łyżeczka
  • mielony imbir – 1 łyżeczka
  • mielony kardamon – 1 szczypta
  • cebula – 2 szt.
  • czosnek – 2 ząbki
  • masło – 100 g
  • sól
  • pieprz
  • miód

PRZYGOTUJ

  • mikser/blender
  • blachę piekarnikową
  • piekarnik rozgrzany do temperatury 160°C

KROK 1: DOPRAWIAMY KACZKĘ: kaczkę oczyszczamy, nacieramy solą, kardamonem i imbirem

 

KROK 2: PIECZEMY KACZKĘ

Jabłka, cebulę i czosnek kroimy na cząstki. Marynujemy z dodatkiem imbiru, kardamonu i kolendry. Następnie kaczkę faszerujemy przygotowanymi składnikami. Pozostałą część jabłek, cebuli i czosnku rozkładamy na blasze. Układamy na nich kaczkę i pieczemy w piekarniku rozgrzanym do temperatury 160°C przez około 80 minut, a następnie zwiększamy temperaturę do 220°C i podpiekamy jeszcze 20-30 minut.

KROK 3: PRZYGOTOWUJEMY SOS DO KACZKI

Z upieczonej kaczki wyjmujemy nadzienie. Powstały z pieczenia sos zlewamy do garnka razem z jabłkami, cebulą i czosnkiem. Gotujemy sos, aż się zredukuje. Sos przecedzamy przez sitko i miksujemy z kawałkami zimnego masła. Dodajemy musztardę i doprawiamy solą oraz pieprzem. Możemy także dodać do sosu odrobinę miodu. Kaczkę dzielimy na części i podajemy z sosem.

 

Przepis od Mamy Mikołaja z VI grupy

 

Opracowała: Julita Mantei

 

Matematyka dla 3, 4 -latków

piątek, 10 stycznia 2020 06:42

Sposoby rozwijania umiejętności matematycznych u dzieci 3-4 letnich

 

Matematyki zaczynamy się uczyć niemal równocześnie z nauką mowy.

Przedszkole to etap, na którym maluchy uczą się z wielkim entuzjazmem. I dlatego warto je zapoznawać z podstawami czytania, pisania i matematyki.
Większość dzieci w wieku przedszkolnym, nawet bez wskazówek i pomocy od dorosłych jest w naturalny sposób zainteresowana matematyką, ponieważ spotyka się z nią każdego dnia. Matematyka dla dzieci jest łatwa, gdyż każde zdrowe dziecko od urodzenia posiada naturalne zdolności matematyczne. Jednakże od 3 roku życia rozpoczyna się proces ich zaniku. Aby zdolności te nie wygasły, muszą być ćwiczone i rozwijane. Zajmuje to mniej niż pół minuty dziennie, ale codziennie.

Wczesna nauka matematyki wspiera rozwój mowy, słuchu i wzroku. Dzięki niej rozwijać możemy także myślenie operacyjne, kreatywność, pamięć fotograficzną i wyobraźnię, a zatem szeroko pojętą inteligencję małego dziecka. Im dziecko jest młodsze, tym matematyka jest dla niego łatwiejsza, a efekty są bardziej spektakularne. Dlatego łatwiej jest nauczyć matematyki dziecko 3-letnie niż 7-letnie.

Wiek przedszkolny to okres wzmożonej aktywności poznawczej wyrażającej się silną potrzebą intelektualną wrażeń, dużym napięciem emocjonalnym i potrzebą działania. Nie należy dzieci uczyć przy pomocy słów, poprzez wyjaśnianie, tłumaczenie, opowiadanie. Najważniejsze są w edukacji matematycznej osobiste doświadczenia dziecka. One rozwijają myślenie, hartują dziecięcą odporność, tworzą pojęcia i doskonalą umiejętności. W trakcie tych doświadczeń dziecko musi mówić. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanych czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne. Do uczenia się matematyki konieczna jest dojrzałość psychiczna. W edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeżeli doświadczenia te są specjalnie dobrane, przyczyniają się także do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Wszystko zaczyna się, więc od doświadczeń. W trakcie ich przetwarzania dziecko musi mówić. Nazywanie przedmiotów oraz wykonywanych czynności sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzegać to, co ważne. Dziecięce wypowiedzi są także cenną wskazówką dla dorosłego, na ich podstawie może on stwierdzić, czy dziecko rozumuje we właściwy sposób. Dojrzałość psychiczna dzieci do edukacji matematycznej nie jest czymś, co pojawia się w rozwoju samorzutnie i w sposób niespodziewany. Jest to długofalowy proces, który należy kształtować w okresie przedszkolnym. Edukacja matematyczna w przedszkolu powinna zatem być skierowana na wyrobienie u dzieci odpowiednich kompetencji intelektualnych, zanim rozpoczną systematyczną edukację matematyczną w szkole.

