WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Uwaga, otwiera nowe okno. Array Drukuj Array

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI


Cel: Nawiązanie aktywnej i efektywnej współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznych.

 

Lp.

Działania

1.

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

13.

Adaptacja dziecka w przedszkolu

  • realizacja programu adaptacyjnego

 

Organizacja spotkań z rodzicami

  • zapoznanie rodziców z dokumentacja przedszkola,  programem wychowania przedszkolnego, podstawą programową, rozkładem dnia oraz rozkładem zajęć,
  • wybór rady  grupy i Rady Rodziców,
  • zatwierdzenie ramowego rozkładu dnia w grupach młodszych i starszych,
  • ubezpieczenie dzieci,

 

Poznanie środowiska wychowawczego każdego dziecka oraz jego ogólnego rozwoju celem jednokierunkowości oddziaływań domu i przedszkola

  • ankieta informacyjna o dziecku,
  • obserwacja dzieci,
  • założenie „Kart obserwacji dziecka”,
  • ogólne zebranie z rodzicami – przedstawienie działań wychowawczych i dydaktycznych,
  • prowadzenie rozmów z rodzicami na temat dziecka – uwagi, wnioski z obserwacji, wymiana informacji,

Rozbudzanie świadomości pedagogicznej rodziców

  • udostępnienie literatury,
  • porady i wskazówki praktyczne na tablicy dla rodziców,
  • zamieszczenie na tablicach grupowych zamierzeń wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczych na dany miesiąc,

 

Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną

  • zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte, uroczystości grupowe, przedszkolne,

 

 

  • dyżury nauczycieli,

 

 

Organizowanie Pomocy Psychologiczno -Pedagogicznej

  • współpraca  z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
  • konsultacje z nauczycielem – informowanie rodziców o możliwości korzystania z usług poradni psychologiczno – pedagogicznej,
  • włączenie rodziców do terapeutycznej pomocy dzieciom,
  • prowadzenie przez terapeutę zajęć korekcyjno –kompensacyjnych,
  • umożliwienie rodzicom udziału w zajęciach wspomagających rozwój dziecka,
  • spotkania z rodzicami dzieci uczęszczającymi na zajęcia logopedyczne,
  • współdziałanie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych dzieci ,

 

Podejmowanie wspólnych działań kształtujących szacunek do każdego człowieka, jego godności osobistej, tolerancję dla inności, sprawiedliwość oraz inne uniwersalne wartości

  • wdrażanie do podporządkowywania się ustalonym normom postępowania w grupie rówieśniczej,
  • wyrabianie nawyków kulturalnych, prawidłowego zachowania się w stosunku do dorosłych i rówieśników,
  • współpraca z Zespołem Szkół Specjalnych,

 

Promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia w zakresie

  • czynności samoobsługowych,
  • dbania o porządek w najbliższym otoczeniu,
  • bezpieczeństwa,

 

Czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci, przestrzeganie przepisów bhp, i p.poż. oraz przepisów ruchu drogowego

  • kontrolowanie zabawek i sprzętu pod kątem bezpiecznej zabawy,
  • organizowanie zajęć i zabaw dzieci z zachowaniem bezpieczeństwa,
  • wprowadzanie elementów wychowania komunikacyjnego.

 

Rozwijanie i wspieranie zainteresowań i uzdolnień dzieci

  • umożliwienie dzieciom swobodnego wyboru aktywności zabawowej,
  • realizacja programów autorskich,
  • włączenie się do akcji „Cała Polska czyta dzieciom” – zaproszenie gości do przedszkola,
  • konkurs recytatorski, przedstawienie bajek w formie teatralnej,

 

Organizacja cyklicznych uroczystości, które są tradycją przedszkola

  • Dzień Pluszowego Misia,
  • Europejsko dzień bez samochodu
  • Jesienny koncert,
  • Andrzejki,
  • Mikołajki,
  • Jasełka,
  • Bal karnawałowy,
  • Dzień Babci i Dziadka,
  • Pożegnanie zimy – powitanie wiosny,
  • Festyn Rodzinny, Dzień Matki i Ojca,
  • Dzień Dziecka,
  • Światowy Dzień Ochrony Środowiska
  • Dzień Ziemi,
  • Uroczyste zakończenie roku szkolnego,
  • Wycieczki

 

Współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola

  • zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola:

pomoc w zorganizowaniu strojów na uroczystości,

gromadzenie okazów do kącika przyrodniczego (owoce, warzywa, przetwory),

inne,

 

Kształtowanie świadomości ekologicznej rodziców

  • udział w akcjach:

zbiórka karmy dla zwierząt, makulatury, tonerów, baterii,

  • promowanie zachowań ekologicznych poprzez:

ulotki,

informacje na stronie internetowej przedszkola,

artykuły,

konkursy,

 

 

 

 

Przewidywane efekty:

  • współpraca między rodzicami i nauczycielami przynosi coraz większe korzyści dzieciom, rodzicom, nauczycielom i placówce,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych,
  • rodzice mają wpływ na edukację dzieci i rozwój placówki,
  • posiadają wiedzę o funkcjonowaniu dziecka w przedszkolu,
  • otrzymują wsparcie od nauczycieli w wychowaniu i kształceniu dzieci,
  • otrzymują wsparcie od pedagoga, psychologa, logopedy i terapeuty,
  • pogłębiają swoją świadomość ekologiczną.