W głównej mierze dzieci przedszkolne poznają przedmioty, a w szczególności określenia słowne ich charakterystycznych cech, w tym cech jakościowych takich jak:

• wielkość (mały, duży, średni, gruby, cienki, wysoki, niski, cienki, najcieńszy, taki sam),

• ciężar (ciężki, lekki, cięższy, lżejszy, taki sam),

• pojemność, kształt, długość (długi, dłuższy, najdłuższy, krótki, krótszy, najkrótszy),

• szerokość (szeroki, szerszy, najszerszy),

• wysokość (wysoki, wyższy, najwyższy, niski, niższy, najniższy, taki sam).

Drugim ważnym obszarem edukacji matematycznej w przedszkolu jest przestrzeń, którą przedmioty zajmują. Dotyczy to położenia przedmiotów względem innych przedmiotów lub układów odniesienia, także kierunek przemieszczania się przedmiotów w tej przestrzeni. Dzięki temu dziecko uczy się określeń takich jak: na, pod, przed, za, poza, obok, na lewo, na prawo, naprzeciw, wewnątrz, na brzegu, na zewnątrz. W toku wykonywanych zajęć dziecko uczy się terminów: w prawo, w lewo, w przód, w tył, do góry, na dół, przed siebie, za siebie, w bok, na wprost.

Reguły niezbędne w edukacji matematycznej małego dziecka:

• treści bardzo atrakcyjne dla dziecka nie mogą w żadnym wypadku przesłonić zagadnień z matematyki,

• treści matematyczne należy łączyć z innymi w sposób naturalny tylko wtedy, gdy to jest możliwe,

• edukacja matematyczna musi być prowadzona systematycznie,

• przy wprowadzaniu nowych, abstrakcyjnych pojęć trzeba przestrzegać zasad stopniowania trudności.

 

Metoda Dr E. Gruszczyk – Kolczyńskiej rozwijania zdolności umysłowych dzieci
wraz z ich edukacją matematyczną

Metoda jest efektem wieloletnich badań autorki nad zjawiskami i przyczynami niepowodzeń szkolnych w uczeniu się matematyki. Jej realizacja pozwala u dzieci rozwinąć możliwości umysłowe oraz uzdolnienia do uczenia się matematyki w szkole. Efektywność wspomagania rozwoju, a także wyniki edukacji matematycznej zależą od korzystnego dopasowania treści kształcenia do możliwości rozwojowych dzieci.
Zdaniem autorki metody, edukacja matematyczna przedszkolaków musi być wtopiona w działania, zmierzające do rozwoju umysłowego dzieci w ogóle. Procesy intelektualne, od których zależą sukcesy w uczeniu się matematyki, mają, bowiem szeroki zakres: służą dzieciom do klasyfikowania i tworzenia wszelkich pojęć, tworzenia logicznych wypowiedzi, polepszania spostrzegania, przewidywania skutków na bazie dostrzeżonych przyczyn, sprawnego liczenia, nie tylko przy rozwiązywaniu zadań matematycznych.
Najnowsze badania nad funkcjonowaniem intelektualnym człowieka wskazują, iż nie można oddzielić czynności umysłowych od jego emocji. To emocje wyznaczają ramy działań poznawczych. Mając to na uwadze, autorka metody opracowała specjalny blok programowy, zawierający treści kształtujące odporność emocjonalną dzieci i zdolność do zwiększonego wysiłku intelektualnego.
W edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Jeżeli doświadczenia są specjalnie dobrane, przyczyniają się także do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. Edukacja matematyczna metodą E. Gruszczyk – Kolczyńskiej sprzyja stymulowaniu uzdolnień matematycznych u dzieci a także dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole. Metoda sprzyja rozwojowi inteligencji operacyjnej dzieci, uodparnia je na sytuacje trudne i rozwija umiejętności matematyczne.

 

Pomoce dydaktyczne proponowane do metodyki „Dziecięca matematyka”:

1. Miś, który odgrywa ważną rolę edukacyjną: dla misia dziecko ułoży zadanie i potem „wspólnie” je z nim rozwiąże, misiowi dziecko opowie o swych wątpliwościach i spostrzeżeniach, misia można „nauczyć” liczyć, dodawać i odejmować.

2. Liczmany (np. kółka, trójkąty, kwadraty) służą do liczenia. Można je liczyć i mogą być wykorzystywane jako coś, co zastępuje realne przedmioty i pomaga w liczeniu.

3. Liczydełka (kolorowe paski z otworkami) ułatwiają dziecku rozumienie, że licząc warto uwzględnić dopełnienie do dziesiątki.

4. Kartoniki z cyframi i znakami arytmetycznymi służą do układania działań: dziecko może za ich pomocą wyrazić symbolicznie to, co wcześniej wykonało na przedmiotach.

5. Domino do zabaw ćwiczących sprawność ruchową dzieci.

6. Geoplan (płytka z otworkami do przewlekania sznurowadła) służy do konstruowania figur geometrycznych.

7. Figury geometryczne o wielorakim zastosowaniu: do klasyfikowania, układania ornamentów i innych kompozycji; są także przydatne w liczeniu.

8. Karty logiczne potrzebne do kształtowania umiejętności klasyfikowania i definiowania.

9. Kostka i obrazki do układania gier.

10. Inne przedmioty: nasiona dużej fasoli, kasztany, kolorowe guziki, klamerki do przypinania bielizny, frotki, kapsle.

 

Nie ma dzieci, które rozumują źle. Rozumują kategoriami, jakie są dostępne na ich poziomie rozwoju. Każdemu dziecku trzeba stworzyć wiele doświadczeń matematycznych oraz dostosować tempo pracy do jego umiejętności. Wiedza matematyczna trzy/czterolatka jest dość spora i na pewno warto ją umiejętnie rozwijać poprzez zabawę. Dzięki wplataniu matematyki w zabawę, dziecko uczy się logicznego myślenia, ćwiczy spostrzegawczość a co najważniejsze skupia uwagę na jednej rzeczy przez dłuższą chwilę.

Matematyka otacza nas z każdej strony. Wystarczy zwrócić na nią naszą uwagę i uwagę dziecka. Gdy zobaczy, że wszędzie jest matematyka, z łatwością przejdzie do kolejnych etapów jej nauki – najpierw zapisów tego co widzi (nauka cyfr, liczb, znaków), potem do obliczeń, a w końcu do wzorów i zależności.

Literatura:

1. E.Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska: Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci. Książka dla rodziców i nauczycieli

2. E.Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska: Dziecięca matematyka. Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych

3. E.Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się: książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola

4. www.edukacja.andrychow.eu: „Metody pracy z dziećmi wg Gruszczyk-Kolczyńskiej”

 

Opracowała:

Julita Mantei

 

Święto Niepodległości 2019

poniedziałek, 18 listopada 2019 09:02

Święto Niepodległości 11 -go listopada

11 listopada obchodzimy  święto narodowe – Święto Niepodległości. Tego dnia w  1918 roku, Polska odzyskała niepodległość, po 123 latach niewoli. W naszym przedszkolu wszystkie grupy dzieci chętnie poznają historię naszego kraju, hymn oraz symbole narodowe .

„Fiołki”- grupa dzieci 6 letnich pod kierunkiem nauczycielek Edyty Dębkowskiej i Ewy Kuźmińskiej, 08.XI  przygotowała program artystyczny dla dzieci z przedszkola, na który zaprosiła także wszystkich pracowników naszej placówki. Dzieci ze wszystkich grup z dumą prezentowały biało-czerwone kotyliony oraz odświętne stroje.  Głównym celem spotkania było kształtowanie miłości i przywiązania do kraju ojczystego, jego kultury i tradycji. Dzieci słowem i piosenką oddały szacunek symbolom narodowym, przypomniały okoliczności odzyskania przez naszą Ojczyznę niepodległości, wszyscy obecni odśpiewali także hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”. Występ przedszkolaków, ich przygotowanie, zaangażowanie, postawa patriotyczna zostały nagrodzone gromkimi brawami.

Dzień Niepodległości stał się bardzo uroczystym i radosnym dniem w naszym przedszkolu.

Również tego dnia,   dzieci ze wszystkich grup wraz z Panią Dyrektor i  personelem placówki dokładnie o 11.11 wspólnie odśpiewali pieśń Mazurka Dąbrowskiego, przyłączając się tym samym do placówek oświatowych z całej Polski i czcząc 101 rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości.

 

Ewa Kuźmińska



   

Drodzy rodzice - pysznie karmimy Wasze dzieci

wtorek, 05 listopada 2019 10:19

DRODZY RODZICE PYSZNIE KARMIMY WASZE DZIECI!

Opinia z Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego

w Mrągowie

 

II. Oceniany jadłospis dekadowy pod względem jakościowym jest prawidłowy.

Posiłki serwowane dzieciom były pełnowartościowe, urozmaicone, skomponowane w sposób kontrastowy pod względem smaku, barwy, konsystencji, zachęcający dzieci do konsumpcji. Podczas jednego posiłku wystrzegano się zestawienia dwóch potraw o podobnym charakterze (słodkim, kwaśnym czy podobnej barwie i konsystencji). W ciągu dekady zupy się nie powtarzały.

W jadłospisach zauważalna była sezonowość produktów użytych do sporządzania posiłków. Podawano świeże warzywa, np.: kapusta biała surowa i kiszona, kapusta czerwona, kalarepa, brokuły, marchew; świeże i kiszone ogórki, papryka, sałaty( masłowa, rukola, roszponka), szczypiorek oraz sezonowe owoce — gruszki, jabłka, nektarynki, brzoskwinie, śliwki, banany, maliny, truskawki.

Przy sporządzaniu posiłków zastosowano właściwe techniki kulinarne( gotowanie, pieczenie, smażenie, gotowanie na parze). Różnorodność sposobów przyrządzania potraw umożliwiała uzyskanie różnych wariantów potraw przygotowanych z tych samych produktów spożywczych.

Oceniany jadłospis spełnia wymagania zawarte w Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016r. w sprawie grupy produktów spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełnić środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach.

Z.ca  Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego mgr inż. Ewa Kopaniec

 

 

Dofinansowanie na dywan interaktywny

wtorek, 05 listopada 2019 10:04

„Dofinansowanie na dywan interaktywny”

20. września 2019 r. zagościł w naszym przedszkolu Dyrektor Generalny Wild Polska Sp. z o. o.- Mirosław Michnowicz, który wręczył symboliczny czek na ręce Pani Dyrektor Elżbiety Połomki.

Firma - Wild Polska Sp. z o.o. od 2014 roku jest częścią globalnego koncernu- ADM (Archer Daniels Midland Company)- amerykańskiej korporacji z siedzibą w Chicago
w Stanach Zjednoczonych, zajmującej się przetwarzaniem żywności i handlem na rynkach towarowych. ADM wspiera organizacje charytatywne i społecznie użyteczne na całym świecie- w ramach programu ADM CARES. W tym roku każdy pracownik firmy mógł zgłosić projekt w jednej z trzech kategorii, mieszczących się w obszarze zainteresowań inicjatywy Nasza ADM:

ü  rozwijaniem zrównoważonego rolnictwa;

ü  zwiększaniem dostępności żywności (walka z głodem);

ü  inwestowaniem w edukację z naciskiem na programy związane z rolnictwem lub naukami ścisłymi, technologiami, inżynierią i matematyką .

Projekt złożony przez przedstawiciela firmy Wild Polska Sp. z o.o. został zgłoszony w trzeciej kategorii i otrzymał dofinansowanie w wysokości 2290 $, które zostało przyznane na zakup "Dywanu interaktywnego"- atrakcyjnej  pomocy dydaktycznej z bogatą ofertą gier, zabaw, quizów i aranżowanych sytuacji edukacyjnych nakierowanych na wspomaganie rozwoju psychofizycznego dzieci  z uwzględnieniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Tego dnia dzieci z naszego przedszkola w ramach podziękowań przekazały Dyrektorowi firmy Wild Polska Sp. z o. o. własnoręcznie zrobione kartki, które były wyrazem wdzięczności za otrzymaną pomoc. Zwieńczeniem tego miłego spotkania było zrobienie wspólnego zdjęcia, które zagości w naszej przedszkolnej galerii i kronice.

Serdeczne podziękowania należy złożyć przede wszystkim p. Magdalenie Doraczyńskiej, która była pomysłodawcą i organizatorem całego przedsięwzięcia.

 

Justyna Godlewska

 

   

Strona 1 z 5